N. 107/2022 - 302799-2022 Gelieve hieronder de geselecteerde Europese overheidsopdracht te vinden.
N. 107/2022 - 302799-2022 | |
Publicatiedatum: | 03/06/2022 |
Uiterste datum: | 08/07/2022 |
Type: | Aankondiging van opdracht |
Land: | BE |
Onderwerp: Draaibanken, boor- of freesmachines | |
Aanbestedende overheid: Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel - Procurement & Logistics Department 0247.499.953_241 |
CPV-classificatie (gemeenschappelijke woordenlijst overheidsopdrachten): |
34621200, 42620000 |
Beschrijving: |
Spooronderhouds- of dienstvoertuigen. Draaibanken, boor- of freesmachines. |
AFDELING: AANBESTEDENDE DIENST
Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel - Procurement & Logistics Department 0247.499.953_241 Koningsstraat 76 Brussel 1000 Johan De Witte Telefoon: +32 25638256 _hidden_@mivb.brussels www.stib.be https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=447758 https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=447758 https://eten.publicprocurement.be/etendering/viewWorkspacesBasedOnExtUrl.do?wsName=MIVB+-+STIB+Procurement+%26+Logistics-AL_5024%2FTM%2FJDW-F05AFDELING: VOORWERP VAN DE OPDRACHT
Aankoop van een tandem ondervloerdraaibank en een nieuwe elektrische tractor voor metrostellen en speciale spoorvoertuigen
MIVB - STIB Procurement & Logistics-AL_5024/TM/JDW-F05_0Deze opdracht betreft een raamovereenkomst in 2 percelen voor :
Perceel 1: De aankoop, plaatsing en indienstname van een nieuwe tandem ondervloer wieldraaibank en
toebehoren voor spoorvoertuigen van het type metrostellen en speciale spoorvoertuigen; het bestellen van
wisselstukken en preventief & correctief onderhoud van deze installatie .
Door middel van deze raamovereenkomst zal de MIVB o.a. kunnen overgaan tot het bestellen van het volgende:
- - de eventuele noodzakelijke bouwkundige spoorwerken boven- en ondergronds (bijv.: stabiliteitsonderzoeken,
peilingen, metingen, bouw- / stabiliseer- / versterkingswerken aan de bestaande structuren, ...);
- onderzoek, fabricage, levering, plaatsing, certificering en indienststelling van een nieuwe tandem
ondervloerdraaibank voor spoorvoertuigen van het type metrotrein, bestemd voor het herprofileren van de wielen en
de remschijven van de voertuigen van reeksen M1 tot M7 en compatibel met de speciale voertuigen die gebruikt
worden op het metronet;
- Eventuele specifieke gereedschappen voor gebruik en/of onderhoud moeten inbegrepen zijn in de scope of
supply.
De betrokken installatie is volkomen in overeenstemming met de normen en reglementeringen die van kracht zijn
op het moment van haar levering en eerste indienststelling.
- de diensten voor opleiding (gebruik & onderhoud), onderhoud, levering van wisselstukken
Perceel 2: De aankoop en indienstname van een nieuwe elektrische tractor voor metrostellen en speciale
spoorvoertuigen ; het bestellen van wisselstukken en preventief & correctief onderhoud van dit voertuig
Door middel van deze raamovereenkomst zal de MIVB o.a. kunnen overgaan tot het bestellen van het volgende:
- Eventuele specifieke gereedschappen voor gebruik en/of onderhoud moeten inbegrepen zijn in de scope of
supply.
De betrokken installatie is volkomen in overeenstemming met de normen en reglementeringen die van kracht zijn
op het moment van haar levering en eerste indienststelling.
- de diensten voor opleiding (gebruik & onderhoud), onderhoud, levering van wisselstukken
De MIVB zal een raamovereenkomst afsluiten met één aanbieder per perceel.
Geraamde totale waarde: 5000000.00Aankoop van een nieuwe tandem ondervloer wieldraaibank
Perceel nr.: 1Regio Brussel-Hoofdstad
Deze opdracht betreft een raamovereenkomst die bestemd is voor de aankoop, plaatsing en indienstname van een
nieuwe tandem ondervloer wieldraaibank en toebehoren voor spoorvoertuigen van het type metrostellen en speciale
spoorvoertuigen; het bestellen van wisselstukken en preventief & correctief onderhoud van deze installatie .
Door middel van deze raamovereenkomst zal de MIVB o.a. kunnen overgaan tot het bestellen van het volgende:
- - de eventuele noodzakelijke bouwkundige spoorwerken boven- en ondergronds (bijv.: stabiliteitsonderzoeken,
peilingen, metingen, bouw- / stabiliseer- / versterkingswerken aan de bestaande structuren, ...);
- onderzoek, fabricage, levering, plaatsing, certificering en indienststelling van een nieuwe tandem
ondervloerdraaibank voor spoorvoertuigen van het type metrotrein, bestemd voor het herprofileren van de wielen en
de remschijven van de voertuigen van reeksen M1 tot M7 en compatibel met de speciale voertuigen die gebruikt
worden op het metronet;
- Eventuele specifieke gereedschappen voor gebruik en/of onderhoud moeten inbegrepen zijn in de scope of
supply.
De betrokken installatie is volkomen in overeenstemming met de normen en reglementeringen die van kracht zijn
op het moment van haar levering en eerste indienststelling.
- de diensten voor opleiding (gebruik & onderhoud), onderhoud, levering van wisselstukken
Gunningscriteria Waarde zonder btw 4800000.00 Looptijd in maanden 96Zullen beschreven worden in het bestek
De aankondiging van opdracht betreft, in een eerste fase, een oproep tot kandidaten.
De kandidatuur dient gesteld te worden door overmaking van een dossier per perceel zoals beschreven in paragraaf
III.1)“Deelnemingsvoorwaarden”.
In een tweede fase, na de evaluatie van de kandidaatstellingen, zal aan de geselecteerde bedrijven het bestek
worden overgemaakt, opdat zij hun offerte zouden kunnen indienen.
De kandidaat blijft in het kader van de GDPR-regelgeving zelf verantwoordelijk om de nodige toestemmingen te
vragen aan zijn klanten of aan andere betrokken derden om de gevraagde persoonsgegevens te mogen gebruiken
in het kader van de onderhavige procedure.
De kandidaat moet duidelijk vermelden voor welk perceel of percelen de kandidaat zich inschrijft.
Aankoop van een nieuwe elektrische tractor voor metrostellen en speciale spoorvoertuigen
Perceel nr.: 2Regio Brussel-Hoofdstad
De bouw, levering en onderhoud van een elektrische tractor met afstandsbediening om sleepmaneuvers uit te
voeren met metrostellen en speciale spoorvoertuigen van de MIVB in het nieuwe depot Erasmus.
- Eventuele specifieke gereedschappen voor gebruik en/of onderhoud moeten inbegrepen zijn in de scope of
supply.
De betrokken installatie is volkomen in overeenstemming met de normen en reglementeringen die van kracht zijn
op het moment van haar levering en eerste indienststelling.
- de diensten voor opleiding (gebruik & onderhoud), onderhoud, levering van wisselstukken
Gunningscriteria Waarde zonder btw 200000.00 Looptijd in maanden 96Zullen beschreven worden in het bestek
De aankondiging van opdracht betreft, in een eerste fase, een oproep tot kandidaten.
De kandidatuur dient gesteld te worden door overmaking van een dossier per perceel zoals beschreven in paragraaf
III.1)“Deelnemingsvoorwaarden”.
In een tweede fase, na de evaluatie van de kandidaatstellingen, zal aan de geselecteerde bedrijven het bestek
worden overgemaakt, opdat zij hun offerte zouden kunnen indienen.
De kandidaat blijft in het kader van de GDPR-regelgeving zelf verantwoordelijk om de nodige toestemmingen te
vragen aan zijn klanten of aan andere betrokken derden om de gevraagde persoonsgegevens te mogen gebruiken
in het kader van de onderhavige procedure.
AFDELING: JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
De kandidaat mag zich niet bevinden in één van de situaties van artikelen 67 tot 69 van de wet van 17 juni 2016:
Zie Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) als bijlage bij de aankondiging van de opdracht: verplicht te
importeren en in te vullen op de website https://ec.europa.eu/tools/espd
De MIVB heeft het recht om, op elk ogenblik in de procedure voor de gunning van de opdracht, de informatie in de
UEA te controleren (verklaringen op erewoord).
Om het UEA in te vullen:
1. Nadat u onderhavige aankondiging van een opdracht hebt gedownload van de website e-Notification
(https://enot.publicprocurement.be), vergewist u zich ervan of u ook de bijgevoegde bestanden (bijlagen) gedownload
hebt.
2. Nu moet u het bestand « espd-request.zip » openen en enerzijds het PDF-document en anderzijds het XMbestand
opslaan (= eruit halen).
