N. 78/2018 - 174397-2018 Gelieve hieronder de geselecteerde Europese overheidsopdracht te vinden.

maandag 29 april 2024
Gelieve hieronder de geselecteerde Europese overheidsopdracht te vinden.
N. 78/2018 - 174397-2018
Publicatiedatum:21/04/2018
Uiterste datum:21/05/2018
 
Type:Aankondiging van opdracht
Land:BE
Onderwerp:
Dienstverlening op het gebied van architectuur en dergelijke
Aanbestedende overheid:
Vlaams Fonds voor de Letteren

CPV-classificatie (gemeenschappelijke woordenlijst overheidsopdrachten):
71200000
Beschrijving:
Dienstverlening op het gebied van architectuur en dergelijke.

AFDELING: AANBESTEDENDE DIENST

Vlaams Fonds voor de Letteren 0850.465.910_568777 Generaal Van Merlenstraat 30 Berchem 2600 Elise Vanoosthuyse Telefoon: +32 479388666 _hidden_@flandersliterature.be http://www.vfl.be https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=306171 https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=306171 https://eten.publicprocurement.be/etendering/viewWorkspacesBasedOnExtUrl.do?wsName=VFL-ARCH-F02

AFDELING: VOORWERP VAN DE OPDRACHT

Aanstelling van een architect voor de restauratie en renovatie van het Hotel Dumont en aanhorigheden, Lange Leemstraat 57, Antwerpen

VFL-ARCH-F02_0

Aanstelling van een architect voor de restauratie en renovatie van het Hotel Dumont en aanhorigheden, Lange Leemstraat 57, Antwerpen.

Antwerpen.

Deze opdracht betreft de realisatie van de restauratie en renovatie van het Hotel Dumont en aanhorigheden, Lange Leemstraat 57, Antwerpen.

a) Het Hotel André Dumont is op 14.09.2009 opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed.

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/7132

Het pand (met koer) met een netto vloeroppervlakte van 1 753 m2 is gelegen te 2018 Antwerpen, Lange Leemstraat 57, gekend op het kadaster onder Antwerpen, 6de afdeling, sectie F, perceel nummer 1467 W 3 en de aanhorigheid betreft een gebouw met netto vloeroppervlakte van 180 m2, gelegen te 2018 Antwerpen, Van Noortstraat 20, gekend op het kadaster onder Antwerpen, 6de afdeling, sectie F, perceelnummer 1463 Y 12, aangeduid op het plan.

De site Hotel Dumont bestaat uit drie onderdelen: het voormalig Hotel Dumont, gebouwd eind negentiende eeuw in neo-gotische stijl, een toevoeging daterend uit de jaren tachtig betaande uit een polyvalente zaal en sanitair, en tot slot een bescheiden rijwoning ter hoogte van de Van Noortstraat. Tussen deze woning en de polyvalente zaal bevindt zich een buitenruimte die vandaag ingericht is als een parkeergelegenheid geflankeerd door wat schaars groen.

De restauratie en renovatie van het hotel Dumont behoort tot het vaste deel van de opdracht (fase 0 tot en met fase 5), samen met de fase 1 (projectvoorbereiding) en fase 2 (voorontwerp) van de renovatie van het pand aan de Van Noortstraat.

Het definitief ontwerp (fase 3), het uitvoeringsontwerp (fase 4) en de algemene leiding van en controle op de uitvoering van de werken (fase 5) voor de renovatie van het pand aan de Van Noortstraat maakt het voorwaardelijke deel uit.

b) De opdracht wordt niet in percelen gesplist omdat er dwingende technische, bedrijfsorganisatorische en artistieke redenen zijn om de opdracht als één geheel aan 1 zelfde architectenteam toe te vertrouwen dat instaat voor de uniformiteit van visie en aanpak voor de restauratie en renovatie van het Hotel Dumont en aanhorigheden. De opsplitsing in een vast en voorwaardelijk deel doet daaraan geen afbreuk omdat zij louter gesteund is op financiële overwegingen.

c) Taken van de architect:

In het kader van zijn takenpakket zal de dienstverlener de opdrachtgever bijstaan als een goede huisvader en alle nodige handelingen stellen volgens de regels van de kunst om de opdracht uit te voeren zoals beschreven in dit bijzonder bestek.

