N. 63/2020 - 151012-2020 Gelieve hieronder de geselecteerde Europese overheidsopdracht te vinden.

donderdag 28 maart 2024
Gelieve hieronder de geselecteerde Europese overheidsopdracht te vinden.
N. 63/2020 - 151012-2020
Publicatiedatum:30/03/2020
Uiterste datum:29/04/2020
 
Type:Aankondiging van opdracht
Land:BE
Onderwerp:
Reclame- en marketingdiensten
Aanbestedende overheid:
Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit 0316.381.039_17422

CPV-classificatie (gemeenschappelijke woordenlijst overheidsopdrachten):
79340000
Beschrijving:
Reclame- en marketingdiensten.

AFDELING: AANBESTEDENDE DIENST

Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit 0316.381.039_17422 Vooruitgangsstraat 80 Brussel 1035 directeur, Directie Mobiliteit en Verkeersveiligheid Telefoon: +32 486307834 _hidden_@sprb.brussels https://mobilite-mobiliteit.brussels/fr https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=370558 Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit, Directie Beheer en Onderhoud van de Wegen Vooruitgangstraat 80/1 Brussel 1035 Véronique Dehasque Telefoon: +32 499868058 _hidden_@sprb.brussels https://mobilite-mobiliteit.brussels/fr https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=325651 https://eten.publicprocurement.be/etendering/viewWorkspacesBasedOnExtUrl.do?wsName=DAA-BMB%2FDS-DB%2FS20.101-F02 mobiliteit en openbare werken

AFDELING: VOORWERP VAN DE OPDRACHT

Sensibiliserings- en communicatiecampagnes en sensibiliserings- en experimenteeracties

DAA-BMB/DS-DB/S20.101-F02_0

Deze raamovereenkomst is een dienstenopdracht die betrekking heeft op het voeren van sensibilserings- en communicatiecampagnes (360 o ) en de uitvoering van acties van bewustmaking/"learning by doing" op het terrein rond vijf grote thema's om doelstellingen van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move evenals de doelstellingen van het gewestelijk verkeersveiligheidsplan te verwezenlijken in overeenstemming met de algemene beleidsverklaring van de Brusselse regering. De thema's zijn:

1. de "stad 30";

2. stappen;

3. fietsen;

4. multimodaliteit;

5. verkeersveiligheid.

Geraamde totale waarde: 3252275.00

Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Deze raamovereenkomst heeft betrekking op de uitvoering van sensibiliserings- en communicatiecampagnes (360 o ) en het opzetten van bewustmakings- en/of experimenteeracties rond vijf grote thema's.

Naast de communicatieaspecten moeten de activeringen waarmee de campagnes en acties gepaard gaan voorrang geven aan experimenten, de uitwisseling van ervaringen en "peer sharing".

De organisatie van de autoloze zondag en de "Week van de Mobiliteit" is een volwaardig onderdeel van de missie van de huidige opdracht; ze worden rechtstreeks in verband gebracht met de hierboven vastgestelde vijf grote thema's.

Het begeleidingscomité van de huidige opdracht stelt de thema's vast die elk jaar worden toegewezen aan de Autoloze zondag. Voor 2020 werd de "stad 30" reeds als thema gekozen.

1. Modal shift. Het doel bestaat erin sensibiliserings- en communicatiecampagnes te organiseren ensensibiliserings- en experimenteeracties te ondernemen om de goede toegankelijkheid van de stad voor alle gebruikers te garanderen en de levenskwaliteit te verbeteren door het gebruik en het bezit van een personenwagen te beperken en de door personenwagens ingenomen ruimte te verkleinen. De door Good Move ontwikkelde gedragswijzigingen vereisen sensibiliserings- en communicatiecampagnes voor het grote publiek of specifieke doelgroepen. Er wordt bij voorrang gemikt op de gebruikers van een gemotoriseerd voertuig die in Brussel wonen of naar het gewest komen, met als leidraad de multimodaliteit als referentiegebruik. Deze campagnes en acties worden uitgewerkt met behulp van specifieke instrumenten en evenementen. In het kader van de verkeersluwe buurtstad wordt er voorrang gegeven aan het bevorderen van:

a) te voet gaan voor korte afstanden;

b) de fiets voor korte (minder dan vijf km) en middellange afstanden (minder dan 25 km);

c) de "stad 30" laat toe de verkeersdrukte terug te schroeven en de passende verkeersomstandigheden te creëren om alle actieve modi (te voet, fiets, step, [...]) aan te moedigen.

In het kader van een betere multimodaliteit krijgen het ontmoedigen van autobezit en de bevordering van gedeelde en gecombineerde mobiliteitsvormen voorrang: het gaat dan om deelfietsen en -auto's, openbaar vervoer en nieuwe verplaatsingswijzen, maar ook om telewerken, satellietkantoren, rationalisering van de vervoersketens, leveringen aan ophaalpunten enzovoort;

2. Verkeersveiligheid. Het gaat erom sensbiliserings- en communicatiecampagnes te voeren en sensbiliserings- en experimenteeracties te ondernemen evenals acties van educatie in verkeersveiligheid die aansluiten bij de strategie die is vastgelegd in het actieplan Verkeersveiligheid 2021-2030 en bij de handhavingsacties van de federale politie en de lokale politiezones. Het doel is om efficiënt, effectief en kwalitatief te communiceren met de burgers in het algemeen en ook met specifieke doelgroepen.

Voertuigen en goederenvervoer - bijkomende opdrachten. Het gaat erom gerichte kleinschalige communicatieacties te voeren met betrekking tot voertuigen en goederenvervoer, bijvoorbeeld op het gebied van het wegvervoer (dode hoek, naleving van de voorschriften inzake stuwage enz.), de rijopleiding, de technische keuring enzovoort. De thema's zijn:

1. De "stad 30". De ambities voor een algemene stad 30 in Brussel zijn de volgende:

- het aantal en de ernst van de verkeersongevallen voor alle gebruikers verminderen,

- gunstige voorwaarden creëren voor meer stappen en fietsen in een verkeersluw verkeer,

- het lokale karakter van het overgrote deel van de Brusselse wegen concretiseren,

- de milieuhinder verminderen, meer bepaald verkeerslawaai, en de kwaliteit van het verblijf in de stad vergroten.