3. Surf naar de website: https://ec.europa.eu/tools/espd
4. Kies uw taal
5. Selecteer « Ik ben een ondernemer »
6. Selecteer « Een UEA importeren »
7. Klik op “Choose file” (bestand kiezen) en selecteer het bestand “espc-request.xml” dat u onder punt 2 uit de ZIP
hebt gehaald
8. Klik op “Volgende”
9. Vul de vereiste velden in met behulp van de tekst van de publicatie om de kwaliteit van en de hoeveelheid
gevraagde informatie te bepalen
10. Klik op "Overzicht"
11. Downloaden in “ beide formaten”
12. Dit bestand “espc-request.zip” met daarin uw UEA opslaan
13. Voeg dit UEA-bestand, “espc-request.zip” genaamd, bij uw kandidaatstellingsdossier bij de verzending ervan.
Opgelet: de MIVB moet het ZIP-bestand ontvangen dat zowel de PDF als de .XML bevat.
In principe volstaat één enkel ingevuld UEA, behalve indien u zich voor deze opdracht kandidaat wilt stellen samen
met één (of meerdere) andere onderneming(en) in het kader van een combinatie van ondernemers, en/of bij het
inroepen van de draagkracht van andere entiteiten en/of in geval van reeds bekende onderaannemers. In dat geval:
Indien u antwoord als combinatie van ondernemers:
In Deel II, antwoordt u JA op de vraag « Neemt de ondernemer samen met anderen deel aan de
aanbestedingsprocedure? »
Voor ieder van de leden van de combinatie moet u een door de desbetreffende entiteit naar behoren ingevuld UEA
indienen.
Indien u zich beroept op de draagkracht van derden:
U antwoordt JA op punt C. Deel II : « Doet de ondernemer een beroep op de draagkracht van andere entiteiten om
te voldoen aan de selectiecriteria van deel IV en de (eventuele) criteria en regels van onderstaande afdeling V?»
Voor iedere derde moet u een afzonderlijk, door de desbetreffende entiteit naar behoren ingevuld UEA indienen met
de informatie gevraagd in de secties A en B van Deel II en Deel III. Voor zover het relevant is voor de specifieke
draagkracht waarop u beroep doet, gelieve voor iedere desbetreffende entiteit de in Deel IV en V gevraagde
informatie op te nemen.
Indien u van plan bent een deel van de opdracht in onderaanneming te geven:
U antwoordt JA op punt D. Deel II : « Is de ondernemer van plan een gedeelte van de opdracht in onderaanneming
aan derden te geven?»
Aarzel niet om contact op te nemen met de onder punt I.1) vermelde persoon als u problemen ondervindt bij het
openen van de bijlagen bij deze aankondiging of als u vragen heeft over de inhoud van de documenten.
Naast het UEA, moeten de documenten die bewijzen dat de kandidaat zich niet in een toestand van uitsluiting bevindt,
door deze laatste voorgesteld worden in de aanvraag tot deelneming. Dit is het geval voor:
Een recent uittreksel uit het strafregister van de kandidaat (of van het lid van de desbetreffende combinatie).
“Recent” in de zin van deze clausule betekent: gedateerd op maximaal 6 maanden voor de limiet datum voor
de indiening van de aanvraag tot deelneming.
INDIEN DE KANDIDAAT VEROORDEELD WERD VOOR EEN STRAFBAAR FEIT ZOALS BEOOGD IN HET
BOVENVERMELDE ARTIKEL "UITSLUITINGSGRONDEN" OF INDIEN HIJ EEN FOUT BEGAAN HEEFT IN DE ZIN
VAN DE ARTIKELEN 151 en 67 tot 69 VAN DE WET VAN 17 JUNI 2016: een document met een beschrijving van de
corrigerende maatregelen genomen door de kandidaat (of door het desbetreffende lid van de combinatie),
overeenkomstig artikel 151 en 70 van de wet van 17 juni 2016
- De economische en financiele draagkracht van de kandidaten zal gecontroleerd worden op basis van
financiele gegevens (de omzet, balansen en resultatenrekeningen). De bewijsstukken i.v.m. de economische
en financiele capaciteit moeten bij uw kandidatuurstelling en UEA gevoegd worden (de verklaring op
erewoord van het UEA volstaat niet).
- De kandidaat zal aan de MIVB de laatste 3 neergelegde balansen en resultatenrekeningen van de
onderneming (modellen neergelegd bij de NBB) overmaken of de link naar de website waarop deze
documenten gratis kunnen worden gedownload communiceren.
Voor Belgische bedrijven is dit niet verplicht, aangezien de MIVB de jaarrekeningen kan opvragen afkomstig
van de balanscentrale van de Nationale Bank van Belgie, voor zover deze gepubliceerd werden.
.
De kandidaat zal een verklaring overmaken betreffende zijn omzetcijfer voor de gevraagde leveringen, en dit
voor de 3 meest recente beschikbare boekjaren. (In te vullen in het UEA Deel IV: Selectiecriteria IV punt B).
OPGELET: de bewijsstukken moeten door de aanvrager bij het aanvraagformulier worden gevoegd.
- De MIVB zal de kandidaten uitsluiten, waarvan de financiele gegevens (balansen en resultatenrekeningen) niet
bewijzen dat zij over de capaciteit beschikken om de opdracht zoals beschreven in de rubrieken II.1.4 tot een goed
einde te brengen. Zij zal al de kandidaten uitsluiten waarvan het eigen vermogen negatief is.
Voor Perceel 1
- De gemiddelde jaaromzet moet voor de gevraagde leveringen, berekend voor de 3 meest recente
beschikbare boekjaren, meer dan 9.500.000 EUR bedragen.
Een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) - Exploitatie die dekking biedt voor de professionele risico’s
(minimum 5.000.000 € aan verzekerde bedragen). De kandidaat geeft aan waar de aanbesteder gratis de
elektronische documenten kan verkrijgen die de draagwijdte en het bedrag van die verzekering rechtvaardigen. Doet
hij dat niet, dan moet de kandidaat deze documenten meeleveren in zijn aanvraag voor deelneming (via het etenderingplatform).
Als de kandidaat deze verzekering niet heeft, moet hij een verbintenis voorleggen die bevestigt
dat hij een dergelijke verzekering zal afsluiten
Voor Perceel 2
- De gemiddelde jaaromzet moet voor de gevraagde leveringen, berekend voor de 3 meest recente
beschikbare boekjaren, meer dan 400.000 EUR bedragen.
Een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) - Exploitatie die dekking biedt voor de professionele
risico’s (minimum 1.000.000 € aan verzekerde bedragen). De kandidaat geeft aan waar de aanbesteder
gratis de elektronische documenten kan verkrijgen die de draagwijdte en het bedrag van die verzekering
rechtvaardigen. Doet hij dat niet, dan moet de kandidaat deze documenten meeleveren in zijn aanvraag
voor deelneming (via het e-tenderingplatform). Als de kandidaat deze verzekering niet heeft, moet hij een
verbintenis voorleggen die bevestigt dat hij een dergelijke verzekering zal afsluiten.
OPGEPAST: de kandidaat dient de bewijsstukken bij het
verzoek tot deelneming te voegen (de verklaring op erewoord van het UEA volstaat niet).
De technische en professionele selectiecriteria zijn de volgende:
- De kandidatuur bevat een attest op erewoord dat stelt dat de kandidaat in staat is om tussen te komen
binnen de 36 u, 7 dagen op 7 op de installaties of goederen die hij van plan is in het kader van onderhavige
opdracht aan te bieden. Het betreffende attest zal vergezeld zijn van een beschrijving van de beschikbare
(menselijke en materiele) middelen en een beschrijving van de organisatorische aanpak die de kandidaatonderneming
van plan is aan te wenden om het nakomen van die verbintenis te verzekeren/waarborgen.
- De kandidaat moet een milieubeheerbeleid geinstalleerd hebben dat minstens gelijkwaardig is met een ISO 14000- of EMAS-certificaat. De kandidaat geeft aan waar de aanbesteder de rechtvaardigingsdocumenten
gratis kan verkrijgen. Doet hij dat niet, dan moet de kandidaat deze documenten meeleveren in zijn
aanvraag voor deelneming (via het e-tenderingplatform).
- De kandidaat moet een kwaliteitsbeheerbeleid geinstalleerd hebben dat minstens gelijkwaardig is met een ISO 9000-certificaat. De kandidaat geeft aan waar de aanbesteder de rechtvaardigingsdocumenten gratis
kan verkrijgen. Doet hij dat niet, dan moet de kandidaat deze documenten meeleveren in zijn aanvraag voor
deelneming (via het e-tenderingplatform).