De dienstverlener zal steeds rekening houden met de best beschikbare technieken (die geen buitensporige kosten met zich meebrengen) en de esthetisch best verantwoorde oplossing. De adviserende taak van de dienstverlener omvat alle nodige adviezen om de voorgenomen restauratie en renovatie te realiseren conform de wettelijke regels en verplichtingen en de technisch dwingende en technisch gangbare voorschriften. De dienstverlener zal al het nodige doen om op een ecologisch verantwoorde wijze de restauratie- en renovatiewerken te plannen en realiseren. Tevens waakt hij over de voorziening en de toepassing van alle redelijk mogelijke maatregelen ter beperking van hinder voor de buurt tijdens de uitvoering van de werkzaamheden.

De werkzaamheden van de architect worden in volgende fasen pgedeeld:

- fase 1 projectvoorbereiding, hierna afgekort als PW,

- fase 2 het voorontwerp, hierna afgekort VO,

- fase 3 het definitief ontwerp, hierna afgekort DO,

- fase 4 het uitvoeringsontwerp, hierna afgekort UO,

- fase 5 de algemene leiding van en de controle op de uitvoering van de werken, hierna afgekort CO.

Looptijd in maanden 48 5

Er zijn drie herleidingscriteria met verschillend gewicht:

1) 40 % - de relevantie van de ingediende referenties met betrekking tot een herinrichtingsdossier binnen een gebouw dat ingeschreven is op de lijst van bouwkundig erfgoed of van een beschermd gebouw met het oog op gebruik als kantoor en semi-publieke functie met culturele uitstraling

2) 30 % - evaluatie van de visie en project aanpak van de referentieprojecten

3) 30 % - verhouding tussen beschikbaar budget en gerealiseerd budget (m.b.t. realisatie van ontwerp en abstractie makend van een eventuele specifieke bouwcontext veroorzaakt door derden)

Meer informatie over de beoordeling vindt u onder punt VI.3) Nadere inlichtingen.

AFDELING: JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

De kandidaat mag zich niet bevinden in één van de in de artikelen 67 tot en met 69 van de Wet Overheidsopdrachten bedoelde situaties. Dit behelst de verplichte uitsluitingsgronden, de uitsluitingsgronden in verband met fiscale en sociale schulden, en de facultatieve uitsluitingsgronden.

Indien een verplichte of facultatieve uitsluitingsgrond van toepassing is op de kandidaat, mag de kandidaat bewijzen dat de corrigerende maatregelen die hij heeft genomen voldoende zijn om zijn betrouwbaarheid aan te tonen ondanks de toepasselijke uitsluitingsgrond. Als de aanbestedende overheid dat bewijs toereikend acht, wordt de betrokken kandidaat niet uitgesloten van de plaatsingsprocedure.

Deze bepaling is individueel van toepassing op de deelnemers die samen als een combinatie een aanvraag tot deelneming indienen, alsook op entiteiten op wiens draagkracht de kandidaat een beroep doet met het oog op het voldoen aan de eisen inzake kwalitatieve selectie.

De verplichte uitsluitingsgronden zijn ook van toepassing in hoofde van personen die lid zijn van het bestuurs-, leidinggevend of toezichthoudend orgaan van de kandidaat of daarin vertegenwoordigings-, beslissings- of controlebevoegdheid hebben.

1) Bewijsmiddelen:

De kandidaat legt een ingevuld Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) voor als verklaring dat er geen uitsluitingsgrond op hem van toepassing is.

Eventuele corrigerende maatregelen vermeldt de kandidaat op dit UEA.

De kandidaat dient tevens volgende documenten toe te voegen:

• de Belgische kandidaat: een uittreksel uit het strafregister dat maximaal 6 maand oud is op het uiterste tijdstip van ontvangst van de aanvragen tot deelneming;

• de Belgische kandidaat die personeel tewerkstelt dat onderworpen is aan de sociale zekerheidswetgeving van een andere lidstaat van de Europese Unie: een recent attest uitgereikt door de bevoegde buitenlandse overheid waarin bevestigd wordt dat hij voldaan heeft aan zijn verplichtingen inzake betaling van de bijdragen voor sociale zekerheid overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is;

• de buitenlandse kandidaat: uittreksel uit het strafregister (maximaal 6 maand oud), certificaten inzake fiscale en sociale schulden, en een certificaat inzake niet-faling.

Wanneer een document of certificaat niet wordt uitgereikt in het betrokken land of dit niet afdoend voor alle uitsluitingsgronden het nodige bewijs levert, kan ter vervanging een verklaring onder eed toegevoegd worden, of in landen waar dit niet voorzien is, een plechtige verklaring van de betrokkene voor een bevoegde rechterlijke of administratieve instantie, notaris of bevoegde beroepsorganisatie van het land van herkomst of van het land waar de ondernemer gevestigd is.

