N. 249/2016 - 460271-2016 Gelieve hieronder de geselecteerde Europese overheidsopdracht te vinden.

dinsdag 7 mei 2024
Gelieve hieronder de geselecteerde Europese overheidsopdracht te vinden.
N. 249/2016 - 460271-2016
Publicatiedatum:24/12/2016
Uiterste datum:03/02/2017
 
Type:Aankondiging van opdracht
Land:BE
Onderwerp:
Dienstverlening door ingenieurs
Aanbestedende overheid:
Directie Vervoerinfrastructuur

CPV-classificatie (gemeenschappelijke woordenlijst overheidsopdrachten):
71300000, 71310000
Beschrijving:
Dienstverlening door ingenieurs.
Adviezen inzake techniek en bouw.

AFDELING: AANBESTEDENDE DIENST

Directie Vervoerinfrastructuur Voorlopig Bewindstraat 9-15 Brussel 1000 Directie Vervoerinfrastructuur Mevrouw AC Bauduin Telefoon: +32 27390688 _hidden_@mobilit.fgov.be - _hidden_@mobilit.fgov.be Fax: +32 27342020 www.beliris.be https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=258053 https://eten.publicprocurement.be/etendering/viewWorkspacesBasedOnExtUrl.do?wsName=DIT-1.26.1.10.-F05 M.I.V.B. Koningstraat 76 Brussel 1000

AFDELING: VOORWERP VAN DE OPDRACHT

1.26.1.10. Uitbreiding van het hoogperformant openbaar vervoersnet naar het noorden van Brussel: Effectenstudie(s) - Onderhandelingsprocedure met bekendmaking - Oproep tot kandidaten.

12

Deze opdracht heeft betrekking op het voeren van een of meer effectenstudie(s) - in de zin van de Richtlijn 85/337/EEG betreffende de evaluatie van de milieu-effectenbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten - in het kader van de gemengde procedure met het oog op het verkrijgen van de milieu- en stedenbouwkundige vergunningen voor het project „Metro Noord”.

Het project „Metro Noord” behelst de verlenging van de Brusselse metro in de richting van Schaarbeek en Evere. Het nieuwe tracé vervangt tramlijn 55, die verzadigd is, en zal jaarlijks ongeveer 37 000 000 reizigers vervoeren.

De nieuwe lijn zal 5 km lang zijn en 7 stations tellen: 4 in Schaarbeek (Liedts, Colignon, Verboeckhoven, Riga) en 3 in Evere (Linde, Vrede, Bordet). Twee van deze stations zullen intermodale stations zijn met het GEN en de tram. De nieuwe metrotunnel, met een doorsnede van 9,80 m, wordt gegraven met een tunnelboormachine, behalve voor de doorgang onder de sporenbundel van het station Brussel-Noord. In de MIVB-vestiging te Haren op het einde van de lijn wordt een nieuwe stelplaats gebouwd. Het project omvat tevens de bouw van bijhorende constructies die voornamelijk bestemd zijn voor de evacuatie van de reizigers.

Voor meer informatie gelieve het bericht tot aankondiging ('1 26 1 10_Avis de marché_Bericht tot aankondiging.pdf') te willen raadplegen dat gratis online beschikbaar is op de website https://enot.publicprocurement.be, in bijlage van onderhavige bekendmaking.

AFDELING: JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

Dat zal later gepreciseerd worden in het bijzonder bestek dat tot op heden nog niet beschikbaar is.

1 - Algemeen.

1.1. - Belangenvermenging.

