N. 41/2025 - 00132434-2025 Gelieve hieronder de geselecteerde Europese overheidsopdracht te vinden.

dinsdag 6 mei 2025
BEL - Onderwerp: ARC-24-0054 - Studiewerk scheepvaart Boven-Zeeschelde i.f.v Sigmaplan 3.0
Gelieve hieronder de geselecteerde Europese overheidsopdracht te vinden.
N. 41/2025 - 00132434-2025
Publicatiedatum:26/02/2025
Uiterste datum:
 
Type:Aankondiging gegunde opdracht – algemene richtlijn, standaardregeling
Land:BEL
Beknopte beschrijving:
Gezien de klimaatverandering en de sneller stijgende zeespiegel wordt analoog aan de uitvoering van Sigma 2.0 ook al begonnen met de voorbereidingen van een volgende actualisatie van het Sigmaplan, Sigma 3.0. Er wordt hiervoor een visie opgemaakt die gebaseerd is op vier pijlers: 1. Veiligheid; 2. Natuurlijkheid; 3. Duurzame mobiliteit & bevaarbaarheid; 4. Beleving . In eerste instantie wordt per pijler een visie uitgewerkt, die vervolgens zullen worden samengebracht in een strategische visie. Om de visie voor “bevaarbaarheid Boven-Zeeschelde” uit te werken is nog bijkomend studiewerk nodig, voortbouwend op eerdere studies. - Deelopdracht 1: Studie trafiekprognoses en transportnoden voor Boven-Zeeschelde en opstellen van transport-economische scenario’s De doelstellingen van de Vlaamse Regering i.k.v. modal shift moeten concreet vertaald worden naar de Boven-Zeeschelde. Daarvoor is het noodzakelijk dat enerzijds de trafiekprognoses die gemaakt werden in het verleden op deze waterweg worden geüpdatet (wat is de impact op trafieken van het Seine schelde project op de Boven-Zeeschelde, wat zijn de noden voor connectie met de Haven van Antwerpen en het Albertkanaal en verder richting binnenwateren) en anderzijds de lokale logistieke potenties in beeld worden gebracht (wat zijn transportnoden van de bedrijven, waar is extra nood aan overslagcapaciteit, waar is de best connectie met het hoger wegennet voor ontsluiting,… ). Bij het identificeren van de logistieke potenties worden ook de bij DVW lopende projecten meegenomen (o.a. Wetteren en oude Briel) en wordt afstemming gezocht met de ruimtelijk economische gebiedsvisie die DVW samen opmaakt met de provincie Oost-Vlaanderen en die in het najaar van 2024 wordt opgestart. Op basis van dit onderzoek worden mogelijke transport-economische scenario’s opgesteld voor de Boven-Zeeschelde. - Deelopdracht 2: Combinatie van de verschillende nautisch-technische en transport-economische scenario’s tot mogelijke alternatieven en uitvoeren van een MKBA op deze alternatieven In de studie “Bevordering Binnenvaart Zeeschelde. Studie bevaarbaarheid van de Boven-Zeeschelde en Zuidelijk vak Ringvaart voor klasse Va-schepen” (Eindrapport studie kan opgevraagd worden bij de aanbestedende overheid) is onderzocht op welke wijze en in welke mate de Boven-Zeeschelde 8 toegankelijk kan gemaakt worden voor klasse Va-schepen. Hierin werden verschillende scenario’s uitgewerkt met oplossingen voor de nautisch-technische en morfologische knelpunten. De nautisch-technische scenario’s uit bovenstaande studie en de transport-economische scenario’s uit deelopdracht 1 worden gecombineerd tot meerdere alternatieve scenario’s. Een MKBA van deze scenario’s onderzoekt welk alternatief best geschikt is. Dit scenario wordt verder uitgewerkt naar een realiseerbaar projectplan. OVERLEGPROCEDURE OPDRACHTNEMER – AANBESTEDENDE OVERHEID (DE “PARTIJEN”) Indien tussen Partijen een onenigheid of geschil bestaat in verband met de uitvoering van dit project engageren beide Partijen zich ertoe om in overleg te gaan op managementniveau met als doel te komen tot een minnelijke regeling omtrent het dispuut alvorens een beslechting via gerecht of arbitrage wordt opgestart. Indien binnen een tijdens dit overleg vooropgestelde termijn geen minnelijke regeling wordt bereikt, staat het elk van de Partijen vrij het geschil ter beslechting voor te leggen aan de rechtbank of arbitrage.
Aanbestedende overheid:
De Vlaamse Waterweg nv

CPV-classificatie (gemeenschappelijke woordenlijst overheidsopdrachten):
71241000
Beschrijving:
Haalbaarheidsstudie, adviesverlening, analyse.