2) Non-discriminatie:

Overeenkomstig de Belgische overheidsopdrachtenreglementering heeft de aanbestedende overheid, in elke fase van de plaatsingsprocedure, de mogelijkheid om de inschrijver uit te sluiten indien de aanbestedende overheid met elk passend middel aantoont dat de kandidaat of inschrijver de in artikel 7 van de Wet Overheidsopdrachten genoemde toepasselijke verplichtingen op het vlak van het milieu-, sociaal en arbeidsrecht, heeft geschonden.

Onder sociale wetgeving wordt onder meer verstaan:

- het decreet van 10 juli 2008 houdende een kader voor het Vlaamse gelijkekansen- en gelijkebehandelingsbeleid; de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, de wet van 10 mei 2007 tot wijziging van de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde, door racisme of xenofobie ingegeven daden en de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van discriminatie tussen vrouwen en mannen,

- de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, meer bepaald hoofdstuk Vbis. Bijzondere bepalingen betreffende geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.

De financiële en economische draagkracht van de ondernemer worden aangetoond door:

1) het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico’s (met inbegrip van risico’s van de 10-jarige aansprakelijkheid) volgens de basiswaarborg opgelegd bij wet (zie onder andere, wet van 20 februari 1939 op de bescherming van den titel en van het beroep van architect, wet van 26 juni 1963 tot instelling van een Orde van architecten, wet Laruelle (15/2/2006 betreffende de uitoefening van het beroep van architect in het kader van een rechtspersoon)

De inschrijver legt hiervoor een origineel attest of voor eensluidend verklaard afschrift van de verzekeringsmaatschappij voor dat niet ouder is dan drie maanden en dat verklaart dat de verzekering geldig is tot eind 2018.

De technische bekwaamheid en beroepsbekwaamheid van de ondernemer wordt aangetoond door:

1) voor Belgische architecten: actuele inschrijving bij de Orde van Architecten. De inschrijver legt een bewijs van inschrijving voor;

Voor buitenlandse architecten: actuele inschrijving in het register van dienstverrichting (aanvraag te richten aan de Nationale Raad van de orde van Architecten) (art. 38, 7 o en 38 bis wet van 26 juni 1963 tot instelling van een Orde van architecten) of op een gelijkaardige officiële lijst in een andere Lid-Staat van de Europese Unie;

De inschrijver legt een attest of een verklaring voor van de orde van architecten of een gelijkaardig orgaan dat een gelijkaardig officiële lijst in een andere Lid-Staat van de Europese Unie beheert, dat niet ouder is dan drie maanden.

De inschrijver legt een ondertekende verklaring voor dat hij zich na het toewijzen van de opdracht zal verzekeren conform de aanvullende besteksvoorschiften van artikel 24 AUR van de huidige opdracht.

Minstens één of meerdere personen die deel zal/zullen uitmaken van het team moet(en) aan deze voorwaarde voldoen.

2) een lijst van referenties die minstens moeten voldoen aan volgende vereisten

• Een referentie in verband met architectuurdiensten die specifiek betrekking hebben op de renovatie van gebouwen uitgevoerd voor publiek- of privaatrechtelijke instanties, waarbij het bouwwerk tijdens de laatste 4 jaar voorafgaand aan de datum van bekendmaking voltooid is en waarbij elke referentie minimaal een bouwkostwaarde van 1 000 000 euro (excl BTW) vertegenwoordigt, met vermelding van bedrag en datum en van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren. Het is toegelaten om het bouwkostbedrag van 1 000 000 euro (excl BTW) te staven aan de hand van maximaal 2 referenties die elk een minimale bouwkostwaarde van 500 000 euro (excl. BTW) hebben.

• Een referentie toont aan dat de inschrijver bekwaam is een herinrichtingsdossier binnen een gebouw dat ingeschreven is op de lijst van bouwkundig erfgoed of van een beschermd gebouw te voltooien, waarbij de nadruk ligt op het creëren van meerwaarde binnen het gebouw. Minimumbedrag van de werken van dit herinrichtingsproject bedraagt 500 000 euro (excl BTW). Doel is te weten hoe kwalitatief de inschrijver dit heeft uitgewerkt, welke nieuwe input, welke architecturale vaardigheden, hedendaagse invullingen, hoe de inschrijver het gebouw en de invulling door herinrichting aanvoelt. De desbetreffende werken werden gerealiseerd en voltooid tijdens de laatste 4 jaar voorafgaand aan de datum van bekendmaking.