Voor Perceel 1:
- De kandidaat moet de afgelopen 5 jaar minimaal 3 opdrachten hebben uitgevoerd voor de plaatsing van
enkele of tandem-ondervloerdraaibanken voor een bedrag van minstens € 3.000.000 per referentie,-,
waaronder één opdracht voor een Tandem-uitvoering. De kandidaat voegt bewijsstukken toe, in het
bijzonder certificaten van goed functioneren, ondertekend door hun opdrachtgever. Zij vermelden het
bedrag, de datum en de plaats van levering en specificeren of de installaties volgens de regels van het vak zijn uitgevoerd. Ze omvatten ook de verantwoordelijken voor wie de diensten zijn uitgevoerd, met vermelding van hun adres en telefoonnummer.
- de kandidaat moet de afgelopen 5 jaar minimaal 3 soortgelijke preventieve en curatieve
onderhoudscontracten voor ondervloerdraaibanken hebben uitgevoerd voor een totaalbedrag van €
120.000 per referentie. Deze lijst wordt ondersteund door onderhoudscertificaten. Zij vermelden het bedrag,
de datum en de plaats van betekening en specificeren of de verhoren volgens de regels van de kunst zijn
verlopen. Ze omvatten ook de verantwoordelijken voor wie de diensten zijn uitgevoerd, met vermelding van
hun adres en telefoonnummer.
Voor Perceel 2 :
De kandidaat moet de afgelopen 5 jaar minimaal 3 opdrachten hebben uitgevoerd voor de levering van een
elektrische spoortractor voor een bedrag van € 150.000 per referentie. De kandidaat voegt bewijsstukken
toe, in het bijzonder certificaten van goed functioneren, ondertekend door hun opdrachtgever. Zij vermelden
het bedrag, de datum en de plaats van levering en specificeren of de installaties volgens de regels van het
vak zijn uitgevoerd. Ze omvatten ook de verantwoordelijken voor wie de diensten zijn uitgevoerd, met vermelding van hun adres en telefoonnummer.
De kandidaat moet zijn aanvraag tot deelneming voorzien van de volgende documenten:
Algemene presentatie van de onderneming en de groep waarin deze haar activiteiten uitvoert. Deze bevat o.a. de
gegevens van de onderneming en beschrijving van haar hoofdactiviteiten.
De gegevens van de contactpersoon (naam, voornaam, functie, telefoon en e-mail) binnen de onderneming in het
kader van deze opdracht. Indien meerdere personen betrokken zijn, gelieve dezelfde structuur voor ieder van hen te
gebruiken.
Het loutere feit van de indiening van de deelneming tot aanvraag vanwege de kandidaat vormt zijn verbintenis dat hij
in staat is in het Nederlands en / of in het Frans te communiceren met de MIVB
Zullen gespecificeerd worden in het bestek
Zullen gespecificeerd worden in het bestek
Elke inschrijver mag slechts één kandidatuurdossier per perceel indienen in zijn naam. Combinaties van
ondernemers zijn toegelaten voor deze opdracht.
Zullen gespecificeerd worden in het bestek
AFDELING: PROCEDURE
2 Termijn voor ontvangst van projecten of deelnemingsaanvragen: 2022-07-08 Plaatselijke tijd: 12:00AFDELING: AANVULLENDE INLICHTINGEN
1. Wijze van indienen - e-procurement
Het indienen en ontvangen van offertes en/of aanvragen tot deelneming verloopt volledig en uitsluitend op
elektronische wijze en gebeurt via https://eten.publicprocurement.be/etendering/. Met elektronische indiening
wordt indiening bedoeld via de e-tendering applicatie en niet per e-mail!
De offertes en/of aanvragen tot deelneming dienen digitaal ondertekend te zijn volgens het e-tenderingsysteem.
Gelieve voor buitenlandse kandidaten rekening te houden met de procedures en termijnen die nodig zijn
voor het verkrijgen van een certificaat voor de elektronische handtekening van uw dossier. Het is
eveneens mogelijk om een andere persoon te machtigen om elektronisch te ondertekenen. In dit geval
moet het bewijs van de volmacht aan de offerte en/of aanvraag tot deelneming worden toegevoegd.
Voor meer informatie, gelieve te raadplegen: http://www.publicprocurement.be.
Indien u dit dossier toevoegt aan uw favorieten, wordt u via mail op de hoogte gesteld van alle wijzigingen.
2. Door het indienen van een kandidatuur aanvaarden de kandidaten onvoorwaardelijk de inhoud van de
aankondiging van opdracht, van de bijhorende documenten en aanvaarden zij door de bepalingen ervan
gebonden te zijn. Indien een kandidaat in dat verband een bezwaar heeft, dient hij dat schriftelijk en per
aangetekende post ten laatste 15 kalenderdagen voor de uiterste termijn voor ontvangst van de
deelnemingsaanvragen, bekend te maken aan de aanbesteder (via de contactpersoon die vermeld is in artikel I.1
van deze aankondiging van opdracht) met omschrijving van de reden.
3. De gevraagde gegevens dienen in de UEA ingevuld te worden. Enkel bewijsstukken waar in de UEA of de
aankondiging om is verzocht mogen en moeten als bijlage bij de aanvraag tot deelneming worden toegevoegd.
Ongevraagd verstrekte informatie zal niet worden beoordeeld.
4. Voor de criteria inzake economische en financiele draagkracht, technische en beroepsbekwaamheid, mag een
kandidaat desgevallend, onder de voorwaarden van artikel 72 van het koninklijk besluit van 18 juni 2017
betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten in speciale sectoren, een beroep doen op de capaciteit van
andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn banden met die entiteiten. In dat geval moet hij bewijzen
dat hij over de nodige middelen zal beschikken voor de uitvoering van de opdracht, en dit door voorlegging van
de verbintenis van die entiteiten om voor deze specifieke opdracht deze middelen aan hem ter beschikking te
stellen. Onder diezelfde voorwaarden kan een combinatie van ondernemers een beroep doen op de capaciteit
van de deelnemers aan de combinatie of op die van andere entiteiten. Onverminderd de wettelijke bepalingen
inzake hoofdelijke aansprakelijkheid zijn, indien een kandidaat zich beroept op de draagkracht van andere
entiteiten met betrekking tot de criteria inzake economische en financiele draagkracht, deze entiteiten in
voorkomend geval hoofdelijk aansprakelijk voor de uitvoering van de opdracht. Deze hoofdelijke
aansprakelijkheid moet schriftelijk worden aanvaard door de entiteit waarvan de hoedanigheid wordt ingeroepen.
En deze schriftelijke aanvaarding moet worden verstrekt bij de aanvraag tot deelname van de kandidaat.
Raad van State Wetenschapsstraat, 33 Brussel 1040 Telefoon: +32 22349611 _hidden_@raadvst-consetat.be http://www.raadvst-consetat.be Raad van State Wetenschapsstraat, 33 Brussel 1040 Telefoon: +32 22349611 _hidden_@raadvst-consetat.be http://www.raadvst-consetat.beIn overeenstemming met artikel 23 van de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, informatie en
rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten worden
de verhaalprocedures, ingesteld binnen de in §2 tot §4 bedoelde termijnen vanaf de bekendmaking, de kennisgeving
of de kennisneming van de rechtshandeling, naargelang het geval, zo niet kunnen ze niet-ontvankelijk verklaard
worden.
De in artikel 14 bedoelde vordering tot vernietiging wordt ingesteld binnen een termijn van zestig dagen.
De in artikel 15 bedoelde vordering tot schorsing wordt ingesteld binnen een termijn van vijftien dagen. Ingeval
toepassing van artikel 18 wordt gemaakt, bedraagt de termijn tien dagen.
De in artikel 16 bedoelde vordering tot schadevergoeding wordt ingesteld binnen een termijn van vijf jaar.
Raad van State Wetenschapsstraat, 33 Brussel 1040 Telefoon: +32 22349611 _hidden_@raadvst-consetat.be http://www.raadvst-consetat.be Datum van verzending van deze aankondiging: 2022-05-30Tekst in originele taal
AFDELING: AANBESTEDENDE DIENST
Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles - Procurement & Logistics Department 0247.499.953_241 Rue Royale 76 Bruxelles 1000 Johan De Witte Telefoon: +32 25638256 _hidden_@mivb.brussels www.stib.be https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=447758 https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=447758 https://eten.publicprocurement.be/etendering/viewWorkspacesBasedOnExtUrl.do?wsName=MIVB+-+STIB+Procurement+%26+Logistics-AL_5024%2FTM%2FJDW-F05AFDELING: VOORWERP VAN DE OPDRACHT
Achat d'un tour en fosse tandem et d’un nouveau tracteur électrique pour les rames de métro et les véhicules ferroviaires spéciaux
MIVB - STIB Procurement & Logistics-AL_5024/TM/JDW-F05_0Ce marché porte sur un contrat-cadre en deux lots destiné à :
LOT 1 : l'achat, l'installation et la mise en service d'un nouveau tour en fosse tandem et d'accessoires pour
véhicules ferroviaires de type rames de métro et véhicules ferroviaires spéciaux ; la commande de pièces de
rechange et la maintenance préventive & corrective de cette installation.