Tekst in originele taal

België: Haalbaarheidsstudie, adviesverlening, analyse
ARC-24-0054 - Studiewerk scheepvaart Boven-Zeeschelde i.f.v Sigmaplan 3.0

41/2025 - 00132434-2025

Aankondiging van een gegunde opdracht of concessie – standaardregeling

1. Koper

1.1 Koper

Officiële naam: De Vlaamse Waterweg nv
Rechtsvorm van de koper: Publiekrechtelijke instelling
Activiteit van de aanbestedende dienst: Algemene overheidsdiensten

2. Procedure

2.1 Procedure

Titel: ARC-24-0054 - Studiewerk scheepvaart Boven-Zeeschelde i.f.v Sigmaplan 3.0
Beschrijving: Gezien de klimaatverandering en de sneller stijgende zeespiegel wordt analoog aan de uitvoering van Sigma 2.0 ook al begonnen met de voorbereidingen van een volgende actualisatie van het Sigmaplan, Sigma 3.0. Er wordt hiervoor een visie opgemaakt die gebaseerd is op vier pijlers: 1. Veiligheid; 2. Natuurlijkheid; 3. Duurzame mobiliteit & bevaarbaarheid; 4. Beleving . In eerste instantie wordt per pijler een visie uitgewerkt, die vervolgens zullen worden samengebracht in een strategische visie. Om de visie voor “bevaarbaarheid Boven-Zeeschelde” uit te werken is nog bijkomend studiewerk nodig, voortbouwend op eerdere studies. - Deelopdracht 1: Studie trafiekprognoses en transportnoden voor Boven-Zeeschelde en opstellen van transport-economische scenario’s De doelstellingen van de Vlaamse Regering i.k.v. modal shift moeten concreet vertaald worden naar de Boven-Zeeschelde. Daarvoor is het noodzakelijk dat enerzijds de trafiekprognoses die gemaakt werden in het verleden op deze waterweg worden geüpdatet (wat is de impact op trafieken van het Seine schelde project op de Boven-Zeeschelde, wat zijn de noden voor connectie met de Haven van Antwerpen en het Albertkanaal en verder richting binnenwateren) en anderzijds de lokale logistieke potenties in beeld worden gebracht (wat zijn transportnoden van de bedrijven, waar is extra nood aan overslagcapaciteit, waar is de best connectie met het hoger wegennet voor ontsluiting,… ). Bij het identificeren van de logistieke potenties worden ook de bij DVW lopende projecten meegenomen (o.a. Wetteren en oude Briel) en wordt afstemming gezocht met de ruimtelijk economische gebiedsvisie die DVW samen opmaakt met de provincie Oost-Vlaanderen en die in het najaar van 2024 wordt opgestart. Op basis van dit onderzoek worden mogelijke transport-economische scenario’s opgesteld voor de Boven-Zeeschelde. - Deelopdracht 2: Combinatie van de verschillende nautisch-technische en transport-economische scenario’s tot mogelijke alternatieven en uitvoeren van een MKBA op deze alternatieven In de studie “Bevordering Binnenvaart Zeeschelde. Studie bevaarbaarheid van de Boven-Zeeschelde en Zuidelijk vak Ringvaart voor klasse Va-schepen” (Eindrapport studie kan opgevraagd worden bij de aanbestedende overheid) is onderzocht op welke wijze en in welke mate de Boven-Zeeschelde 8 toegankelijk kan gemaakt worden voor klasse Va-schepen. Hierin werden verschillende scenario’s uitgewerkt met oplossingen voor de nautisch-technische en morfologische knelpunten. De nautisch-technische scenario’s uit bovenstaande studie en de transport-economische scenario’s uit deelopdracht 1 worden gecombineerd tot meerdere alternatieve scenario’s. Een MKBA van deze scenario’s onderzoekt welk alternatief best geschikt is. Dit scenario wordt verder uitgewerkt naar een realiseerbaar projectplan. OVERLEGPROCEDURE OPDRACHTNEMER – AANBESTEDENDE OVERHEID (DE “PARTIJEN”) Indien tussen Partijen een onenigheid of geschil bestaat in verband met de uitvoering van dit project engageren beide Partijen zich ertoe om in overleg te gaan op managementniveau met als doel te komen tot een minnelijke regeling omtrent het dispuut alvorens een beslechting via gerecht of arbitrage wordt opgestart. Indien binnen een tijdens dit overleg vooropgestelde termijn geen minnelijke regeling wordt bereikt, staat het elk van de Partijen vrij het geschil ter beslechting voor te leggen aan de rechtbank of arbitrage.
Identificatiecode van de procedure: 1ce2771c-4f40-484b-bce9-d57d346f5c02
Interne identificatiecode: ARC-24-0054
Type procedure: Openbaar
De procedure wordt versneld: neen
Rechtvaardiging voor de versnelde procedure:
Belangrijkste kenmerken van de procedure:

2.1.1 Doel

Aard van het contract: Diensten
Belangrijkste classificatie (cpv): 71241000 Haalbaarheidsstudie, adviesverlening, analyse

2.1.4 Algemene informatie

Rechtsgrondslag:
Richtlijn 2014/24/EU

5. Perceel

5.1 Technische ID van het kavel: LOT-0001

Titel: ARC-24-0054 - 1
Beschrijving: Gezien de klimaatverandering en de sneller stijgende zeespiegel wordt analoog aan de uitvoering van Sigma 2.0 ook al begonnen met de voorbereidingen van een volgende actualisatie van het Sigmaplan, Sigma 3.0. Er wordt hiervoor een visie opgemaakt die gebaseerd is op vier pijlers: 1. Veiligheid; 2. Natuurlijkheid; 3. Duurzame mobiliteit & bevaarbaarheid; 4. Beleving . In eerste instantie wordt per pijler een visie uitgewerkt, die vervolgens zullen worden samengebracht in een strategische visie. Om de visie voor “bevaarbaarheid Boven-Zeeschelde” uit te werken is nog bijkomend studiewerk nodig, voortbouwend op eerdere studies. - Deelopdracht 1: Studie trafiekprognoses en transportnoden voor Boven-Zeeschelde en opstellen van transport-economische scenario’s De doelstellingen van de Vlaamse Regering i.k.v. modal shift moeten concreet vertaald worden naar de Boven-Zeeschelde. Daarvoor is het noodzakelijk dat enerzijds de trafiekprognoses die gemaakt werden in het verleden op deze waterweg worden geüpdatet (wat is de impact op trafieken van het Seine schelde project op de Boven-Zeeschelde, wat zijn de noden voor connectie met de Haven van Antwerpen en het Albertkanaal en verder richting binnenwateren) en anderzijds de lokale logistieke potenties in beeld worden gebracht (wat zijn transportnoden van de bedrijven, waar is extra nood aan overslagcapaciteit, waar is de best connectie met het hoger wegennet voor ontsluiting,… ). Bij het identificeren van de logistieke potenties worden ook de bij DVW lopende projecten meegenomen (o.a. Wetteren en oude Briel) en wordt afstemming gezocht met de ruimtelijk economische gebiedsvisie die DVW samen opmaakt met de provincie Oost-Vlaanderen en die in het najaar van 2024 wordt opgestart. Op basis van dit onderzoek worden mogelijke transport-economische scenario’s opgesteld voor de Boven-Zeeschelde. - Deelopdracht 2: Combinatie van de verschillende nautisch-technische en transport-economische scenario’s tot mogelijke alternatieven en uitvoeren van een MKBA op deze alternatieven In de studie “Bevordering Binnenvaart Zeeschelde. Studie bevaarbaarheid van de Boven-Zeeschelde en Zuidelijk vak Ringvaart voor klasse Va-schepen” (Eindrapport studie kan opgevraagd worden bij de aanbestedende overheid) is onderzocht op welke wijze en in welke mate de Boven-Zeeschelde 8 toegankelijk kan gemaakt worden voor klasse Va-schepen. Hierin werden verschillende scenario’s uitgewerkt met oplossingen voor de nautisch-technische en morfologische knelpunten. De nautisch-technische scenario’s uit bovenstaande studie en de transport-economische scenario’s uit deelopdracht 1 worden gecombineerd tot meerdere alternatieve scenario’s. Een MKBA van deze scenario’s onderzoekt welk alternatief best geschikt is. Dit scenario wordt verder uitgewerkt naar een realiseerbaar projectplan. OVERLEGPROCEDURE OPDRACHTNEMER – AANBESTEDENDE OVERHEID (DE “PARTIJEN”) Indien tussen Partijen een onenigheid of geschil bestaat in verband met de uitvoering van dit project engageren beide Partijen zich ertoe om in overleg te gaan op managementniveau met als doel te komen tot een minnelijke regeling omtrent het dispuut alvorens een beslechting via gerecht of arbitrage wordt opgestart. Indien binnen een tijdens dit overleg vooropgestelde termijn geen minnelijke regeling wordt bereikt, staat het elk van de Partijen vrij het geschil ter beslechting voor te leggen aan de rechtbank of arbitrage.
Interne identificatiecode: 1