De doelstellingen zijn:

- een positief en dynamisch imago van de stad 30 in Brussel ontwikkelen en draagvlak creëren,

- de gebruikers ertoe bewegen om zich op een andere manier dan met de auto te verplaatsen, want in de stad 30 wordt het STOP-principe gerespecteerd,

- de eerbied van de stad 30 bevorderen bij het grote publiek en de verschillende doelgroepen (klanten van handelszaken, kinderen, bedrijven, [...]) door middel van promotieacties en -evenementen,

- de hele Brusselse bevolking en alle bezoekers van het gewest moeten begrijpen dat de stad 30 van toepassing is (er wordt rekening gehouden met de diversiteit van de bevolking en met de gesproken talen).

2. Stappen. De rol van het stappen als basis van het mobiliteitssysteem moet worden versterkt. Verplaatsingen te voet worden vaak niet erkend als dusdanig. Het doel is om de Brusselaars te doen beseffen dat stappen wel degelijk een manier is om zich te verplaatsen. Wel al te vaak wordt stappen gezien als een manier om zich te verplaatsen tijdens de vrije tijd, om te flaneren. Dit terwijl stappen sowieso een onderdeel is van de verplaatsingsketen. Stappen kan ook echter een volledige verplaatsing zijn. Bijvoorbeeld om naar de bakker te gaan, je kinderen af te zetten op school maar ook om naar het werk te gaan. Een verplaatsing van twee km te voet draagt al snel bij tot een betere gezondheid. De algemene doelstelling is om de verplaatsing te voet te stimuleren door deze zichtbaar te maken;

3. Fietsen. Binnen “GoodMove” krijgt de fiets een belangrijke plaats: de fiets is de hefboom om de doelstelling van minder verplaatsingen met de individuele auto te behalen. Doel is om de doeltreffendheid van de fiets verder te promoten als een echt stedelijk verplaatsingsmiddel, als een echte "way of life" en als onderdeel van stedelijke identiteit. De doeltreffendheid en de voordelen van fietsen voor iedereen worden onder de aandacht gebracht. De doelstellingen zijn:

- het positief en dynamisch imago van de fiets in Brussel tonen en nieuwe fietsers in het zadel krijgen,

- fietsverplaatsingen promoten bij het grote publiek en de verschillende doelgroepen (klanten van handelszaken, kinderen, bedrijven, [...], [...]) aan de hand van promotie-acties en -evenementen,

- de bestaande fietsers aanmoedigen aan de hand van verschillende evenementen en acties, met het doel een gemeenschap van “ambassadeurs van de fiets” op de been te brengen.

4. Multimodaliteit. De gebruikersgerichte dienstenaanpak (Mobility as a Service - MaaS) maakt het mogelijk om de uitdaging aan te gaan om door het leven te gaan zonder privéwagen. Het loskoppelen van autobezit en de mogelijkheid om wanneer nodig een auto te gebruiken, biedt een antwoord op twee problemen: enerzijds moet de voorkeur gaan naar andere verplaatsingswijzen door het standaardgebruik dat bezit vaak met zich meebrengt, te verminderen, en anderzijds moet worden gestreefd naar een kleiner wagenpark om het aandeel van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte te verminderen. De doelstellingen zijn:

- een positief en dynamisch imago van de stad ontwikkelen waar men zich verplaatst zonder personenauto evenals draagvlak hiervoor creëren,

- de gebruikers ertoe bewegen om zich op een andere manier dan met de auto te verplaatsen (in verband met de stad 30 waar het STOP-principe wordt gehuldigd),

- mensen ertoe aanmoedigen om geen auto te bezitten,

- het aanbod aan verplaatsingswijzen en -diensten voor Brusselaars zichtbaar maken.

5. Verkeersveiligheid. Het is prioritair om veilig en vooruitziend gedrag met betrekking tot de volgende thema's te verspreiden en te valoriseren: verslaving, verplaatsingen onder invloed verbieden (alcohol, drugs, geneesmiddelen, [...]), snelheid (de snelheidsbeperkingen naleven en de snelheid aanpassen in functie van de omgeving, anticiperen op risico's zoals voetgangers die oversteken, kinderen enzovoort), bescherming van kwetsbare weggebruikers en afleiding (bv. berichten beantwoorden tijdens verplaatsingen, [...]).

De doelstellingen zijn:

- een positief en dynamisch algemeen imago van verkeersveiligheid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ontwikkelen,

- de burgers betrekken via verschillende evenementen en acties en het begrip door de verschillende gebruikers van de noden van de andere weggebruikers bevorderen om een harmonieus delen van de weg door iedereen te verzekeren,

- een cultuur van verkeersveiligheid en respectvol gedrag promoten bij het grote publiek en verschillende doelgroepen, door middel van sensibiliseringsacties,

- de belangstelling van de burgers voor de problemen op het vlak van verkeersveiligheid vergroten,

- de verkeersveiligheid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verbeteren door heldere, nauwkeurige en eenduidige informatie te verstrekken over goed gedrag, de regels op het vlak van verkeersveiligheid en de wegcode.

Gunningscriteria Looptijd in maanden 12 Beschrijving van verlengingen:

De opdracht kan drie maal worden verlengd.

AFDELING: JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

Zie bestek.

De financiële en economische draagkracht wordt aangetoond via de volgende referentie: een verklaring betreffende de algemene jaaromzet en, in voorkomend geval, de omzet van de bedrijfsactiviteit die het voorwerp van de opdracht is, over ten hoogste de laatste drie beschikbare boekjaren, afhankelijk van de

oprichtingsdatum of van de datum waarop de ondernemer met zijn bedrijvigheid is begonnen, voor zover de betrokken omzetcijfers beschikbaar zijn. De omzet moet ten minste 1 500 000 EUR per boekjaar bedragen voor de 360 o -communicatiecampagnes en de sensibiliseringsacties; de jaarlijkse totale omzet moet ten minste 4 000 000 EUR bedragen. Niettemin, wanneer de ondernemer om gegronde redenen niet in staat is de door de aanbestedende overheid gevraagde referenties over te leggen, kan hij zijn economische en financiële draagkracht aantonen met andere documenten die de aanbestedende overheid geschikt acht.