Au travers de cet accord-cadre, la STIB pourra notamment commander :
- les éventuels travaux de construction de voirie nécessaires en surface et en sous-sol (ex : études de stabilité,
sondages, mesures, travaux de construction/stabilisation/renforcement des ouvrages existants, ...) ;
- recherche, fabrication, fourniture, installation, certification et mise en service d'un nouveau tour en fosse tandem
de type métro, destinée au reprofilage des roues et disques de frein des véhicules de la série M1 à M7 et
compatible avec les véhicules métro spéciaux.
- Tout outillage spécifique d'utilisation et/ou d'entretien doit etre inclus dans la fourniture.
L'installation concernée est parfaitement conforme aux normes et réglementations en vigueur au moment de sa
livraison et de sa première mise en service.
- les prestations de formation (utilisation & maintenance), de maintenance, de fourniture de pièces détachées
Lot 2 : L’achat et mise en service d'un nouveau tracteur électrique pour rames de métro et véhicules ferroviaires
spéciaux
Au travers de cet accord-cadre, la STIB pourra notamment commander
- Tout outillage spécifique d'utilisation et/ou d'entretien doit etre inclus dans la fourniture.
L'installation concernée est parfaitement conforme aux normes et réglementations en vigueur au moment de sa
livraison et de sa première mise en service.
- les prestations de formation (utilisation & maintenance), de maintenance, de fourniture de pièces détachées
La STIB conclura un accord-cadre avec un adjudicataire par lot.
Geraamde totale waarde: 5000000.00Achat d'un nouveau tour en fosse tandem
Perceel nr.: 1Région Bruxelles Capitale
Ce marché porte sur un contrat-cadre destiné à l'achat, l'installation et la mise en service d'un nouveau tour en
fosse tandem et d'accessoires pour véhicules ferroviaires de type rames de métro et véhicules ferroviaires
spéciaux ; la commande de pièces de rechange et la maintenance préventive & corrective de cette installation.
Au travers de cet accord-cadre, la STIB pourra notamment commander :
- les éventuels travaux de construction de voirie nécessaires en surface et en sous-sol (ex : études de stabilité,
sondages, mesures, travaux de construction/stabilisation/renforcement des ouvrages existants, ...) ;
- recherche, fabrication, fourniture, installation, certification et mise en service d'un nouveau tour en fosse tandem
de type métro, destinée au reprofilage des roues et disques de frein des véhicules de la série M1 à M7 et
compatible avec les véhicules métro spéciaux.
- Tout outillage spécifique d'utilisation et/ou d'entretien doit etre inclus dans la fourniture.
L'installation concernée est parfaitement conforme aux normes et réglementations en vigueur au moment de sa
livraison et de sa première mise en service.
- les prestations de formation (utilisation & maintenance), de maintenance, de fourniture de pièces détachées
Gunningscriteria Waarde zonder btw 4800000.00 Looptijd in maanden 96Seront décrites dans le CSC
Cet avis de marché concerne un appel à candidatures.
La candidature doit etre introduite par la remise d’un dossier par lot tel que décrit dans le paragraphe III.1) «
conditions de participation ».
Dans une deuxième phase, après l’évaluation des candidatures, les candidats sélectionnés recevront le cahier
spécial des charges, afin de pouvoir remettre leur offre.
Dans le cadre de la règlementation concernant le RGPD le candidat reste lui-meme responsable de demander les
permissions nécessaires de ses clients ou autres tiers concernés afin de pouvoir utiliser les données personnelles
demandées dans le cadre de la présente procédure.
La candidature doit mentionner clairement le ou les lot(s) pour lesquelles le candidat postule.
Achat d’un nouveau tracteur électrique pour rames de métro et véhicules ferroviaires spéciaux
Perceel nr.: 2Région Bruxelles Capitale
La fabrication, la fourniture et la maintenance d’un locotracteur électrique radio télécommandé permettant les
manoeuvres des unités de traction et des trains du métro et les véhicules spéciaux de la STIB pour le nouveau dépot
d’Erasme
- Tout outillage spécifique d'utilisation et/ou d'entretien doit etre inclus dans la fourniture.
L'installation concernée est parfaitement conforme aux normes et réglementations en vigueur au moment de sa
livraison et de sa première mise en service.
- les prestations de formation (utilisation & maintenance), de maintenance, de fourniture de pièces détachées
Gunningscriteria Waarde zonder btw 200000.00 Looptijd in maanden 96Seront décrites dans le CSC
Cet avis de marché concerne un appel à candidatures.
La candidature doit etre introduite par la remise d’un dossier par lot tel que décrit dans le paragraphe III.1) «
conditions de participation ».
Dans une deuxième phase, après l’évaluation des candidatures, les candidats sélectionnés recevront le cahier
spécial des charges, afin de pouvoir remettre leur offre.
Dans le cadre de la règlementation concernant le RGPD le candidat reste lui-meme responsable de demander les
permissions nécessaires de ses clients ou autres tiers concernés afin de pouvoir utiliser les données personnelles
demandées dans le cadre de la présente procédure.
La candidature doit mentionner clairement le ou les lot(s) pour lesquelles le candidat postule.
AFDELING: JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
Le candidat ne peut pas se trouver dans une des situations des articles 67 à 69 de la loi du 17 juin 2016 :
Voir Document Unique de Marché Européen (DUME) en annexe de l’avis de marché : à importer et compléter
obligatoirement sur le site https://ec.europa.eu/tools/espd.
La STIB a le droit, à tout moment de la procédure de passation du marché, de vérifier les informations contenues
dans le DUME (déclarations sur l'honneur).
Pour compléter le DUME :
1. Lorsque vous avez téléchargé le présent avis de marché depuis le site e-Notification
(https://enot.publicprocurement.be), assurez-vous d'avoir également téléchargé les fichiers annexés (pièces jointes).
2. Ouvrez le fichier « espd-request.zip » et sauvegardez (= extraire) le document .PDF d'une part, le fichier .XML
d'autre part.
3. Allez sur le site : https://ec.europa.eu/tools/espd
4. Choisissez votre langue
5. Sélectionnez «Je suis un opérateur économique »
6. Sélectionnez « Importer un DUME »
7. Cliquez sur "Choose file" (choisir fichier) et sélectionnez le fichier " espd-request.xml " que vous aurez extrait en 2
8. Cliquez sur “Suivant”
9. Complétez les champs requis en vous aidant du texte de la publication pour déterminer la qualité et la quantité
d'informations demandées
10. Cliquez sur "Aperçu"
11. Téléchargez « dans les 2 formats »
12. Sauvez ce fichier "espd-request.zip" contenant votre DUME
13. Joignez ce fichier DUME appelé "espd-request.zip" à votre dossier de candidature lors de son envoi.
Attention : la STIB doit recevoir le fichier .ZIP qui contient tant le .PDF que le .XML !
En principe, un seul DUME rempli suffit, sauf si vous voulez déposer votre candidature conjointement avec une ou
plusieurs autre(s) entreprise(s) pour le présent marché dans le cadre d'un groupement d’opérateurs économiques,
et/ou en cas de recours à la capacité d'autres entités et/ou dans le cas de sous-traitants désignés. Dans ce cas :
Si vous répondez en groupement d’opérateurs économiques :
Dans la Partie II, répondez OUI à la question « L’opérateur économique participe-t-il à la procédure de passation de
marché avec d’autres ? »
Pour chacun membres du groupement, vous devez fournir un DUME dument rempli par les entités concernées.
Si vous faites appel à la capacité de tiers :
Répondez OUI au point C. Partie II : « L’opérateur économique a-t-il recours aux capacités d’autres entités pour
satisfaire aux critères de sélection figurant dans la partie IV et aux critères et règles figurant (le cas échéant) dans la
partie V ci-dessous ? »
Pour chaque tiers, vous devez fournir un DUME distinct contenant les informations demandées dans les sections A
et B de la partie II et à la partie III, dument rempli par les entités concernées. Dans la mesure où cela est pertinent
pour la ou les capacités spécifiques auxquelles vous avez recours, veuillez inclure pour chacune des entités
concernées les informations demandées dans les parties IV et V.
Si vous avez l’intention de sous-traiter une partie du contrat :
Répondez OUI au point D. partie II : « L’opérateur économique a-t-il l’intention de sous-traiter une partie du contrat
à des tiers ? »
N'hésitez pas à prendre contact avec la personne mentionnée au point I.1) si vous rencontrez un problème lors de
l'ouverture des annexes au présent avis ou si vous avez des questions au sujet du contenu des documents.
La capacité économique et financière sera vérifiée sur base des données financières (le
chiffre d’affaires, bilans et comptes de résultats). Les pièces justificatives concernant la capacité économique et
financière doivent etre ajoutées à votre candidature et au document DUME (la déclaration sur l'honneur du DUME
ne suffit pas).