5.1.1 Doel

Aard van het contract: Diensten
Belangrijkste classificatie (cpv): 71241000 Haalbaarheidsstudie, adviesverlening, analyse

5.1.2 Plaats van uitvoering

Land: België
Overal in het desbetreffende land
Aanvullende informatie: Vlaams gewest

5.1.6 Algemene informatie

Aanbestedingsproject dat niet uit EU-fondsen wordt gefinancierd
De aanbesteding valt onder de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA): neen

5.1.10 Gunningscriteria

Criterium:
Type: Prijs
Naam:
Beschrijving: Criterium 1: het offertebedrag (50 punten)
Criterium:
Type: Kwaliteit
Naam:
Beschrijving: Criterium 2: plan van aanpak (50 punten)
Beschrijving van de methode die moet worden gebruikt als de weging niet aan de hand van criteria kan worden uitgedrukt: Criterium 1: het offertebedrag: (maximum 50 punten) Criterium 2: plan van aanpak (maximum 50 punten)
Rechtvaardiging voor het niet vermelden van de weging van de gunningscriteria:

5.1.15 Technieken

Raamovereenkomst:
Geen raamovereenkomst
Informatie over het dynamische aankoopsysteem:
Geen dynamisch aankoopsysteem

5.1.16 Nadere inlichtingen, bemiddeling en evaluatie

Organisatie voor beroepsprocedures: Raad van State -

6. Resultaten

Waarde van alle contracten toegekend in deze kennisgeving: 228 771 Euro

6.1 ID resultaat perceel: LOT-0001

Er is ten minste één winnaar gekozen.

6.1.2 Informatie over winnaars

Winnaar:
Officiële naam: ECORYS Nederland BV
Inschrijving:
Identificatiecode van de inschrijving: ECORYS Nederland BV-LOT-0001
Identificatiecode van het perceel of de groep percelen: LOT-0001
Waarde van de aanbesteding: 228 771 Euro
Onderaanneming: Ja
Informatie over het contract:
Identificatiecode van het contract: ARC-24-0054 - Ecorys Nederland bv
Datum van sluiting van het contract: 10/01/2025

6.1.4 Statistische informatie

Bereik van de inschrijvingen:
Waarde van de laagste ontvankelijke inschrijving: 228 771 Euro
Waarde van de hoogste ontvankelijke inschrijving: 228 771 Euro

8. Organisaties

8.1 ORG-0001

Officiële naam: De Vlaamse Waterweg nv
Registratienummer: 0216173309_5672
Postadres: Havenstraat 44
Stad: Hasselt
Postcode: 3500
Onderverdeling land (NUTS): Arr. Hasselt (BE224)
Land: België
Telefoon: +32 11298400
Fax: +32 11221277
Rollen van deze organisatie:
Koper

8.1 ORG-0002

Officiële naam: FOD Beleid en Ondersteuning
Registratienummer: BE001
Postadres: Simon Bolivarlaan 30, bus 1
Stad: Brussel
Postcode: 1000
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Land: België
Telefoon: +32 2 740 80 00
Rollen van deze organisatie:
TED eSender

8.1 ORG-0003

Officiële naam: Raad van State
Registratienummer: 0931814266
Stad: Wetenschapsstraat 33 1040 Brussel
Postcode: 1040
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Land: België
Telefoon: 022349611
Rollen van deze organisatie:
Organisatie voor beroepsprocedures

8.1 ORG-0004

Officiële naam: ECORYS Nederland BV
Registratienummer: NL8080.28.741.B.08_8c0ca2c0-1668-4e2c-bf53-4459d49553ea
Postadres: Watermanweg 44
Stad: Rotterdam
Postcode: 3067GG
Onderverdeling land (NUTS): Zuidoost-Zuid-Holland (NL33A)
Land: Nederland
Telefoon: +3110453 8800
Rollen van deze organisatie:
Inschrijver
Winnaar van deze percelen: LOT-0001

11. Informatie over een aankondiging

11.1 Informatie over een aankondiging

Identificatiecode/versie van de aankondiging: 3a484457-72a7-41c0-8dd0-5e8e92cb1029 - 01
Type formulier: Resultaat
Type aankondiging: Aankondiging van een gegunde opdracht of concessie – standaardregeling
Verzenddatum van de aankondiging: 26/02/2025 00:00 +01:00
Aankondiging datum verzending (eSender): 26/02/2025 00:00 +01:00
Talen waarin deze aankondiging officieel beschikbaar is: Nederlands

11.2 Informatie over de bekendmaking

Publicatienummer aankondiging: 00132434-2025
Nummer uitgave PB S: 41/2025
Datum van bekendmaking: 27/02/2025