• Minstens 1 referentie moet betrekking hebben op een werf waar de werken met toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten zijn gegund, die via een openbare of niet-openbare procedure (aanbesteding, offerteaanvraag) zijn gegund volgens de Belgische wetgeving.

Bewijs:

A/ Indien het diensten aan overheden betreft, worden de diensten aangetoond door certificaten die door de bevoegde overheid zijn opgesteld of goedgekeurd; deze zijn niet mee in te dienen, maar worden naderhand opgevraagd alvorens de selectiesbeslissing wordt genomen.

B/ Indien het gaat om diensten aan privaatrechtelijke personen worden de diensten aangetoond door certificaten opgesteld door deze personen of, bij ontstentenis, door een verklaring van de dienstverlener; deze zijn niet mee in te dienen, maar worden naderhand opgevraagd alvorens de selectiebeslissing wordt genomen.

C/ De volgende minimumgegevens moeten verstrekt worden per referentie:

- Naam project,

- Plaats,

- Realisatieperiode,

- Bouwheer,

- Budget,

- Subsidiënt-financiering: toelichting betreffende het beschikbare budget en gerealiseerde budget/ aandeel subsidies binnen totaliteit van de herinrichtingskosten,

- Beschrijving pand en het realisatie van het project max 30 lijnen,

- Het pv van voorlopige oplevering van de betrokken werken,

- Visie en aanpak van het project max 30 lijnen,

- Fotomateriaal max 2 ex,

- teamlid/leden van de kandidaat die aan de referentie heeft/hebben meegewerkt.

D/ De kandidaat moet in totaal minstens twee onderscheiden referenties indienen. Per eis mag de kandidaat ook meerdere referenties indienen.

De wet van 20 februari 1939 op de bescherming van de titel en van het beroep van architect.

AFDELING: PROCEDURE

Termijn voor ontvangst van projecten of deelnemingsaanvragen: 2018-05-21 Plaatselijke tijd: 14:00

AFDELING: AANVULLENDE INLICHTINGEN

1. De beoordeling van de herleidingscriteria (op 10 punten):

- 0: De kandidaat scoort zwaar onvoldoende op dit criterium of laat na voldoende beoordelingselementen te verstrekken,

- 1-4: De kandidaat scoort zwak op dit criterium,

- 5: De kandidaat scoort voldoende op dit criterium,

- 7-6: De kandidaat scoort goed op dit criterium,

- 9-8: De kandidaat scoort zeer goed op dit criterium,

- 10: De kandidaat beantwoordt het best aan de verwachtingen van de Aanbestedende Overheid.

De vijf best gerangschikten worden finaal geselecteerd.

2. Uniform europees aanbestedingsdocument

De kandidaat legt overeenkomstig art. 73 van de Wet Overheidsopdrachten een ingevuld Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) voor. Het UEA bestaat uit een eigen verklaring die de aanbestedende overheid als voorlopig bewijs aanvaardt dat op de kandidaat geen uitsluitingsgrond van toepassing is en dat de kandidaat voldoet aan de selectiecriteria.

Voor opmaak van het UEA kan de kandidaat gebruik maken van het model dat mee opgeladen werd bij de opdrachtdocumenten op e-Notification of de volgende link: https://ec.europa.eu/tools/espd/filter?lang=nl.

Voor wat betreft deel IV van het UEA moet de kandidaat alle informatie vermelden om aan te tonen dat hij voldoet aan de voorgeschreven selectiecriteria.

De kandidaat moet tevens:

- een ingevuld UEA voorleggen voor elke deelnemer van een combinatie van ondernemingen die optreedt als kandidaat, en voor elke onderaannemer of andere entiteit op wiens draagkracht de kandidaat beroep doet,

- in geval de kandidaat een combinatie van ondernemingen is, aanduiden welke deelnemer aan de combinatie zal optreden als vertegenwoordiger naar de aanbestedende overheid toe.

De aanbestedende overheid kan de kandidaten tijdens de procedure ten allen tijde verzoeken de vereiste ondersteunende documenten geheel of gedeeltelijk in te dienen wanneer dit noodzakelijk is voor het goede verloop van de procedure.

3. De keuze voor de gunningsprocedure van mededingingsprocedure met onderhandeling is gesteund op artikel 38, § 1 2 o wet 17.06.2016 overheidsopdrachten.