De technische en beroepsbekwaamheid van de ondernemer zal geëvalueerd worden op basis van het of de volgende criteria:

- de ervaring,

- de know-how, de efficiëntie en de betrouwbaarheid.

In dit opzicht worden de volgende documenten bij de offerte gevoegd.

1. Een nota met de samenstelling van het team dat met het project belast is, hun precieze curriculum vitae ter ondersteuning en een beschrijving van de bekwaamheid van het personeel m.b.t. de schriftelijke en mondelinge communicatie, ten minste m.b.t. de beide landstalen (NL/FR) en in het Engels.

Om te voldoen aan de vereisten met betrekking tot dit criterium, moet de ploeg die zich aan deze opdracht wijdt, in haar totaliteit, meer dan vijf jaar ervaring hebben op het vlak van evenementcommunicatie en bewustmaking. In de sector van de mobiliteit en/of verkeersveiligheid. Ze moet daarenboven, in haar totaliteit, bekwaam zijn om de prestaties te leveren en te controleren in drie talen: Nederlands, Frans en desgevallend Engels;

2. De lijst van de voornaamste diensten op het vlak van evenementcommunicatie en bewustmaking in de sector van de mobiliteit en/of verkeersveiligheid die gedurende de afgelopen drie jaar werden verricht, met vermelding van het bedrag en de datum en van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren. Om te voldoen aan de vereisten met betrekking tot dit criterium moeten de inschrijvers minstens drie gelijkwaardige of soortgelijke diensten voltooid hebben gedurende de laatste drie jaar. De diensten worden aangetoond door attesten die de bevoegde autoriteit afgeeft of medeondertekent of in het

geval van diensten voor een particuliere afnemer, door attesten van de afnemer of, bij ontstentenis, eenvoudigweg door een verklaring van de dienstverlener.

Voor elke opdracht moet een fiche worden opgesteld met de volgende elementen: de doelstelling en de inhoud van de opdracht, de toegepaste strategie(ën), voorbeelden van visuals, logo’s of ander materiaal m.b.t. deze opdrachten, de gegevens van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren met vermelding van de contactpersoon (adres, telefoon, e-mail). Opmerking: wat dit criterium betreft, mogen de dienstverleners enkel een beroep doen op de capaciteiten van andere entiteiten. Als laatstgenoemden de diensten zullen uitvoeren waarvoor deze capaciteiten vereist zijn:

- een omschrijving van het gedeelte van de opdracht dat de ondernemer eventueel in onderaanneming wil geven.

AFDELING: PROCEDURE

Termijn voor ontvangst van projecten of deelnemingsaanvragen: 2020-04-29 Plaatselijke tijd: 11:00 Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend: Datum: 2020-04-29 Plaatselijke tijd: 11:00

AFDELING: AANVULLENDE INLICHTINGEN

Ten gevolge van de COIVD-19 maatregelen waardoor iedereen moet thuisblijven, kan de aanbestedende overheid geen informatiesessie organiseren. De aanbestedende overheid zal per mail antwoorden op de vragen die tegelijkertijd per mail gestuurd worden aan onderstaande twee adressen:

- Dehasque Véronique, _hidden_@sprb.brussels

- Kristof De Mesmaeker, _hidden_@sprb.brussels

Elke vraag om inlichtingen moet schriftelijk en ten laatste vijftien dagen vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de offertes gebeuren. Zij moet uitsluitend via e-mail met als onderwerp "Dienstenopdracht - Bestek nr. S20.101- Vragen". Zelfs wanneer een geïnteresseerde ondernemer zelf geen vragen heeft, kan hij toch interesse tonen om de antwoorden op de vragen te ontvangen door het(de) e-mailadres(sen) waarnaar het antwoord gestuurd moet worden te sturen naar de twee bovengenoemde personen.

De aanbestedende overheid zal ten laatste binnen zeven kalenderdagen vóór de uiterste datum voor de indiening van de offertes een antwoord per kerende mail sturen naar het e-mailadres van de perso(o)nen die de vraag heeft/hebben opgestuurd. De antwoorden kunnen bovendien ook het onderwerp uitmaken van een erratum als de aanbestende overheid dit noodzakelijk acht voor het opstellen van de offertes.

De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om:

- de gestelde vragen "in blok" te beantwoorden;

- vragen waarvoor het antwoord zich in de opdrachtdocumenten bevindt niet te beantwoorden.

Gelet op deze uitzonderlijke procedure beschikken de inschrijvers over 5 bijkomende dagen om hun offerte in te dienen.

Raad van State + Burgerlijke Rechtbanken Wetenschapsstraat 33 Brussel 1040 Raad van State + Burgerlijke Rechtbanken Wtenschapsstraat 33 Brussel 1040

Elk beroep tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid of nietigverklaring van een gunningsbeslissing (of opzegging) moet bij de Raad van State worden ingesteld:

- binnen 15 dagen na de kennisgeving van de gemotiveerde beslissing voor een beroep tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid;

- binnen zestig dagen na de kennisgeving van de gemotiveerde beslissing voor een beroep tot nietigverklaring;

Voor meer details over de beroepprocedure: zie de Wet van 17.6.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.

Raad van State + Burgerlijke Rechtbanken Wetenschapsstraat 33 Brussel 1040 Datum van verzending van deze aankondiging: 2020-03-25


Tekst in originele taal
 

AFDELING: AANBESTEDENDE DIENST

Région de Bruxelles-Capitale, service public régional de Bruxelles, Bruxelles Mobilité 0316.381.039_17422 Rue de progrès 80/1 Bruxelles 1035 Directeur, direction mobilité et sécurité routière Telefoon: +32 486307834 _hidden_@sprb.brussels https://mobilite-mobiliteit.brussels/fr https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=370558 Région de Bruxelles-Capitale, Service public régional de Bruxelles, Bruxelles Mobilité Rue du Progrès 80/1 Bruxelles 1035 Véronique Dehasque Telefoon: +32 499868058 _hidden_@sprb.brussels https://mobilite-mobiliteit.brussels/fr https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=325651 https://eten.publicprocurement.be/etendering/viewWorkspacesBasedOnExtUrl.do?wsName=DAA-BMB%2FDS-DB%2FS20.101-F02 Mobilité et travaux publics

AFDELING: VOORWERP VAN DE OPDRACHT

Campagnes de sensibilisation et de communication et actions de sensibilisation/expérimentation

DAA-BMB/DS-DB/S20.101-F02_0

Le présent accord-cadre est un marché de services qui porte sur: la réalisation de campagnes de sensibilisation et de communication (360 o ) et la mise en place d’actions de sensibilisation/expérimentation de terrain sur cinq grandes thématiques pour atteindre les objectifs du plan régional de mobilité « Goodmove » et les objectifs du plan régional d’actions Sécurité routière en cohérence avec la Déclaration de Politique Générale du Gouvernement bruxellois. Les thématiques sont:

- la « ville 30 »;

- la marche;

- le vélo;

- la multimodalité;

- La sécurité routière.