Omzendbrief 20 mei 2014 van de FOD Kanselarij:

In het kader van de strijd tegen belangenvermenging, meer in het bijzonder de draaideurconstructie ('revolving doors') zoals bepaald in de wet van 8.5.2007 houdende instemming met het Verdrag van de Verenigde Naties tegen de corruptie, gedaan te New York op 31.10.2003, onthoudt de kandidaat zich ervan een beroep te doen op een of meer vroegere (interne of externe) medewerkers van Beliris (de Directie Vervoerinfrastructuur van de FOD Mobiliteit en Vervoer), binnen twee jaar volgend op zijn/hun ontslag, opruststelling of elk ander vertrek uit Beliris (de Directie Vervoerinfrastructuur van de FOD Mobiliteit en Vervoer), op welke wijze ook, rechtstreeks of onrechtstreeks, met het oog op de voorbereiding en/of indiening van zijn aanvraag tot deelneming of een andere tussenkomst in het kader van de selectieprocedure van deze opdracht.

Dit althans voor zover er een direct verband bestaat tussen de vroegere activiteiten van de betrokken persoon/personen bij de aanbestedende overheid en zijn/hun verrichtingen in het kader van de selectieprocedure.

Inbreuken op deze maatregel die tot gevolg hebben dat de normale mededingingsvoorwaarden vertekend kunnen zijn, worden gesanctioneerd volgens de bepalingen van artikel 9 van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15.6.2006, in concreto de wering van de aanvraag tot deelneming.

Artikel 145 KB 14.1.2013:

Wanneer, overeenkomstig artikel 8 van de wet overheidsopdrachten van 15.6.2006 een dienstverlener aan de aanbestedende overheid meldt dat hij zich in de situatie bevindt of zou kunnen bevinden dat hij niet mag tussenkomen in de gunning noch in de uitvoering van een overheidsopdracht, beschikt de aanbestedende overheid over de mogelijkheid, na onderzoek van deze situatie, om zonder schadevergoeding een einde te stellen aan de opdracht waarmee de dienstverlener belast is. Bij het uitvoeren van dit onderzoek wordt onder meer rekening gehouden met de inlichtingen en de bewijsstukken die bij de dienstverlener ingewonnen werden.

1.2. - Onverenigbaarheden (art. 69 KB 16.7.2012).

De kandidaat of onderneming wordt uitgesloten van de toegang tot de gunningsprocedure van de opdracht, indien hij (of een persoon waarmee de kandidaat of onderneming verbonden is) belast werd met het onderzoek, de beproeving, de studie of de ontwikkeling van onderhavige opdracht indien hij door die prestaties een voordeel geniet dat de normale mededingingsvoorwaarden verhindert of vervalst.

2 - Toegangsrecht (art. 66-71 KB 16.7.2012):

Voor de kandidaturen / offerten ingediend door tijdelijke verenigingen of feitelijke verenigingen zijn de bepalingen van deze afdeling „toegangsrecht” individueel toepasselijk op alle deelnemers.

Impliciete verklaring op erewoord (art. 66, §4 KB 16.7.2012).

Door eenvoudig deel te nemen aan een procedure tot gunning van een overheidsopdracht, verklaart de inschrijver zich niet in één van de uitsluitingsgevallen te bevinden als bedoeld in de artikelen 66-71 KB 16.7.2012.

UEAD - Uniform Europees Aanbestedingsdocument - Verordening 2016/7 van 5.1.2016

In toepassing van uitvoeringsverordening UE 2016/7 van 5.1.2016 kunnen de buitenlandse inschrijvers ook het ingevulde Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEAD) bij hun dossier voegen.

Nazicht van de persoonlijke toestand door de aanbestedende overheid

De aanbestedende overheid onderzoekt de juistheid van de impliciete verklaring op erewoord of de verklaring van het UEA in hoofde van de inschrijver wiens offerte het best gerangschikt is. Daartoe vraagt zij de betrokken inschrijver via de snelste middelen, en binnen de termijn die zij aanduidt, de inlichtingen of documenten te leveren die toelaten zijn persoonlijke toestand na te gaan, en dat vóór elke beslissing over de gunning van de opdracht. De inlichtingen of documenten die de aanbestedende overheid in staat stellen de persoonlijke toestand van de kandidaten of inschrijvers te onderzoeken, zullen door deze aanbestedende overheid zelf via elektronische middelen bij de gegevensbeheerders worden opgevraagd, indien deze via deze middelen kosteloos toegankelijk zijn.