Raad van State Wetenschapsstraat 33 Brussel 1040

15 kalenderdagen na de mededeling van de beslissing voor een vordering tot schorsing van de uitvoerbaarheid. 60 kalenderdagen na de mededeling van de beslissing voor een annulatieberoep.

FOD justitie Waterloolaan 115 Brussel 1000 Datum van verzending van deze aankondiging: 2018-04-20


Tekst in originele taal
 
          

AFDELING: AANBESTEDENDE DIENST

Vlaams Fonds voor de Letteren 0850.465.910_568777 Generaal Van Merlenstraat 30 Berchem 2600 Elise Vanoosthuyse Telefoon: +32 479388666 _hidden_@flandersliterature.be http://www.vfl.be https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=306171 https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=306171 https://eten.publicprocurement.be/etendering/viewWorkspacesBasedOnExtUrl.do?wsName=VFL-ARCH-F02

AFDELING: VOORWERP VAN DE OPDRACHT

Aanstelling van een architect voor de restauratie en renovatie van het Hotel Dumont en aanhorigheden, Lange Leemstraat 57, Antwerpen

VFL-ARCH-F02_0

Aanstelling van een architect voor de restauratie en renovatie van het Hotel Dumont en aanhorigheden, Lange Leemstraat 57, Antwerpen.

Antwerpen.

Deze opdracht betreft de realisatie van de restauratie en renovatie van het Hotel Dumont en aanhorigheden, Lange Leemstraat 57, Antwerpen.

a) Het Hotel André Dumont is op 14.09.2009 opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed.

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/7132

Het pand (met koer) met een netto vloeroppervlakte van 1 753 m2 is gelegen te 2018 Antwerpen, Lange Leemstraat 57, gekend op het kadaster onder Antwerpen, 6de afdeling, sectie F, perceel nummer 1467 W 3 en de aanhorigheid betreft een gebouw met netto vloeroppervlakte van 180 m2, gelegen te 2018 Antwerpen, Van Noortstraat 20, gekend op het kadaster onder Antwerpen, 6de afdeling, sectie F, perceelnummer 1463 Y 12, aangeduid op het plan.

De site Hotel Dumont bestaat uit drie onderdelen: het voormalig Hotel Dumont, gebouwd eind negentiende eeuw in neo-gotische stijl, een toevoeging daterend uit de jaren tachtig betaande uit een polyvalente zaal en sanitair, en tot slot een bescheiden rijwoning ter hoogte van de Van Noortstraat. Tussen deze woning en de polyvalente zaal bevindt zich een buitenruimte die vandaag ingericht is als een parkeergelegenheid geflankeerd door wat schaars groen.

De restauratie en renovatie van het hotel Dumont behoort tot het vaste deel van de opdracht (fase 0 tot en met fase 5), samen met de fase 1 (projectvoorbereiding) en fase 2 (voorontwerp) van de renovatie van het pand aan de Van Noortstraat.

Het definitief ontwerp (fase 3), het uitvoeringsontwerp (fase 4) en de algemene leiding van en controle op de uitvoering van de werken (fase 5) voor de renovatie van het pand aan de Van Noortstraat maakt het voorwaardelijke deel uit.

b) De opdracht wordt niet in percelen gesplist omdat er dwingende technische, bedrijfsorganisatorische en artistieke redenen zijn om de opdracht als één geheel aan 1 zelfde architectenteam toe te vertrouwen dat instaat voor de uniformiteit van visie en aanpak voor de restauratie en renovatie van het Hotel Dumont en aanhorigheden. De opsplitsing in een vast en voorwaardelijk deel doet daaraan geen afbreuk omdat zij louter gesteund is op financiële overwegingen.

c) Taken van de architect:

In het kader van zijn takenpakket zal de dienstverlener de opdrachtgever bijstaan als een goede huisvader en alle nodige handelingen stellen volgens de regels van de kunst om de opdracht uit te voeren zoals beschreven in dit bijzonder bestek.

De dienstverlener zal steeds rekening houden met de best beschikbare technieken (die geen buitensporige kosten met zich meebrengen) en de esthetisch best verantwoorde oplossing. De adviserende taak van de dienstverlener omvat alle nodige adviezen om de voorgenomen restauratie en renovatie te realiseren conform de wettelijke regels en verplichtingen en de technisch dwingende en technisch gangbare voorschriften. De dienstverlener zal al het nodige doen om op een ecologisch verantwoorde wijze de restauratie- en renovatiewerken te plannen en realiseren. Tevens waakt hij over de voorziening en de toepassing van alle redelijk mogelijke maatregelen ter beperking van hinder voor de buurt tijdens de uitvoering van de werkzaamheden.