Geraamde totale waarde: 3252275.00

Région de Bruxelles-Capitale

Transfert modal. Il s’agit de réaliser des campagnes de sensibilisation et de communication, des actions de sensibilisation, d’expérimentation afin de garantir la bonne accessibilité de la ville à tous les usagers et d’améliorer la qualité de vie en diminuant l’usage, la possession et l’espace occupé par la voiture individuelle. Les changements d’usage développés par Good Move nécessitent des campagnes de sensibilisation et de communication pour le grand public ou des publics cibles spécifiques. Seront ciblés en priorité les usagers bruxellois de véhicules motorisés ainsi que ceux entrants dans la Région, avec comme fil rouge la multimodalité comme référence d’usage. Ces campagnes et actions se déclinent avec des outils et des évènements spécifiques.

Dans le cadre de la ville de proximité et apaisée, les priorités sont de promouvoir: la marche pour de courtes distances; le vélo pour les courtes (moins de cinq km) et les moyennes distances (moins de vingt-cinq km), la ville 30 permet d’apaiser la circulation et de fournir les conditions adéquates de circulation pour favoriser l’ensemble des modes actifs (marche, vélo, trottinettes, ...). Dans le cadre de l’amélioration de la multimodalité, la priorité est de promouvoir la dépossession de la voiture et d’encourager les mobilités partagées et combinées: vélo- et autopartage, transports publics, nouveaux modes de déplacements, mais aussi télétravail, bureaux satellites, rationalisation des chaînes de déplacements, livraisons en points-relais etc.

Sécurité routière. Il s’agit de réaliser des campagnes de sensibilisation et de communication, des actions de sensibilisation, d’expérimentation et d’éducation à la sécurité routière qui s’inscriront dans le cadre de la stratégie établie dans le plan d’actions sécurité routière 2021-2030 et des actions de contrôle-sanction prévues par la police fédérale et les zones de police locales.

L’objectif est de communiquer de manière efficiente, efficace et qualitative auprès des citoyens en général et auprès de groupes cibles spécifiques. A titre d’information, le Plan d’Actions Régional de Sécurité Routière 2011-2020 est accessible depuis la page web: https://mobilite-mobiliteit.brussels/fr/plan-de-securite-routiere

Véhicules et transport de marchandises - missions complémentaires. Il s’agit de réaliser de façon ponctuelle des actions de communication de moindre envergure relatives à la matière véhicules et transport de marchandises et qui ont trait par exemple au transport routier (angle mort, respect arrimage,...), à la formation à la conduite, au contrôle technique... Les thématiques sont: la « ville 30 ». Les ambitions de la généralisation du 30 km/h dans l’agglomération bruxelloise sont de:

- réduire le nombre et la gravité des accidents de circulation pour tous les usagers;

- offrir des conditions favorables au développement de la marche et du vélo, dans un trafic apaisé;

- matérialiser le caractère local de la grande majorité des voiries bruxelloises;

- diminuer les nuisances environnementales, notamment le bruit du trafic, et augmenter la qualité de séjour en ville.

Les objectifs sont de développer une image positive et dynamique de la ville 30 à Bruxelles et créer de l’adhésion, encourager les usagers à se déplacer autrement qu’en voiture car dans la ville 30 le principe S-T-O-P est respecté, promouvoir le respect de la ville 30 du grand public et de divers publics cibles (clientèle de commerces, enfants, entreprises,...) via des actions et évènements de promotion, toute la population bruxelloise et tout visiteur de la Région doit comprendre que la ville 30 est d’application (la diversité de la population et des langues utilisées sont prises en compte).

La marche. Il est nécessaire de renforcer le rôle de la marche à pied comme base du système de mobilité. Les déplacements à pied ne sont souvent pas reconnus comme tels. L’objectif est de faire prendre conscience aux Bruxellois que la marche à pied est bien un mode de déplacement. La marche est trop souvent considérée comme un moyen de se déplacer pendant le temps libre, pour flâner. Pourtant, la marche fait d’office partie de la chaîne des déplacements et peut toutefois représenter un déplacement complet, par ex., pour aller chez le boulanger, pour déposer les enfants à l’école ou pour aller au travail. De plus, une marche de deux km contribue à une meilleure santé.L’objectif général est de stimuler les déplacements à pied en les rendant visibles.

Le vélo. Dans le cadre du plan régional « GoodMove », le vélo est mis en avant comme levier pour atteindre l’objectif de diminuer les déplacements en ville avec la voiture individuelle. L’objectif est de continuer de promouvoir l’efficacité du vélo comme véritable mode de déplacement urbain, comme un véritable mode de vie et faisant partie de l’identité de la ville. L’aspect efficace et bénéfique du vélo pour tout le monde est mis en avant. L’objectif est de:

- montrer l’image positive et dynamique du vélo à Bruxelles et susciter une mise en selle de nouveaux cyclistes;

- promouvoir les déplacements à vélo auprès du grand public et de divers publics cibles (clientèle de commerces, enfants entreprises,...) via des actions de sensibilisation et des expérimentations concrètes ainsi que via des évènements de promotion;

- encourager les cyclistes actuels via différents évènements et actions dans un objectif de création et/ou d’agrandissement d’une communauté d’ambassadeurs du vélo.