Le candidat transmettra à la STIB son bilan et le compte de résultats déposés pour les trois derniers exercices
(modèles déposés à la BNB) ou communiquera le lien vers le site web sur lequel ces documents peuvent etre
téléchargés gratuitement. Pour les entreprises belges, ceci n’est pas obligatoire, vu que la STIB peut obtenir les
comptes annuels, en provenance de la centrale des bilans de la Banque Nationale de Belgique, pour autant que les
publications en aient été effectuées.
Le candidat transmettra son chiffre d'affaires pour les prestations demandées et ce, pour les 3 derniers exercices
disponibles (à remplir dans le DUME Partie IV: Critères de sélection point B).
ATTENTION : les pièces justificatives doivent etre jointes par le candidat à la demande de participation.
La STIB écartera les candidats dont les données financières (bilans et comptes de résultats) ne font pas apparaitre
qu’ils ont la capacité à mener à bien un marché tel que décrit sous le point II.1.4. Elle écartera tout candidat dont
les fonds propres sont négatifs.
Pour le LOT 1
Le chiffre d'affaires annuel moyen pour les services/fournitures demandées calculé pour les 3 derniers exercices
disponibles, doit etre supérieur à 9.500.000 EUR.
• Une assurance Responsabilité Civile (BA) - Opération qui couvre les risques professionnels (minimum 5 000 000 €
de montants assurés). Le candidat indique où l’adjudicateur peut obtenir gratuitement les documents électroniques
justifiant l'étendue et le montant de cette assurance. S'il ne le fait pas, le candidat devra joindre ces documents à sa
demande de participation (via la plateforme e-tendering). Si le candidat ne dispose pas de cette assurance, il doit
présenter un engagement confirmant qu'il souscrira une telle assurance.
Pour le LOT 2
Le chiffre d'affaires annuel moyen pour les services/fournitures demandées calculé pour les 3 derniers exercices
disponibles, doit etre supérieur à 400.000 EUR.
• Une assurance Responsabilité Civile (BA) - Opération qui couvre les risques professionnels (minimum 1 000 000 €
de montants assurés). Le candidat indique où l’adjudicateur peut obtenir gratuitement les documents électroniques
justifiant l'étendue et le montant de cette assurance. S'il ne le fait pas, le candidat devra joindre ces documents à sa
demande de participation (via la plateforme e-tendering). Si le candidat ne dispose pas de cette assurance, il doit
présenter un engagement confirmant qu'il souscrira une telle assurance.
ATTENTION : les pièces justificatives doivent etre jointes par le candidat à la demande de
participation (la déclaration sur l'honneur du DUME ne suffit pas).
La candidature contient une attestation sur l'honneur attestant que le candidat est apte à intervenir dans un
délai de 36 heures, 7 jours sur 7 sur les installations ou biens qu'il entend proposer dans le cadre du
présent marché. Le certificat correspondant sera accompagné d'une description des ressources (humaines
et matérielles) disponibles et d'une description de l'approche organisationnelle que l'entreprise candidate
entend utiliser pour assurer le respect de cet engagement.
- Le candidat doit avoir mis en place une politique de gestion environnementale, équivalente, au moins à un
certificat ISO 14001 ou EMAS Le candidat indique où l’adjudicateur peut disposer gratuitement des
documents justificatifs. A défaut, le candidat fournit ces documents dans sa demande de participation.
- Le candidat doit avoir mis en place une politique de gestion de qualité, équivalente au moins à un certificat
ISO 9000 Le candidat indique où l’adjudicateur peut disposer gratuitement des documents justificatifs. A
défaut, le candidat fournit ces documents dans sa demande de participation.
Pour le LOT 1 :
-Le candidat doit avoir réalisé au moins 3 marchés d’installation de tours en fosse simple ou tandem au
cours des 5 dernières années pour un montant de au moins 3.000.000€ par référence., dont au moins un
marché pour une tour en fosse Tandem. Le candidat ajoute des documents justificatifs, notamment les
attestations de bonne exécution, signé par leur client. Ils mentionneront le montant, la date et le lieu de
prestation et préciseront si les installations ont été exécutés suivant les règles de l’art. Ils reprennent aussi
les personnes responsables à contacter pour le compte de qui les prestations ont été exécutées, avec
mention de leur adresse et de leur numéro de téléphone.
- le candidat doit avoir réalisé au moins 3 marchés de maintenance préventive et curative similaire pour des
tours en fosse pour un montant total de au moins 120.000,00 € par référence au cours des 5 dernières
années. Cette liste sera appuyée par des certificats de maintenance. Ils mentionneront le montant, la date
et le lieu de prestation et préciseront si les entretiens ont été exécutés suivant les règles de l’art. Ils
reprennent aussi les personnes responsables à contacter pour le compte de qui les prestations ont été
exécutées, avec mention de leur adresse et de leur numéro de téléphone.
Pour le LOT 2 :
- Le candidat doit avoir réalisé au moins 3 marchés au cours des 5 dernières années pour un montant de au
moins 150.000€ par référence pour les locotracteurs électriques. Le candidat ajoute des documents
justificatifs, notamment les attestations de bonne exécution, signé par leur client. Ils mentionneront le
montant, la date et le lieu de prestation et préciseront si les installations ont été exécutés suivant les règles
de l’art. Ils reprennent aussi les personnes responsables à contacter pour le compte de qui les prestations
ont été exécutées, avec mention de leur adresse et de leur numéro de téléphone.
Le candidat devra fournir les documents suivants avec sa demande de participation :
- Une présentation générale de l’entreprise et du groupe dans lequel l’entreprise exécute ses activités. Celle-ci
reprendra e.a. les coordonnées de l’entreprise et une description des principales activités de l’entreprise.
- Les coordonnées de la personne de contact (nom, prénom, fonction, téléphone et e-mail) dans l’entreprise
dans le cadre du présent marché. Si plusieurs personnes impliquées, veuillez utiliser la meme structure
d'informations pour chacune.
Par le simple fait de remettre demande de participation, le candidat s’engage à pouvoir communiquer avec la STIB
en français et/ou en néerlandais.
Seront précisés dans le CSC
Seront précisés dans le CSC
Chaque candidat ne pourra remettre qu’un seul dossier de candidature par lot en son nom. Les
groupements d’opérateurs économiques sont admis dans le cadre de ce marché.
Seront précisées dans le CSC
AFDELING: PROCEDURE
2 Termijn voor ontvangst van projecten of deelnemingsaanvragen: 2022-07-08 Plaatselijke tijd: 12:00AFDELING: AANVULLENDE INLICHTINGEN
Mode d’introduction- e-procurement
L’introduction et réception des offres et/ou demandes de participation s’effectueront complètement et uniquement par voie électronique et via https://eten.publicprocurement.be/etendering/
Par l’introduction électronique on entend l’introduction via l’application e-tendering et non pas par e-mail!
Les offres et/ou les demandes de participation doivent avoir été signées de manière digitale conformément au
système de l’e-tendering.
Pour les candidats étrangers, veuillez tenir compte des modalités et délais nécessaires pour l’obtention
de certificat en vue de la signature électronique de votre dossier. Il est également possible de donner
mandat à une autre personne pour signer de manière électronique. Dans ce cas, la preuve du mandat doit
etre ajoutée dans votre offre/demande de participation.
Pour plus d’informations, veuillez consulter: http://www.publicprocurement.be.
Si vous ajoutez ce dossier à vos favoris, vous serez mis au courant de tous les changements par mail.
2. Par la remise de leur candidature, les candidats acceptent sans réserve le contenu de l’avis de marché, des documents accompagnants et acceptent d’etre liés par les dispositions de ceux-ci. Dans le cas où le candidat
aurait une objection à cet égard, le candidat se doit de le signaler à l’adjudicateur (via la personne de contact
mentionnée à l’article I.1 du présent avis de marché) par écrit et avec une description de la raison au plus tard
15 jours calendrier avant la date ultime de réception des demandes de participation.
3. Les données demandées doivent figurer dans le DUME. Seules les preuves demandées dans la DUME ou dans l’avis peuvent et doivent etre jointes en annexe de la demande de participation. Les informations non sollicitées ne seront pas évaluées.
4. Pour les critères de capacité économique, financière, technique et professionnelle, un candidat peut, le cas
échéant, dans les conditions fixées par l’article 72 de l’Arreté royal du 18 juin 2017 relatif à la passation des
marchés publics dans les secteurs spéciaux, faire valoir les capacités d'autres entités, quelle que soit la nature
juridique de ses liens avec ces entités. Dans ce cas, il doit démontrer qu'il disposera des ressources nécessaires
pour l'exécution du marché, et cela en produisant l'engagement de ces entités de mettre ces ressources à sa disposition pour ce marché spécifique. Dans les memes conditions, un groupement d’opérateurs économiques peut faire valoir les capacités des participants au groupement ou celle d'autres entités. Sans préjudice des dispositions légalement applicables prévoyant, le cas échéant, une responsabilité solidaire, si un candidat a recours aux capacités d'autres entités en ce qui concerne des critères ayant trait à la capacité économique et financière, ces entités seront solidairement responsables de l'exécution du marché. Cette responsabilité solidaire doit etre acceptée par écrit par l'entité dont la capacité est invoquée. Et cette acceptation écrite doit etre fournie
dans la demande de participation du candidat.