Gevolgen van het onderzoek.

Een inschrijver kan van de deelname aan een opdracht worden uitgesloten indien bij dit nazicht zou blijken dat de verklaring op erewoord niet overeenstemt met zijn persoonlijke toestand op de uiterste datum voor de ontvangst van de offertes. Een regularisatie a posteriori is hoe dan ook onmogelijk.

Een dergelijke uitsluiting is eveneens mogelijk indien tijdens het verloop van de procedure zou blijken dat de persoonlijke toestand van de inschrijver niet meer in overeenstemming is met de verklaring op erewoord.

Betreffende het bewijs dat de kandidaten hun verplichtingen hebben vervuld wat de sociale zekerheidsbijdragen betreft:

- De kandidaten die personeel tewerkstellen dat onderworpen is aan de Belgische sociale zekerheidsregeling moeten geen R.S.Z.-attest bij hun offerte voegen. Hun toestand zal rechtstreeks door de aanbestedende overheid worden gecontroleerd;

- De buitenlandse kandidaten, of desgevallend zijn deelgenoten, die personeel tewerkstellen dat niet is onderworpen aan de Belgische sociale zekerheidsregeling dienen aan hun offerte het bewijs te voegen dat zij hun verplichtingen hebben vervuld overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar zij gevestigd zijn.

De kandidaat kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval toont hij de BH aan dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen ter beschikking te stellen (art. 72 KB 16.7.2012).

Omzetcijfer:

De kandidaat voegt een verklaring op eer bij zijn kandidaatsdossier, ondertekend door zijn boekhouder, waarbij deze laatste verklaart dat het jaarlijks omzetcijfer van de voorbije drie jaar (2013-2014-2015) meer dan 500 000 EUR ex. btw bedroeg.

Indien de overeenkomst(en) van tijdelijke vereniging en/ of onderaanneming bij het dossier is (zijn) gevoegd, kunnen de eisen inzake financiële draagkracht door één of meerdere deelgenoten van de kandidaat aangetoond worden.

De kandidaat kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval toont hij de BH aan dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen ter beschikking te stellen (art. 72 KB 16.7.2012).

Enkel de kandidaten die voldoen aan de vereisten van financiële- en economische draagkracht zullen onderworpen worden aan de analyse van de technische bekwaamheid.

2.a. - Referenties:

De kandidaat voegt bij zijn dossier twee referenties die zo dicht mogelijk in de buurt komen van het programma dat beschreven is in het punt I.1 van het bericht tot aankondiging dat gratis online beschikbaar is op de website https://enot.publicprocurement.be, in bijlage van onderhavige bekendmaking. Bij elke referentie voegt hij ook de niet-technische samenvatting van de studie. Dit document is de samenvatting van de hele studie. Het bevat de voornaamste besluiten en beschrijft meer bepaald de voor- en nadelen van het project en de maatregelen die worden voorgesteld om de hinder tot een minimum te beperken.

De twee referenties moeten zijn gerealiseerd tijdens de vijf jaren die verstreken zijn vóór de verzendingsdatum van de aankondiging van de opdracht naar het Bulletin der Aanbestedingen en, desgevallend, naar het Publicatieblad van de Europese Unie (de verzendingsdatum kan in de publicatie worden teruggevonden).

Dit betekent dat de effectenstudie naar dewelke de referentie verwijst niet vóór deze periode mag zijn voltooid en vóór of tijdens deze periode moet zijn aangevat.

Indien de referentie niet aan deze vereiste voldoet, wordt zij door de Directie niet in aanmerking genomen.