La multimodalité. L’approche servicielle (Mobility as a Service - MaaS) centrée sur l’usager permet de répondre au défi de se passer d’une voiture individuelle. La déconnexion entre la possession de la voiture et le fait de pouvoir l’utiliser en cas de besoin répond à deux enjeux: il s’agit d’une part de privilégier les autres pratiques de mobilité, en réduisant l’usage par défaut qu’implique souvent la possession, et d’autre part, d’évoluer vers une diminution du parc automobile, de façon à réduire la part de l’espace public occupée par le stationnement. L’objectif est de:

- développer une image positive et dynamique de la ville dans laquelle on se déplace sans voiture personnelle et créer de l’adhésion;

- encourager les usagers à se déplacer autrement qu’en voiture (en lien avec la ville 30 où le principe S-T-O-P est respecté);

- encourager la non-possession de la voiture;

- Rendre visible l’éventail de modes et services de déplacements qui s’offrent aux Bruxellois.

La sécurité routière. La priorité est de faire connaitre et de valoriser les comportements les plus sûrs et anticipatifs sur les thèmes suivants: assuétudes, proscrire les déplacements sous influence (alcool, drogues, médicaments...), vitesse (respecter les limitations de vitesse et adapter sa vitesse en fonction de l’environnement, anticiper les risques ex. piétons qui traversent, enfants, etc), protection des usagers vulnérables et distraction (ex.: se déplacer et répondre à ses messages,...). L’objectif est de:

- développer une image générale positive et dynamique de la sécurité routière à Bruxelles;

- Impliquer les citoyens via différents événements et actions et favoriser la compréhension par les différents usagers des besoins des autres usagers de la route afin d’assurer un partage harmonieux de la route entre tous;

- promouvoir une culture de la sécurité routière et les comportements respectueux en termes de sécurité routière auprès du grand public et de divers publics cibles via des actions de sensibilisation;

- augmenter l’intérêt des citoyens quant aux problématiques sécurité routière;

- améliorer la sécurité routière dans la région de Bruxelles Capitale, en diffusant des informations claires, précises, univoques sur les bons comportements et les règles de sécurité routière et du code de la route.

Gunningscriteria Looptijd in maanden 12 Beschrijving van verlengingen:

Le pouvoir adjudicateur se réserve le droit de reconduire l’accord-cadre trois fois.

AFDELING: JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

Voir cahier de charges.

La capacité financière et économique est justifiée par la référence suivante: une déclaration concernant le chiffre d’affaires annuel global de l’entreprise et, le cas échéant, le chiffre d’affaires du domaine d’activités faisant l’objet du marché, portant au maximum sur les trois derniers exercices disponibles en fonction de la date de création de l’entreprise ou du début d’activités de l’opérateur

économique, dans la mesure où les informations sur ces chiffres d’affaires sont disponibles. Ces chiffres d’affaires devront atteindre au minimum 1.500.000 EUR par exercice concernant des campagnes de communication de 360 o et de sensibilisation et avoir un chiffre annuel global de minimum 4.000.000 EUR. Toutefois, si pour une raison justifiée, l’opérateur économique n’est pas en mesure de produire les éléments de référence demandés par le pouvoir adjudicateur, il est autorisé à prouver sa capacité économique et

financière par tout autre document. Il appartient au pouvoir adjudicateur d’apprécier le caractère approprié ou non du document présenté.

La capacité technique et professionnelle de l’opérateur économique sera évaluée sur base des critères suivants: l’expérience, le savoir-faire, l’efficacité et la fiabilité. A cette fin, les documents de preuve suivants sont joints à l’offre. Une note précisant la composition de l’équipe qui sera en charge du projet, curriculum vitae précis à l’appui, ainsi que l’aptitude de son personnel à maîtriser la communication écrite et orale au moins dans les deux langues nationales (FR/NL) et en anglais. Pour satisfaire aux exigences relatives à ce critère, l’équipe explicitement dédiée au marché, doit, dans son ensemble, avoir une expérience de plus de cinq années dans le domaine de la communication événementielle et de la sensibilisation dans le secteur de la mobilité et/ou sécurité routière. Elle doit, en outre, être capable, dans son ensemble, de réaliser les prestations et de les contrôler en 3 langues: français, néerlandais et anglais. La liste des principaux services réalisés au cours des trois dernières années en matière de communication événementielle et sensibilisation dans le secteur de la mobilité et/ou de la sécurité routière, indiquant le montant, la date et leurs destinataires publics ou privés. Pour satisfaire aux exigences relatives à ce critère, les soumissionnaires devront avoir presté au minimum trois services équivalents ou similaires, terminés, au cours de ces trois dernières années. Les prestations de services sont prouvées par des attestations émises ou contresignées par l’autorité compétente ou lorsque le destinataire a été un acheteur privé, par une attestation de l’acheteur ou, à défaut simplement par une déclaration du prestataire de services. Chaque marché fera l’objet d’une fiche reprenant les éléments suivants: l’objectif et le contenu du marché, la ou les stratégie(s) appliquée(s), des exemples de visuels, logos ou tout autre matériel relatif à ces marchés, les coordonnées du destinataire public ou privé avec mention d’une personne de contact (adresse, téléphone, e-mail). Remarque: pour ce critère, les opérateurs économiques ne peuvent recourir aux capacités d’autres entités uniquement lorsque ces dernières exécuteront les services pour lesquels ces capacités sont requises. L’indication de la part de marché que l’opérateur économique a éventuellement l’intention de sous-traiter.

AFDELING: PROCEDURE

Termijn voor ontvangst van projecten of deelnemingsaanvragen: 2020-04-29 Plaatselijke tijd: 11:00 Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend: Datum: 2020-04-29 Plaatselijke tijd: 11:00

AFDELING: AANVULLENDE INLICHTINGEN

Etant donné les mesures de confinement dues au COVID-19, le pouvoir adjudicataire n’organise pas de séance d’information. Le pouvoir adjudicataire donnera une réponse par mail aux questions qui lui sont envoyées simultanément aux deux adresses suivantes:

Dehasque Véronique, _hidden_@sprb.brussels

Kristof De Mesmaeker, _hidden_@sprb.brussels

Toute demande de renseignement est à faire par écrit au plus tard quinze jours avant la date limite de réception des offres. Elle doit être adressée exclusivement par mail avec pour objet « Marché de services - Cahier spécial des Charges n o S20.101 - Questions» aux adresses mail suivantes. Même si l’opérateur économique intéressé n’a pas de questions, il peut également manifester son intérêt à recevoir les réponses aux questions en envoyant un mail aux deux personnes mentionnées ci-dessus et en précisant l’ (les) adresses e-mail à laquelle les réponses doivent être envoyées. Le pouvoir adjudicateur répondra au plus tard dans les sept jours calendrier avant la date limite de remise des offres par retour de mail à l’adresse de ou des personnes qui a envoyé la question, les réponses pourront par ailleurs faire l’objet d’un erratum si le pouvoir adjudicateur le juge nécessaire à la constitution des offres.