Conseil d'Etat Rue de la Science, 33 Bruxelles 1040 Telefoon: +32 22349611 _hidden_@raadvst-consetat.be http://www.raadvst-consetat.be Conseil d'Etat Rue de la Science, 33 Bruxelles 1040 Telefoon: +32 22349611 _hidden_@raadvst-consetat.be http://www.raadvst-consetat.beConformément à l’article 23 de la loi du 17 juin 2013 relative à la motivation, à l’information et aux voies de recours
en matière de marchés publics et de certains marchés de travaux, de fournitures et de services, les recours sont, à
peine d’irrecevabilité, introduits dans les délais visés aux §§ 2 à 4, à compter de la publication, de la communication
ou de la prise de connaissance de l’acte, selon le cas.
Le recours en annulation visé à l’article 14 est introduit dans un délai de soixante jours.
La demande en suspension visée à l’article 15 est introduite dans un délai de quinze jours. En cas d’application de
l’article 18, le délai est de dix jours.
Le recours en dommages et intérets visé à l’article 16 est introduit dans un délai de cinq ans.
Conseil d'Etat Rue de la Science, 33 Bruxelles 1040 Telefoon: +32 22349611 _hidden_@raadvst-consetat.be http://www.raadvst-consetat.be Datum van verzending van deze aankondiging: 2022-05-30
AFDELING: AANBESTEDENDE DIENST
Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel - Procurement & Logistics Department 0247.499.953_241 Koningsstraat 76 Brussel 1000 Johan De Witte Telefoon: +32 25638256 _hidden_@mivb.brussels www.stib.be https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=447758 https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=447758 https://eten.publicprocurement.be/etendering/viewWorkspacesBasedOnExtUrl.do?wsName=MIVB+-+STIB+Procurement+%26+Logistics-AL_5024%2FTM%2FJDW-F05AFDELING: VOORWERP VAN DE OPDRACHT
Aankoop van een tandem ondervloerdraaibank en een nieuwe elektrische tractor voor metrostellen en speciale spoorvoertuigen
MIVB - STIB Procurement & Logistics-AL_5024/TM/JDW-F05_0Deze opdracht betreft een raamovereenkomst in 2 percelen voor :
Perceel 1: De aankoop, plaatsing en indienstname van een nieuwe tandem ondervloer wieldraaibank en
toebehoren voor spoorvoertuigen van het type metrostellen en speciale spoorvoertuigen; het bestellen van
wisselstukken en preventief & correctief onderhoud van deze installatie .
Door middel van deze raamovereenkomst zal de MIVB o.a. kunnen overgaan tot het bestellen van het volgende:
- - de eventuele noodzakelijke bouwkundige spoorwerken boven- en ondergronds (bijv.: stabiliteitsonderzoeken,
peilingen, metingen, bouw- / stabiliseer- / versterkingswerken aan de bestaande structuren, ...);
- onderzoek, fabricage, levering, plaatsing, certificering en indienststelling van een nieuwe tandem
ondervloerdraaibank voor spoorvoertuigen van het type metrotrein, bestemd voor het herprofileren van de wielen en
de remschijven van de voertuigen van reeksen M1 tot M7 en compatibel met de speciale voertuigen die gebruikt
worden op het metronet;
- Eventuele specifieke gereedschappen voor gebruik en/of onderhoud moeten inbegrepen zijn in de scope of
supply.
De betrokken installatie is volkomen in overeenstemming met de normen en reglementeringen die van kracht zijn
op het moment van haar levering en eerste indienststelling.
- de diensten voor opleiding (gebruik & onderhoud), onderhoud, levering van wisselstukken
Perceel 2: De aankoop en indienstname van een nieuwe elektrische tractor voor metrostellen en speciale
spoorvoertuigen ; het bestellen van wisselstukken en preventief & correctief onderhoud van dit voertuig
Door middel van deze raamovereenkomst zal de MIVB o.a. kunnen overgaan tot het bestellen van het volgende:
- Eventuele specifieke gereedschappen voor gebruik en/of onderhoud moeten inbegrepen zijn in de scope of
supply.
De betrokken installatie is volkomen in overeenstemming met de normen en reglementeringen die van kracht zijn
op het moment van haar levering en eerste indienststelling.
- de diensten voor opleiding (gebruik & onderhoud), onderhoud, levering van wisselstukken
De MIVB zal een raamovereenkomst afsluiten met één aanbieder per perceel.
Geraamde totale waarde: 5000000.00Aankoop van een nieuwe tandem ondervloer wieldraaibank
Perceel nr.: 1Regio Brussel-Hoofdstad
Deze opdracht betreft een raamovereenkomst die bestemd is voor de aankoop, plaatsing en indienstname van een
nieuwe tandem ondervloer wieldraaibank en toebehoren voor spoorvoertuigen van het type metrostellen en speciale
spoorvoertuigen; het bestellen van wisselstukken en preventief & correctief onderhoud van deze installatie .
Door middel van deze raamovereenkomst zal de MIVB o.a. kunnen overgaan tot het bestellen van het volgende:
- - de eventuele noodzakelijke bouwkundige spoorwerken boven- en ondergronds (bijv.: stabiliteitsonderzoeken,
peilingen, metingen, bouw- / stabiliseer- / versterkingswerken aan de bestaande structuren, ...);
- onderzoek, fabricage, levering, plaatsing, certificering en indienststelling van een nieuwe tandem
ondervloerdraaibank voor spoorvoertuigen van het type metrotrein, bestemd voor het herprofileren van de wielen en
de remschijven van de voertuigen van reeksen M1 tot M7 en compatibel met de speciale voertuigen die gebruikt
worden op het metronet;
- Eventuele specifieke gereedschappen voor gebruik en/of onderhoud moeten inbegrepen zijn in de scope of
supply.
De betrokken installatie is volkomen in overeenstemming met de normen en reglementeringen die van kracht zijn
op het moment van haar levering en eerste indienststelling.
- de diensten voor opleiding (gebruik & onderhoud), onderhoud, levering van wisselstukken
Gunningscriteria Waarde zonder btw 4800000.00 Looptijd in maanden 96Zullen beschreven worden in het bestek
De aankondiging van opdracht betreft, in een eerste fase, een oproep tot kandidaten.
De kandidatuur dient gesteld te worden door overmaking van een dossier per perceel zoals beschreven in paragraaf
III.1)“Deelnemingsvoorwaarden”.
In een tweede fase, na de evaluatie van de kandidaatstellingen, zal aan de geselecteerde bedrijven het bestek
worden overgemaakt, opdat zij hun offerte zouden kunnen indienen.
De kandidaat blijft in het kader van de GDPR-regelgeving zelf verantwoordelijk om de nodige toestemmingen te
vragen aan zijn klanten of aan andere betrokken derden om de gevraagde persoonsgegevens te mogen gebruiken
in het kader van de onderhavige procedure.
De kandidaat moet duidelijk vermelden voor welk perceel of percelen de kandidaat zich inschrijft.
Aankoop van een nieuwe elektrische tractor voor metrostellen en speciale spoorvoertuigen
Perceel nr.: 2Regio Brussel-Hoofdstad
De bouw, levering en onderhoud van een elektrische tractor met afstandsbediening om sleepmaneuvers uit te
voeren met metrostellen en speciale spoorvoertuigen van de MIVB in het nieuwe depot Erasmus.
- Eventuele specifieke gereedschappen voor gebruik en/of onderhoud moeten inbegrepen zijn in de scope of
supply.
De betrokken installatie is volkomen in overeenstemming met de normen en reglementeringen die van kracht zijn
op het moment van haar levering en eerste indienststelling.
- de diensten voor opleiding (gebruik & onderhoud), onderhoud, levering van wisselstukken
Gunningscriteria Waarde zonder btw 200000.00 Looptijd in maanden 96Zullen beschreven worden in het bestek
De aankondiging van opdracht betreft, in een eerste fase, een oproep tot kandidaten.
De kandidatuur dient gesteld te worden door overmaking van een dossier per perceel zoals beschreven in paragraaf
III.1)“Deelnemingsvoorwaarden”.
In een tweede fase, na de evaluatie van de kandidaatstellingen, zal aan de geselecteerde bedrijven het bestek
worden overgemaakt, opdat zij hun offerte zouden kunnen indienen.