Indien de overeenkomst(en) van tijdelijke vereniging en/ of onderaanneming bij het kandidaatsdossier is (zijn) gevoegd, kunnen de eisen inzake technische draagkracht door één of meerdere deelgenoten van de kandidaat aangetoond worden.

Evaluatiewijze van de twee referenties.

Beide referenties zullen worden geëvalueerd op basis van de evaluatietabel die gratis online beschikbaar is op de website https://enot.publicprocurement.be, in bijlage van onderhavige bekendmaking.

De Directie past de volgende evaluatiemethode toe:

- indien de referentie volledig voldoet aan de gestelde vereiste;

100 % van de punten voor deze categorie;

- indien de referentie deels voldoet aan de gestelde vereiste;

50 % van de punten voor deze categorie;

- indien de referentie niet voldoet aan de gestelde vereiste;

0 % van de punten voor deze categorie.

Om geselecteerd te kunnen worden, moet de kandidaat:

- twee referenties indienen die betrekking hebben op effectenstudies uitgevoerd (overeenkomstig de voorgenoemde richtlijn 85/337/CEE) in het kader van projecten betreffende mobiliteit;

- ten minste één referentie indienen die betrekking heeft op een effectenstudie voor een infrastructuurproject in verband met de aanleg van een nieuw tracé van openbaar vervoer in eigen bedding, een spoorweg, een bovengronds of ondergronds bouwwerk;

- ten minste één referentie indienen die betrekking heeft op een effectenstudie voor een infrastructuurproject1 ter waarde van ten minste 50 000 000 EUR incl. btw

- ten minste de helft van het maximum van de punten behalen voor elk van beide voornoemde referenties afzonderlijk.

2.b. - TEAM:

De kandidaat bezorgt de erkenning overeenkomstig artikel 132, § 3 van het BWRO en artikels 70 e.v. van de ordonnantie van 5.6.1997 betreffende de milieuvergunningen.

Hij voegt bij zijn dossier een organigram waarbij het team wordt voorgesteld dat verantwoordelijk is voor onderhavige opdracht.

Het team belast met de uitvoering van de opdracht moet ten minste bestaan uit:

- competentie in stedenbouwkunde,

- competentie in burgerlijke bouwkunde (stabiliteit),

- competentie in speciale technieken,

- competentie in stedelijke mobiliteitsstudies,

- competentie in studies inzake duurzaamheid / energiebeheer,

Elke persoon heeft ten minste vijf jaar ter zake relevante ervaring. Indien de overeenkomst(en) van tijdelijke vereniging en/ of onderaanneming bij het kandidaatsdossier is (zijn) gevoegd, kunnen de eisen inzake de competenties door één of meerdere deelgenoten van de kandidaat aangetoond worden.

Voor elk teamlid beschrijft het cv (max. 1 A4-pagina) de specifieke competenties die toelaten de relevante ervaring voor de uitvoering van de opdracht aan te tonen.

In het organigram worden de leden van het team nominatief aangeduid.

De kandidaat ondertekent het organigram waarmee hij, behoudens overmacht, de verbintenis aangaat om aan de bij naam aangewezen personen de uitvoering van de studies toe te vertrouwen.

AFDELING: PROCEDURE

DIT-1.26.1.10.-F05_0

Omstandigheden voor ontvangst van specificaties: 02/02/2017 11:00 03/02/2017 11:00

AFDELING: AANVULLENDE INLICHTINGEN

1. Door de kandidaten in te dienen stukken.

Het kandidaatsdossier bestaat uit volgende stukken (samenvatting):

- Inleiding met contactinfo (adres, telefoon, fax, email, website, btw-nummer).

- Indien het geval: attest RSZ wanneer buitenlandse medewerkers.

- Verklaring omzetcijfer.

- Indien het geval: overeenkomst met deelgenoten of onderaannemer teneinde financieel, economische of technische draagkracht aan te tonen.