Le Pouvoir adjudicateur se réserve le droit de:

- répondre en « bloc » aux questions posées;

- ne pas répondre aux questions dont les éléments de réponse figurent dans les documents du marché.

Vu cette procédure exceptionnelle, les soumissionnaires bénéficient de cinq jours supplémentaires pour remettre leur offre.

Conseil d'Etat + tribunaux civils Rue de la Science 33 Bruxelles 1040 Conseil d'Etat + Tribunaux civils Rue de la Science 33 Bruxelles 1040

VI.4.3) Introduction de recours. Précisions concernant les délais d'introduction de recours: tout recours en suspension d’extrême urgence ou en annulation dirigé contre la décision d'attribution (ou de renonciation) doit être introduit devant le Conseil d’Etat:

-dans les quinze jours de la notification de la décision motivée pour le recours en suspension d’extrême urgence;

- dans les soixante jours de la notification de la décision motivée pour le recours en annulation.

Pour davantage de détails sur les recours, voyez la loi du 17.6.2013 relative à la motivation, à l'information et aux voies de recours en matière de marchés publics et de certains marchés de travaux, de fournitures et de services.

Conseil d'Etat + Tribunaux civils Rue de la Science 33 Bruxelles 1040 Datum van verzending van deze aankondiging: 2020-03-25

AFDELING: AANBESTEDENDE DIENST

Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit 0316.381.039_17422 Vooruitgangsstraat 80 Brussel 1035 directeur, Directie Mobiliteit en Verkeersveiligheid Telefoon: +32 486307834 _hidden_@sprb.brussels https://mobilite-mobiliteit.brussels/fr https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=370558 Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit, Directie Beheer en Onderhoud van de Wegen Vooruitgangstraat 80/1 Brussel 1035 Véronique Dehasque Telefoon: +32 499868058 _hidden_@sprb.brussels https://mobilite-mobiliteit.brussels/fr https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=325651 https://eten.publicprocurement.be/etendering/viewWorkspacesBasedOnExtUrl.do?wsName=DAA-BMB%2FDS-DB%2FS20.101-F02 mobiliteit en openbare werken

AFDELING: VOORWERP VAN DE OPDRACHT

Sensibiliserings- en communicatiecampagnes en sensibiliserings- en experimenteeracties

DAA-BMB/DS-DB/S20.101-F02_0

Deze raamovereenkomst is een dienstenopdracht die betrekking heeft op het voeren van sensibilserings- en communicatiecampagnes (360 o ) en de uitvoering van acties van bewustmaking/"learning by doing" op het terrein rond vijf grote thema's om doelstellingen van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move evenals de doelstellingen van het gewestelijk verkeersveiligheidsplan te verwezenlijken in overeenstemming met de algemene beleidsverklaring van de Brusselse regering. De thema's zijn:

1. de "stad 30";

2. stappen;

3. fietsen;

4. multimodaliteit;

5. verkeersveiligheid.

Geraamde totale waarde: 3252275.00

Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Deze raamovereenkomst heeft betrekking op de uitvoering van sensibiliserings- en communicatiecampagnes (360 o ) en het opzetten van bewustmakings- en/of experimenteeracties rond vijf grote thema's.

Naast de communicatieaspecten moeten de activeringen waarmee de campagnes en acties gepaard gaan voorrang geven aan experimenten, de uitwisseling van ervaringen en "peer sharing".

De organisatie van de autoloze zondag en de "Week van de Mobiliteit" is een volwaardig onderdeel van de missie van de huidige opdracht; ze worden rechtstreeks in verband gebracht met de hierboven vastgestelde vijf grote thema's.

Het begeleidingscomité van de huidige opdracht stelt de thema's vast die elk jaar worden toegewezen aan de Autoloze zondag. Voor 2020 werd de "stad 30" reeds als thema gekozen.

1. Modal shift. Het doel bestaat erin sensibiliserings- en communicatiecampagnes te organiseren ensensibiliserings- en experimenteeracties te ondernemen om de goede toegankelijkheid van de stad voor alle gebruikers te garanderen en de levenskwaliteit te verbeteren door het gebruik en het bezit van een personenwagen te beperken en de door personenwagens ingenomen ruimte te verkleinen. De door Good Move ontwikkelde gedragswijzigingen vereisen sensibiliserings- en communicatiecampagnes voor het grote publiek of specifieke doelgroepen. Er wordt bij voorrang gemikt op de gebruikers van een gemotoriseerd voertuig die in Brussel wonen of naar het gewest komen, met als leidraad de multimodaliteit als referentiegebruik. Deze campagnes en acties worden uitgewerkt met behulp van specifieke instrumenten en evenementen. In het kader van de verkeersluwe buurtstad wordt er voorrang gegeven aan het bevorderen van:

a) te voet gaan voor korte afstanden;

b) de fiets voor korte (minder dan vijf km) en middellange afstanden (minder dan 25 km);

c) de "stad 30" laat toe de verkeersdrukte terug te schroeven en de passende verkeersomstandigheden te creëren om alle actieve modi (te voet, fiets, step, [...]) aan te moedigen.

In het kader van een betere multimodaliteit krijgen het ontmoedigen van autobezit en de bevordering van gedeelde en gecombineerde mobiliteitsvormen voorrang: het gaat dan om deelfietsen en -auto's, openbaar vervoer en nieuwe verplaatsingswijzen, maar ook om telewerken, satellietkantoren, rationalisering van de vervoersketens, leveringen aan ophaalpunten enzovoort;

2. Verkeersveiligheid. Het gaat erom sensbiliserings- en communicatiecampagnes te voeren en sensbiliserings- en experimenteeracties te ondernemen evenals acties van educatie in verkeersveiligheid die aansluiten bij de strategie die is vastgelegd in het actieplan Verkeersveiligheid 2021-2030 en bij de handhavingsacties van de federale politie en de lokale politiezones. Het doel is om efficiënt, effectief en kwalitatief te communiceren met de burgers in het algemeen en ook met specifieke doelgroepen.