De kandidaat blijft in het kader van de GDPR-regelgeving zelf verantwoordelijk om de nodige toestemmingen te
vragen aan zijn klanten of aan andere betrokken derden om de gevraagde persoonsgegevens te mogen gebruiken
in het kader van de onderhavige procedure.
AFDELING: JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
De kandidaat mag zich niet bevinden in één van de situaties van artikelen 67 tot 69 van de wet van 17 juni 2016:
Zie Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) als bijlage bij de aankondiging van de opdracht: verplicht te
importeren en in te vullen op de website https://ec.europa.eu/tools/espd
De MIVB heeft het recht om, op elk ogenblik in de procedure voor de gunning van de opdracht, de informatie in de
UEA te controleren (verklaringen op erewoord).
Om het UEA in te vullen:
1. Nadat u onderhavige aankondiging van een opdracht hebt gedownload van de website e-Notification
(https://enot.publicprocurement.be), vergewist u zich ervan of u ook de bijgevoegde bestanden (bijlagen) gedownload
hebt.
2. Nu moet u het bestand « espd-request.zip » openen en enerzijds het PDF-document en anderzijds het XMbestand
opslaan (= eruit halen).
3. Surf naar de website: https://ec.europa.eu/tools/espd
4. Kies uw taal
5. Selecteer « Ik ben een ondernemer »
6. Selecteer « Een UEA importeren »
7. Klik op “Choose file” (bestand kiezen) en selecteer het bestand “espc-request.xml” dat u onder punt 2 uit de ZIP
hebt gehaald
8. Klik op “Volgende”
9. Vul de vereiste velden in met behulp van de tekst van de publicatie om de kwaliteit van en de hoeveelheid
gevraagde informatie te bepalen
10. Klik op "Overzicht"
11. Downloaden in “ beide formaten”
12. Dit bestand “espc-request.zip” met daarin uw UEA opslaan
13. Voeg dit UEA-bestand, “espc-request.zip” genaamd, bij uw kandidaatstellingsdossier bij de verzending ervan.
Opgelet: de MIVB moet het ZIP-bestand ontvangen dat zowel de PDF als de .XML bevat.
In principe volstaat één enkel ingevuld UEA, behalve indien u zich voor deze opdracht kandidaat wilt stellen samen
met één (of meerdere) andere onderneming(en) in het kader van een combinatie van ondernemers, en/of bij het
inroepen van de draagkracht van andere entiteiten en/of in geval van reeds bekende onderaannemers. In dat geval:
Indien u antwoord als combinatie van ondernemers:
In Deel II, antwoordt u JA op de vraag « Neemt de ondernemer samen met anderen deel aan de
aanbestedingsprocedure? »
Voor ieder van de leden van de combinatie moet u een door de desbetreffende entiteit naar behoren ingevuld UEA
indienen.
Indien u zich beroept op de draagkracht van derden:
U antwoordt JA op punt C. Deel II : « Doet de ondernemer een beroep op de draagkracht van andere entiteiten om
te voldoen aan de selectiecriteria van deel IV en de (eventuele) criteria en regels van onderstaande afdeling V?»
Voor iedere derde moet u een afzonderlijk, door de desbetreffende entiteit naar behoren ingevuld UEA indienen met
de informatie gevraagd in de secties A en B van Deel II en Deel III. Voor zover het relevant is voor de specifieke
draagkracht waarop u beroep doet, gelieve voor iedere desbetreffende entiteit de in Deel IV en V gevraagde
informatie op te nemen.
Indien u van plan bent een deel van de opdracht in onderaanneming te geven:
U antwoordt JA op punt D. Deel II : « Is de ondernemer van plan een gedeelte van de opdracht in onderaanneming
aan derden te geven?»
Aarzel niet om contact op te nemen met de onder punt I.1) vermelde persoon als u problemen ondervindt bij het
openen van de bijlagen bij deze aankondiging of als u vragen heeft over de inhoud van de documenten.
Naast het UEA, moeten de documenten die bewijzen dat de kandidaat zich niet in een toestand van uitsluiting bevindt,
door deze laatste voorgesteld worden in de aanvraag tot deelneming. Dit is het geval voor:
Een recent uittreksel uit het strafregister van de kandidaat (of van het lid van de desbetreffende combinatie).
“Recent” in de zin van deze clausule betekent: gedateerd op maximaal 6 maanden voor de limiet datum voor
de indiening van de aanvraag tot deelneming.
INDIEN DE KANDIDAAT VEROORDEELD WERD VOOR EEN STRAFBAAR FEIT ZOALS BEOOGD IN HET
BOVENVERMELDE ARTIKEL "UITSLUITINGSGRONDEN" OF INDIEN HIJ EEN FOUT BEGAAN HEEFT IN DE ZIN
VAN DE ARTIKELEN 151 en 67 tot 69 VAN DE WET VAN 17 JUNI 2016: een document met een beschrijving van de
corrigerende maatregelen genomen door de kandidaat (of door het desbetreffende lid van de combinatie),
overeenkomstig artikel 151 en 70 van de wet van 17 juni 2016
- De economische en financiele draagkracht van de kandidaten zal gecontroleerd worden op basis van
financiele gegevens (de omzet, balansen en resultatenrekeningen). De bewijsstukken i.v.m. de economische
en financiele capaciteit moeten bij uw kandidatuurstelling en UEA gevoegd worden (de verklaring op
erewoord van het UEA volstaat niet).
- De kandidaat zal aan de MIVB de laatste 3 neergelegde balansen en resultatenrekeningen van de
onderneming (modellen neergelegd bij de NBB) overmaken of de link naar de website waarop deze
documenten gratis kunnen worden gedownload communiceren.
Voor Belgische bedrijven is dit niet verplicht, aangezien de MIVB de jaarrekeningen kan opvragen afkomstig
van de balanscentrale van de Nationale Bank van Belgie, voor zover deze gepubliceerd werden.
.
De kandidaat zal een verklaring overmaken betreffende zijn omzetcijfer voor de gevraagde leveringen, en dit
voor de 3 meest recente beschikbare boekjaren. (In te vullen in het UEA Deel IV: Selectiecriteria IV punt B).
OPGELET: de bewijsstukken moeten door de aanvrager bij het aanvraagformulier worden gevoegd.
- De MIVB zal de kandidaten uitsluiten, waarvan de financiele gegevens (balansen en resultatenrekeningen) niet
bewijzen dat zij over de capaciteit beschikken om de opdracht zoals beschreven in de rubrieken II.1.4 tot een goed
einde te brengen. Zij zal al de kandidaten uitsluiten waarvan het eigen vermogen negatief is.
Voor Perceel 1
- De gemiddelde jaaromzet moet voor de gevraagde leveringen, berekend voor de 3 meest recente
beschikbare boekjaren, meer dan 9.500.000 EUR bedragen.
Een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) - Exploitatie die dekking biedt voor de professionele risico’s
(minimum 5.000.000 € aan verzekerde bedragen). De kandidaat geeft aan waar de aanbesteder gratis de
elektronische documenten kan verkrijgen die de draagwijdte en het bedrag van die verzekering rechtvaardigen. Doet
hij dat niet, dan moet de kandidaat deze documenten meeleveren in zijn aanvraag voor deelneming (via het etenderingplatform).
Als de kandidaat deze verzekering niet heeft, moet hij een verbintenis voorleggen die bevestigt
dat hij een dergelijke verzekering zal afsluiten
Voor Perceel 2
- De gemiddelde jaaromzet moet voor de gevraagde leveringen, berekend voor de 3 meest recente
beschikbare boekjaren, meer dan 400.000 EUR bedragen.
Een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) - Exploitatie die dekking biedt voor de professionele
risico’s (minimum 1.000.000 € aan verzekerde bedragen). De kandidaat geeft aan waar de aanbesteder
gratis de elektronische documenten kan verkrijgen die de draagwijdte en het bedrag van die verzekering
rechtvaardigen. Doet hij dat niet, dan moet de kandidaat deze documenten meeleveren in zijn aanvraag
voor deelneming (via het e-tenderingplatform). Als de kandidaat deze verzekering niet heeft, moet hij een
verbintenis voorleggen die bevestigt dat hij een dergelijke verzekering zal afsluiten.
OPGEPAST: de kandidaat dient de bewijsstukken bij het
verzoek tot deelneming te voegen (de verklaring op erewoord van het UEA volstaat niet).
De technische en professionele selectiecriteria zijn de volgende:
- De kandidatuur bevat een attest op erewoord dat stelt dat de kandidaat in staat is om tussen te komen
binnen de 36 u, 7 dagen op 7 op de installaties of goederen die hij van plan is in het kader van onderhavige
opdracht aan te bieden. Het betreffende attest zal vergezeld zijn van een beschrijving van de beschikbare
(menselijke en materiele) middelen en een beschrijving van de organisatorische aanpak die de kandidaatonderneming
van plan is aan te wenden om het nakomen van die verbintenis te verzekeren/waarborgen.