De werkzaamheden van de architect worden in volgende fasen pgedeeld:

- fase 1 projectvoorbereiding, hierna afgekort als PW,

- fase 2 het voorontwerp, hierna afgekort VO,

- fase 3 het definitief ontwerp, hierna afgekort DO,

- fase 4 het uitvoeringsontwerp, hierna afgekort UO,

- fase 5 de algemene leiding van en de controle op de uitvoering van de werken, hierna afgekort CO.

Looptijd in maanden 48 5

Er zijn drie herleidingscriteria met verschillend gewicht:

1) 40 % - de relevantie van de ingediende referenties met betrekking tot een herinrichtingsdossier binnen een gebouw dat ingeschreven is op de lijst van bouwkundig erfgoed of van een beschermd gebouw met het oog op gebruik als kantoor en semi-publieke functie met culturele uitstraling

2) 30 % - evaluatie van de visie en project aanpak van de referentieprojecten

3) 30 % - verhouding tussen beschikbaar budget en gerealiseerd budget (m.b.t. realisatie van ontwerp en abstractie makend van een eventuele specifieke bouwcontext veroorzaakt door derden)

Meer informatie over de beoordeling vindt u onder punt VI.3) Nadere inlichtingen.

AFDELING: JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

De kandidaat mag zich niet bevinden in één van de in de artikelen 67 tot en met 69 van de Wet Overheidsopdrachten bedoelde situaties. Dit behelst de verplichte uitsluitingsgronden, de uitsluitingsgronden in verband met fiscale en sociale schulden, en de facultatieve uitsluitingsgronden.

Indien een verplichte of facultatieve uitsluitingsgrond van toepassing is op de kandidaat, mag de kandidaat bewijzen dat de corrigerende maatregelen die hij heeft genomen voldoende zijn om zijn betrouwbaarheid aan te tonen ondanks de toepasselijke uitsluitingsgrond. Als de aanbestedende overheid dat bewijs toereikend acht, wordt de betrokken kandidaat niet uitgesloten van de plaatsingsprocedure.

Deze bepaling is individueel van toepassing op de deelnemers die samen als een combinatie een aanvraag tot deelneming indienen, alsook op entiteiten op wiens draagkracht de kandidaat een beroep doet met het oog op het voldoen aan de eisen inzake kwalitatieve selectie.

De verplichte uitsluitingsgronden zijn ook van toepassing in hoofde van personen die lid zijn van het bestuurs-, leidinggevend of toezichthoudend orgaan van de kandidaat of daarin vertegenwoordigings-, beslissings- of controlebevoegdheid hebben.

1) Bewijsmiddelen:

De kandidaat legt een ingevuld Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) voor als verklaring dat er geen uitsluitingsgrond op hem van toepassing is.

Eventuele corrigerende maatregelen vermeldt de kandidaat op dit UEA.

De kandidaat dient tevens volgende documenten toe te voegen:

• de Belgische kandidaat: een uittreksel uit het strafregister dat maximaal 6 maand oud is op het uiterste tijdstip van ontvangst van de aanvragen tot deelneming;

• de Belgische kandidaat die personeel tewerkstelt dat onderworpen is aan de sociale zekerheidswetgeving van een andere lidstaat van de Europese Unie: een recent attest uitgereikt door de bevoegde buitenlandse overheid waarin bevestigd wordt dat hij voldaan heeft aan zijn verplichtingen inzake betaling van de bijdragen voor sociale zekerheid overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is;

• de buitenlandse kandidaat: uittreksel uit het strafregister (maximaal 6 maand oud), certificaten inzake fiscale en sociale schulden, en een certificaat inzake niet-faling.

Wanneer een document of certificaat niet wordt uitgereikt in het betrokken land of dit niet afdoend voor alle uitsluitingsgronden het nodige bewijs levert, kan ter vervanging een verklaring onder eed toegevoegd worden, of in landen waar dit niet voorzien is, een plechtige verklaring van de betrokkene voor een bevoegde rechterlijke of administratieve instantie, notaris of bevoegde beroepsorganisatie van het land van herkomst of van het land waar de ondernemer gevestigd is.