Voertuigen en goederenvervoer - bijkomende opdrachten. Het gaat erom gerichte kleinschalige communicatieacties te voeren met betrekking tot voertuigen en goederenvervoer, bijvoorbeeld op het gebied van het wegvervoer (dode hoek, naleving van de voorschriften inzake stuwage enz.), de rijopleiding, de technische keuring enzovoort. De thema's zijn:

1. De "stad 30". De ambities voor een algemene stad 30 in Brussel zijn de volgende:

- het aantal en de ernst van de verkeersongevallen voor alle gebruikers verminderen,

- gunstige voorwaarden creëren voor meer stappen en fietsen in een verkeersluw verkeer,

- het lokale karakter van het overgrote deel van de Brusselse wegen concretiseren,

- de milieuhinder verminderen, meer bepaald verkeerslawaai, en de kwaliteit van het verblijf in de stad vergroten.

De doelstellingen zijn:

- een positief en dynamisch imago van de stad 30 in Brussel ontwikkelen en draagvlak creëren,

- de gebruikers ertoe bewegen om zich op een andere manier dan met de auto te verplaatsen, want in de stad 30 wordt het STOP-principe gerespecteerd,

- de eerbied van de stad 30 bevorderen bij het grote publiek en de verschillende doelgroepen (klanten van handelszaken, kinderen, bedrijven, [...]) door middel van promotieacties en -evenementen,

- de hele Brusselse bevolking en alle bezoekers van het gewest moeten begrijpen dat de stad 30 van toepassing is (er wordt rekening gehouden met de diversiteit van de bevolking en met de gesproken talen).

2. Stappen. De rol van het stappen als basis van het mobiliteitssysteem moet worden versterkt. Verplaatsingen te voet worden vaak niet erkend als dusdanig. Het doel is om de Brusselaars te doen beseffen dat stappen wel degelijk een manier is om zich te verplaatsen. Wel al te vaak wordt stappen gezien als een manier om zich te verplaatsen tijdens de vrije tijd, om te flaneren. Dit terwijl stappen sowieso een onderdeel is van de verplaatsingsketen. Stappen kan ook echter een volledige verplaatsing zijn. Bijvoorbeeld om naar de bakker te gaan, je kinderen af te zetten op school maar ook om naar het werk te gaan. Een verplaatsing van twee km te voet draagt al snel bij tot een betere gezondheid. De algemene doelstelling is om de verplaatsing te voet te stimuleren door deze zichtbaar te maken;

3. Fietsen. Binnen “GoodMove” krijgt de fiets een belangrijke plaats: de fiets is de hefboom om de doelstelling van minder verplaatsingen met de individuele auto te behalen. Doel is om de doeltreffendheid van de fiets verder te promoten als een echt stedelijk verplaatsingsmiddel, als een echte "way of life" en als onderdeel van stedelijke identiteit. De doeltreffendheid en de voordelen van fietsen voor iedereen worden onder de aandacht gebracht. De doelstellingen zijn:

- het positief en dynamisch imago van de fiets in Brussel tonen en nieuwe fietsers in het zadel krijgen,

- fietsverplaatsingen promoten bij het grote publiek en de verschillende doelgroepen (klanten van handelszaken, kinderen, bedrijven, [...], [...]) aan de hand van promotie-acties en -evenementen,

- de bestaande fietsers aanmoedigen aan de hand van verschillende evenementen en acties, met het doel een gemeenschap van “ambassadeurs van de fiets” op de been te brengen.

4. Multimodaliteit. De gebruikersgerichte dienstenaanpak (Mobility as a Service - MaaS) maakt het mogelijk om de uitdaging aan te gaan om door het leven te gaan zonder privéwagen. Het loskoppelen van autobezit en de mogelijkheid om wanneer nodig een auto te gebruiken, biedt een antwoord op twee problemen: enerzijds moet de voorkeur gaan naar andere verplaatsingswijzen door het standaardgebruik dat bezit vaak met zich meebrengt, te verminderen, en anderzijds moet worden gestreefd naar een kleiner wagenpark om het aandeel van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte te verminderen. De doelstellingen zijn:

- een positief en dynamisch imago van de stad ontwikkelen waar men zich verplaatst zonder personenauto evenals draagvlak hiervoor creëren,

- de gebruikers ertoe bewegen om zich op een andere manier dan met de auto te verplaatsen (in verband met de stad 30 waar het STOP-principe wordt gehuldigd),

- mensen ertoe aanmoedigen om geen auto te bezitten,

- het aanbod aan verplaatsingswijzen en -diensten voor Brusselaars zichtbaar maken.

5. Verkeersveiligheid. Het is prioritair om veilig en vooruitziend gedrag met betrekking tot de volgende thema's te verspreiden en te valoriseren: verslaving, verplaatsingen onder invloed verbieden (alcohol, drugs, geneesmiddelen, [...]), snelheid (de snelheidsbeperkingen naleven en de snelheid aanpassen in functie van de omgeving, anticiperen op risico's zoals voetgangers die oversteken, kinderen enzovoort), bescherming van kwetsbare weggebruikers en afleiding (bv. berichten beantwoorden tijdens verplaatsingen, [...]).

De doelstellingen zijn:

- een positief en dynamisch algemeen imago van verkeersveiligheid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ontwikkelen,

- de burgers betrekken via verschillende evenementen en acties en het begrip door de verschillende gebruikers van de noden van de andere weggebruikers bevorderen om een harmonieus delen van de weg door iedereen te verzekeren,

- een cultuur van verkeersveiligheid en respectvol gedrag promoten bij het grote publiek en verschillende doelgroepen, door middel van sensibiliseringsacties,

- de belangstelling van de burgers voor de problemen op het vlak van verkeersveiligheid vergroten,

- de verkeersveiligheid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verbeteren door heldere, nauwkeurige en eenduidige informatie te verstrekken over goed gedrag, de regels op het vlak van verkeersveiligheid en de wegcode.

Gunningscriteria Looptijd in maanden 12 Beschrijving van verlengingen:

De opdracht kan drie maal worden verlengd.

AFDELING: JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

Zie bestek.