- De kandidaat moet een milieubeheerbeleid geinstalleerd hebben dat minstens gelijkwaardig is met een ISO 14000- of EMAS-certificaat. De kandidaat geeft aan waar de aanbesteder de rechtvaardigingsdocumenten
gratis kan verkrijgen. Doet hij dat niet, dan moet de kandidaat deze documenten meeleveren in zijn
aanvraag voor deelneming (via het e-tenderingplatform).
- De kandidaat moet een kwaliteitsbeheerbeleid geinstalleerd hebben dat minstens gelijkwaardig is met een ISO 9000-certificaat. De kandidaat geeft aan waar de aanbesteder de rechtvaardigingsdocumenten gratis
kan verkrijgen. Doet hij dat niet, dan moet de kandidaat deze documenten meeleveren in zijn aanvraag voor
deelneming (via het e-tenderingplatform).
Voor Perceel 1:
- De kandidaat moet de afgelopen 5 jaar minimaal 3 opdrachten hebben uitgevoerd voor de plaatsing van
enkele of tandem-ondervloerdraaibanken voor een bedrag van minstens € 3.000.000 per referentie,-,
waaronder één opdracht voor een Tandem-uitvoering. De kandidaat voegt bewijsstukken toe, in het
bijzonder certificaten van goed functioneren, ondertekend door hun opdrachtgever. Zij vermelden het
bedrag, de datum en de plaats van levering en specificeren of de installaties volgens de regels van het vak zijn uitgevoerd. Ze omvatten ook de verantwoordelijken voor wie de diensten zijn uitgevoerd, met vermelding van hun adres en telefoonnummer.
- de kandidaat moet de afgelopen 5 jaar minimaal 3 soortgelijke preventieve en curatieve
onderhoudscontracten voor ondervloerdraaibanken hebben uitgevoerd voor een totaalbedrag van €
120.000 per referentie. Deze lijst wordt ondersteund door onderhoudscertificaten. Zij vermelden het bedrag,
de datum en de plaats van betekening en specificeren of de verhoren volgens de regels van de kunst zijn
verlopen. Ze omvatten ook de verantwoordelijken voor wie de diensten zijn uitgevoerd, met vermelding van
hun adres en telefoonnummer.
Voor Perceel 2 :
De kandidaat moet de afgelopen 5 jaar minimaal 3 opdrachten hebben uitgevoerd voor de levering van een
elektrische spoortractor voor een bedrag van € 150.000 per referentie. De kandidaat voegt bewijsstukken
toe, in het bijzonder certificaten van goed functioneren, ondertekend door hun opdrachtgever. Zij vermelden
het bedrag, de datum en de plaats van levering en specificeren of de installaties volgens de regels van het
vak zijn uitgevoerd. Ze omvatten ook de verantwoordelijken voor wie de diensten zijn uitgevoerd, met vermelding van hun adres en telefoonnummer.
De kandidaat moet zijn aanvraag tot deelneming voorzien van de volgende documenten:
Algemene presentatie van de onderneming en de groep waarin deze haar activiteiten uitvoert. Deze bevat o.a. de
gegevens van de onderneming en beschrijving van haar hoofdactiviteiten.
De gegevens van de contactpersoon (naam, voornaam, functie, telefoon en e-mail) binnen de onderneming in het
kader van deze opdracht. Indien meerdere personen betrokken zijn, gelieve dezelfde structuur voor ieder van hen te
gebruiken.
Het loutere feit van de indiening van de deelneming tot aanvraag vanwege de kandidaat vormt zijn verbintenis dat hij
in staat is in het Nederlands en / of in het Frans te communiceren met de MIVB
Zullen gespecificeerd worden in het bestek
Zullen gespecificeerd worden in het bestek
Elke inschrijver mag slechts één kandidatuurdossier per perceel indienen in zijn naam. Combinaties van
ondernemers zijn toegelaten voor deze opdracht.
Zullen gespecificeerd worden in het bestek
AFDELING: PROCEDURE
2 Termijn voor ontvangst van projecten of deelnemingsaanvragen: 2022-07-08 Plaatselijke tijd: 12:00AFDELING: AANVULLENDE INLICHTINGEN
1. Wijze van indienen - e-procurement
Het indienen en ontvangen van offertes en/of aanvragen tot deelneming verloopt volledig en uitsluitend op
elektronische wijze en gebeurt via https://eten.publicprocurement.be/etendering/. Met elektronische indiening
wordt indiening bedoeld via de e-tendering applicatie en niet per e-mail!
De offertes en/of aanvragen tot deelneming dienen digitaal ondertekend te zijn volgens het e-tenderingsysteem.
Gelieve voor buitenlandse kandidaten rekening te houden met de procedures en termijnen die nodig zijn
voor het verkrijgen van een certificaat voor de elektronische handtekening van uw dossier. Het is
eveneens mogelijk om een andere persoon te machtigen om elektronisch te ondertekenen. In dit geval
moet het bewijs van de volmacht aan de offerte en/of aanvraag tot deelneming worden toegevoegd.
Voor meer informatie, gelieve te raadplegen: http://www.publicprocurement.be.
Indien u dit dossier toevoegt aan uw favorieten, wordt u via mail op de hoogte gesteld van alle wijzigingen.
2. Door het indienen van een kandidatuur aanvaarden de kandidaten onvoorwaardelijk de inhoud van de
aankondiging van opdracht, van de bijhorende documenten en aanvaarden zij door de bepalingen ervan
gebonden te zijn. Indien een kandidaat in dat verband een bezwaar heeft, dient hij dat schriftelijk en per
aangetekende post ten laatste 15 kalenderdagen voor de uiterste termijn voor ontvangst van de
deelnemingsaanvragen, bekend te maken aan de aanbesteder (via de contactpersoon die vermeld is in artikel I.1
van deze aankondiging van opdracht) met omschrijving van de reden.
3. De gevraagde gegevens dienen in de UEA ingevuld te worden. Enkel bewijsstukken waar in de UEA of de
aankondiging om is verzocht mogen en moeten als bijlage bij de aanvraag tot deelneming worden toegevoegd.
Ongevraagd verstrekte informatie zal niet worden beoordeeld.
4. Voor de criteria inzake economische en financiele draagkracht, technische en beroepsbekwaamheid, mag een
kandidaat desgevallend, onder de voorwaarden van artikel 72 van het koninklijk besluit van 18 juni 2017
betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten in speciale sectoren, een beroep doen op de capaciteit van
andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn banden met die entiteiten. In dat geval moet hij bewijzen
dat hij over de nodige middelen zal beschikken voor de uitvoering van de opdracht, en dit door voorlegging van
de verbintenis van die entiteiten om voor deze specifieke opdracht deze middelen aan hem ter beschikking te
stellen. Onder diezelfde voorwaarden kan een combinatie van ondernemers een beroep doen op de capaciteit
van de deelnemers aan de combinatie of op die van andere entiteiten. Onverminderd de wettelijke bepalingen
inzake hoofdelijke aansprakelijkheid zijn, indien een kandidaat zich beroept op de draagkracht van andere
entiteiten met betrekking tot de criteria inzake economische en financiele draagkracht, deze entiteiten in
voorkomend geval hoofdelijk aansprakelijk voor de uitvoering van de opdracht. Deze hoofdelijke
aansprakelijkheid moet schriftelijk worden aanvaard door de entiteit waarvan de hoedanigheid wordt ingeroepen.
En deze schriftelijke aanvaarding moet worden verstrekt bij de aanvraag tot deelname van de kandidaat.
Raad van State Wetenschapsstraat, 33 Brussel 1040 Telefoon: +32 22349611 _hidden_@raadvst-consetat.be http://www.raadvst-consetat.be Raad van State Wetenschapsstraat, 33 Brussel 1040 Telefoon: +32 22349611 _hidden_@raadvst-consetat.be http://www.raadvst-consetat.beIn overeenstemming met artikel 23 van de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, informatie en
rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten worden
de verhaalprocedures, ingesteld binnen de in §2 tot §4 bedoelde termijnen vanaf de bekendmaking, de kennisgeving
of de kennisneming van de rechtshandeling, naargelang het geval, zo niet kunnen ze niet-ontvankelijk verklaard
worden.
De in artikel 14 bedoelde vordering tot vernietiging wordt ingesteld binnen een termijn van zestig dagen.
De in artikel 15 bedoelde vordering tot schorsing wordt ingesteld binnen een termijn van vijftien dagen. Ingeval
toepassing van artikel 18 wordt gemaakt, bedraagt de termijn tien dagen.
De in artikel 16 bedoelde vordering tot schadevergoeding wordt ingesteld binnen een termijn van vijf jaar.
Raad van State Wetenschapsstraat, 33 Brussel 1040 Telefoon: +32 22349611 _hidden_@raadvst-consetat.be http://www.raadvst-consetat.be Datum van verzending van deze aankondiging: 2022-05-30