2) Non-discriminatie:

Overeenkomstig de Belgische overheidsopdrachtenreglementering heeft de aanbestedende overheid, in elke fase van de plaatsingsprocedure, de mogelijkheid om de inschrijver uit te sluiten indien de aanbestedende overheid met elk passend middel aantoont dat de kandidaat of inschrijver de in artikel 7 van de Wet Overheidsopdrachten genoemde toepasselijke verplichtingen op het vlak van het milieu-, sociaal en arbeidsrecht, heeft geschonden.

Onder sociale wetgeving wordt onder meer verstaan:

- het decreet van 10 juli 2008 houdende een kader voor het Vlaamse gelijkekansen- en gelijkebehandelingsbeleid; de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, de wet van 10 mei 2007 tot wijziging van de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde, door racisme of xenofobie ingegeven daden en de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van discriminatie tussen vrouwen en mannen,

- de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, meer bepaald hoofdstuk Vbis. Bijzondere bepalingen betreffende geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.

De financiële en economische draagkracht van de ondernemer worden aangetoond door:

1) het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico’s (met inbegrip van risico’s van de 10-jarige aansprakelijkheid) volgens de basiswaarborg opgelegd bij wet (zie onder andere, wet van 20 februari 1939 op de bescherming van den titel en van het beroep van architect, wet van 26 juni 1963 tot instelling van een Orde van architecten, wet Laruelle (15/2/2006 betreffende de uitoefening van het beroep van architect in het kader van een rechtspersoon)

De inschrijver legt hiervoor een origineel attest of voor eensluidend verklaard afschrift van de verzekeringsmaatschappij voor dat niet ouder is dan drie maanden en dat verklaart dat de verzekering geldig is tot eind 2018.

De technische bekwaamheid en beroepsbekwaamheid van de ondernemer wordt aangetoond door:

1) voor Belgische architecten: actuele inschrijving bij de Orde van Architecten. De inschrijver legt een bewijs van inschrijving voor;

Voor buitenlandse architecten: actuele inschrijving in het register van dienstverrichting (aanvraag te richten aan de Nationale Raad van de orde van Architecten) (art. 38, 7 o en 38 bis wet van 26 juni 1963 tot instelling van een Orde van architecten) of op een gelijkaardige officiële lijst in een andere Lid-Staat van de Europese Unie;

De inschrijver legt een attest of een verklaring voor van de orde van architecten of een gelijkaardig orgaan dat een gelijkaardig officiële lijst in een andere Lid-Staat van de Europese Unie beheert, dat niet ouder is dan drie maanden.

De inschrijver legt een ondertekende verklaring voor dat hij zich na het toewijzen van de opdracht zal verzekeren conform de aanvullende besteksvoorschiften van artikel 24 AUR van de huidige opdracht.

Minstens één of meerdere personen die deel zal/zullen uitmaken van het team moet(en) aan deze voorwaarde voldoen.

2) een lijst van referenties die minstens moeten voldoen aan volgende vereisten

• Een referentie in verband met architectuurdiensten die specifiek betrekking hebben op de renovatie van gebouwen uitgevoerd voor publiek- of privaatrechtelijke instanties, waarbij het bouwwerk tijdens de laatste 4 jaar voorafgaand aan de datum van bekendmaking voltooid is en waarbij elke referentie minimaal een bouwkostwaarde van 1 000 000 euro (excl BTW) vertegenwoordigt, met vermelding van bedrag en datum en van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren. Het is toegelaten om het bouwkostbedrag van 1 000 000 euro (excl BTW) te staven aan de hand van maximaal 2 referenties die elk een minimale bouwkostwaarde van 500 000 euro (excl. BTW) hebben.

• Een referentie toont aan dat de inschrijver bekwaam is een herinrichtingsdossier binnen een gebouw dat ingeschreven is op de lijst van bouwkundig erfgoed of van een beschermd gebouw te voltooien, waarbij de nadruk ligt op het creëren van meerwaarde binnen het gebouw. Minimumbedrag van de werken van dit herinrichtingsproject bedraagt 500 000 euro (excl BTW). Doel is te weten hoe kwalitatief de inschrijver dit heeft uitgewerkt, welke nieuwe input, welke architecturale vaardigheden, hedendaagse invullingen, hoe de inschrijver het gebouw en de invulling door herinrichting aanvoelt. De desbetreffende werken werden gerealiseerd en voltooid tijdens de laatste 4 jaar voorafgaand aan de datum van bekendmaking.

• Minstens 1 referentie moet betrekking hebben op een werf waar de werken met toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten zijn gegund, die via een openbare of niet-openbare procedure (aanbesteding, offerteaanvraag) zijn gegund volgens de Belgische wetgeving.