De financiële en economische draagkracht wordt aangetoond via de volgende referentie: een verklaring betreffende de algemene jaaromzet en, in voorkomend geval, de omzet van de bedrijfsactiviteit die het voorwerp van de opdracht is, over ten hoogste de laatste drie beschikbare boekjaren, afhankelijk van de

oprichtingsdatum of van de datum waarop de ondernemer met zijn bedrijvigheid is begonnen, voor zover de betrokken omzetcijfers beschikbaar zijn. De omzet moet ten minste 1 500 000 EUR per boekjaar bedragen voor de 360 o -communicatiecampagnes en de sensibiliseringsacties; de jaarlijkse totale omzet moet ten minste 4 000 000 EUR bedragen. Niettemin, wanneer de ondernemer om gegronde redenen niet in staat is de door de aanbestedende overheid gevraagde referenties over te leggen, kan hij zijn economische en financiële draagkracht aantonen met andere documenten die de aanbestedende overheid geschikt acht.

De technische en beroepsbekwaamheid van de ondernemer zal geëvalueerd worden op basis van het of de volgende criteria:

- de ervaring,

- de know-how, de efficiëntie en de betrouwbaarheid.

In dit opzicht worden de volgende documenten bij de offerte gevoegd.

1. Een nota met de samenstelling van het team dat met het project belast is, hun precieze curriculum vitae ter ondersteuning en een beschrijving van de bekwaamheid van het personeel m.b.t. de schriftelijke en mondelinge communicatie, ten minste m.b.t. de beide landstalen (NL/FR) en in het Engels.

Om te voldoen aan de vereisten met betrekking tot dit criterium, moet de ploeg die zich aan deze opdracht wijdt, in haar totaliteit, meer dan vijf jaar ervaring hebben op het vlak van evenementcommunicatie en bewustmaking. In de sector van de mobiliteit en/of verkeersveiligheid. Ze moet daarenboven, in haar totaliteit, bekwaam zijn om de prestaties te leveren en te controleren in drie talen: Nederlands, Frans en desgevallend Engels;

2. De lijst van de voornaamste diensten op het vlak van evenementcommunicatie en bewustmaking in de sector van de mobiliteit en/of verkeersveiligheid die gedurende de afgelopen drie jaar werden verricht, met vermelding van het bedrag en de datum en van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren. Om te voldoen aan de vereisten met betrekking tot dit criterium moeten de inschrijvers minstens drie gelijkwaardige of soortgelijke diensten voltooid hebben gedurende de laatste drie jaar. De diensten worden aangetoond door attesten die de bevoegde autoriteit afgeeft of medeondertekent of in het

geval van diensten voor een particuliere afnemer, door attesten van de afnemer of, bij ontstentenis, eenvoudigweg door een verklaring van de dienstverlener.

Voor elke opdracht moet een fiche worden opgesteld met de volgende elementen: de doelstelling en de inhoud van de opdracht, de toegepaste strategie(ën), voorbeelden van visuals, logo’s of ander materiaal m.b.t. deze opdrachten, de gegevens van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren met vermelding van de contactpersoon (adres, telefoon, e-mail). Opmerking: wat dit criterium betreft, mogen de dienstverleners enkel een beroep doen op de capaciteiten van andere entiteiten. Als laatstgenoemden de diensten zullen uitvoeren waarvoor deze capaciteiten vereist zijn:

- een omschrijving van het gedeelte van de opdracht dat de ondernemer eventueel in onderaanneming wil geven.

AFDELING: PROCEDURE

Termijn voor ontvangst van projecten of deelnemingsaanvragen: 2020-04-29 Plaatselijke tijd: 11:00 Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend: Datum: 2020-04-29 Plaatselijke tijd: 11:00

AFDELING: AANVULLENDE INLICHTINGEN

Ten gevolge van de COIVD-19 maatregelen waardoor iedereen moet thuisblijven, kan de aanbestedende overheid geen informatiesessie organiseren. De aanbestedende overheid zal per mail antwoorden op de vragen die tegelijkertijd per mail gestuurd worden aan onderstaande twee adressen:

- Dehasque Véronique, _hidden_@sprb.brussels

- Kristof De Mesmaeker, _hidden_@sprb.brussels

Elke vraag om inlichtingen moet schriftelijk en ten laatste vijftien dagen vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de offertes gebeuren. Zij moet uitsluitend via e-mail met als onderwerp "Dienstenopdracht - Bestek nr. S20.101- Vragen". Zelfs wanneer een geïnteresseerde ondernemer zelf geen vragen heeft, kan hij toch interesse tonen om de antwoorden op de vragen te ontvangen door het(de) e-mailadres(sen) waarnaar het antwoord gestuurd moet worden te sturen naar de twee bovengenoemde personen.

De aanbestedende overheid zal ten laatste binnen zeven kalenderdagen vóór de uiterste datum voor de indiening van de offertes een antwoord per kerende mail sturen naar het e-mailadres van de perso(o)nen die de vraag heeft/hebben opgestuurd. De antwoorden kunnen bovendien ook het onderwerp uitmaken van een erratum als de aanbestende overheid dit noodzakelijk acht voor het opstellen van de offertes.

De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om:

- de gestelde vragen "in blok" te beantwoorden;

- vragen waarvoor het antwoord zich in de opdrachtdocumenten bevindt niet te beantwoorden.

Gelet op deze uitzonderlijke procedure beschikken de inschrijvers over 5 bijkomende dagen om hun offerte in te dienen.

Raad van State + Burgerlijke Rechtbanken Wetenschapsstraat 33 Brussel 1040 Raad van State + Burgerlijke Rechtbanken Wtenschapsstraat 33 Brussel 1040

Elk beroep tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid of nietigverklaring van een gunningsbeslissing (of opzegging) moet bij de Raad van State worden ingesteld:

- binnen 15 dagen na de kennisgeving van de gemotiveerde beslissing voor een beroep tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid;

- binnen zestig dagen na de kennisgeving van de gemotiveerde beslissing voor een beroep tot nietigverklaring;

Voor meer details over de beroepprocedure: zie de Wet van 17.6.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.

Raad van State + Burgerlijke Rechtbanken Wetenschapsstraat 33 Brussel 1040 Datum van verzending van deze aankondiging: 2020-03-25