Bewijs:

A/ Indien het diensten aan overheden betreft, worden de diensten aangetoond door certificaten die door de bevoegde overheid zijn opgesteld of goedgekeurd; deze zijn niet mee in te dienen, maar worden naderhand opgevraagd alvorens de selectiesbeslissing wordt genomen.

B/ Indien het gaat om diensten aan privaatrechtelijke personen worden de diensten aangetoond door certificaten opgesteld door deze personen of, bij ontstentenis, door een verklaring van de dienstverlener; deze zijn niet mee in te dienen, maar worden naderhand opgevraagd alvorens de selectiebeslissing wordt genomen.

C/ De volgende minimumgegevens moeten verstrekt worden per referentie:

- Naam project,

- Plaats,

- Realisatieperiode,

- Bouwheer,

- Budget,

- Subsidiënt-financiering: toelichting betreffende het beschikbare budget en gerealiseerde budget/ aandeel subsidies binnen totaliteit van de herinrichtingskosten,

- Beschrijving pand en het realisatie van het project max 30 lijnen,

- Het pv van voorlopige oplevering van de betrokken werken,

- Visie en aanpak van het project max 30 lijnen,

- Fotomateriaal max 2 ex,

- teamlid/leden van de kandidaat die aan de referentie heeft/hebben meegewerkt.

D/ De kandidaat moet in totaal minstens twee onderscheiden referenties indienen. Per eis mag de kandidaat ook meerdere referenties indienen.

De wet van 20 februari 1939 op de bescherming van de titel en van het beroep van architect.

AFDELING: PROCEDURE

Termijn voor ontvangst van projecten of deelnemingsaanvragen: 2018-05-21 Plaatselijke tijd: 14:00

AFDELING: AANVULLENDE INLICHTINGEN

1. De beoordeling van de herleidingscriteria (op 10 punten):

- 0: De kandidaat scoort zwaar onvoldoende op dit criterium of laat na voldoende beoordelingselementen te verstrekken,

- 1-4: De kandidaat scoort zwak op dit criterium,

- 5: De kandidaat scoort voldoende op dit criterium,

- 7-6: De kandidaat scoort goed op dit criterium,

- 9-8: De kandidaat scoort zeer goed op dit criterium,

- 10: De kandidaat beantwoordt het best aan de verwachtingen van de Aanbestedende Overheid.

De vijf best gerangschikten worden finaal geselecteerd.

2. Uniform europees aanbestedingsdocument

De kandidaat legt overeenkomstig art. 73 van de Wet Overheidsopdrachten een ingevuld Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) voor. Het UEA bestaat uit een eigen verklaring die de aanbestedende overheid als voorlopig bewijs aanvaardt dat op de kandidaat geen uitsluitingsgrond van toepassing is en dat de kandidaat voldoet aan de selectiecriteria.

Voor opmaak van het UEA kan de kandidaat gebruik maken van het model dat mee opgeladen werd bij de opdrachtdocumenten op e-Notification of de volgende link: https://ec.europa.eu/tools/espd/filter?lang=nl.

Voor wat betreft deel IV van het UEA moet de kandidaat alle informatie vermelden om aan te tonen dat hij voldoet aan de voorgeschreven selectiecriteria.

De kandidaat moet tevens:

- een ingevuld UEA voorleggen voor elke deelnemer van een combinatie van ondernemingen die optreedt als kandidaat, en voor elke onderaannemer of andere entiteit op wiens draagkracht de kandidaat beroep doet,

- in geval de kandidaat een combinatie van ondernemingen is, aanduiden welke deelnemer aan de combinatie zal optreden als vertegenwoordiger naar de aanbestedende overheid toe.

De aanbestedende overheid kan de kandidaten tijdens de procedure ten allen tijde verzoeken de vereiste ondersteunende documenten geheel of gedeeltelijk in te dienen wanneer dit noodzakelijk is voor het goede verloop van de procedure.

3. De keuze voor de gunningsprocedure van mededingingsprocedure met onderhandeling is gesteund op artikel 38, § 1 2 o wet 17.06.2016 overheidsopdrachten.

Raad van State Wetenschapsstraat 33 Brussel 1040

15 kalenderdagen na de mededeling van de beslissing voor een vordering tot schorsing van de uitvoerbaarheid. 60 kalenderdagen na de mededeling van de beslissing voor een annulatieberoep.

FOD justitie Waterloolaan 115 Brussel 1000 Datum van verzending van deze aankondiging: 2018-04-20