- Erkenning van de persoon belast met de effectenstudie

- Info referenties

- Info projectteam: organigram, curriculum vitae en verbintenis tot aanwijzing van de genoemde personen.

- Een CD-Rom/USB stick met daarop een kopie in PDF-formaat van de papieren kandidatuur.

2. Termijn en vorm indiening kandidatuurstelling.

De aanvragen tot deelneming worden opgemaakt in het Nederlands of Frans (art. 58 KB 16.7.2012).

Een kandidaat mag slechts één aanvraag tot deelneming per opdracht indienen (art. 59, § 1 KB 16.7.2012).

De kandidatuurstellingen worden ten laatste op 3.2.2017 om 11:00 als volgt ingediend:

- ofwel via rechtstreekse afgifte bij de BH tegen ontvangstbewijs (zie hieronder punt A).

- ofwel via aangetekend schrijven met de post (zie hieronder punt A);

- ofwel via elektronische applicatie e-tendering (zie hieronder punt B).

Tot ten minste 10 dagen vóór de uiterlijke datum voorzien voor de indiening van de kandidatuurstelling kunnen de kandidaten vragen richten per email aan het adres _hidden_@mobilit.fgov.be. Desgevallend zal de aanbestedende overheid deze vragen bundelen, beantwoorden en een terechtwijzend bericht publiceren via e-notification (https://enot.publicprocurement.be).

A) Kandidatuur ingediend via niet - elektronische middelen:

De kandidaturen komen toe bij de Directie Vervoersinfrastructuur van de FOD Mobiliteit en Vervoer op volgende adres: Voorlopig Bewindstraat 9-15 te 1000 Brussel.

De kandidaturen worden: ofwel per post verzonden (afgegeven bij de post ten laatste 4 kalenderdagen voor de einddatum van indiening van de offerten), ofwel manueel gedeponeerd.

De kandidatuur wordt opgemaakt in tweevoud (1 origineel en 1 kopie) en bezorgd in twee afzonderlijk gesloten enveloppen (*) t.a.v. de heer Cédric BOSSUT (Directeur), met op de buitenzijde van elke enveloppe en tevens op de eerste pagina van de kandidatuur de vermelding van:

(1.) „Kandidatuurstelling opdracht van diensten: N° 1.26.1.10. - „Uitbreiding van het hoogperformant openbaar vervoersnet naar het noorden van Brussel: Effectenstudie”- Origineel”' of

„Kandidatuurstelling opdracht van diensten: N° Idem supra - Titel Idem supra - Kopie”

(2.) de betrekkelijke coördinaten van de kandidaat.

(*) Wanneer de kandidatuur wordt verzonden per aangetekend schrijven voegt de kandidaat het origineel en de kopie in één en dezelfde enveloppe.

B) Kandidatuur ingediend via elektronische middelen:

De kandidatuur ingediend via elektronische middelen voldoet aan de bepalingen van artikel 57 van het KB van 16.7.2012.

Belangrijke opmerkingen:

- De kandidaturen moeten ingediend worden via de internetsite https://eten.publicprocurement.be. Het versturen van een kandidatuur per e-mail is niet toegestaan.

- De kandidatuur dient steeds de geavanceerde elektronische handtekening met een geldig gekwalificeerd certificaat van de wettelijke vertegenwoordiger (of van de mandataris) van de kandidaat te dragen. Een gescande, geschreven handtekening is geen ontvankelijke elektronische handtekening.

- Het formaat van de documenten die worden ingediend via elektronische middelen, is PDF of vergelijkbaar. Elk document mag maximum 80 MB bedragen. In geval van overschrijding mag de kandidaat het document opsplitsen in twee of meer verschillende bestanden. In ieder geval mag het totaal van de documenten van de kandidatuur niet meer dan 350 MB zijn.

- De kandidaten kunnen een aanvraag tot deelneming indienen met elektronische middelen, alsook een veiligheidskopie opgesteld op een elektronische drager (bijvoorbeeld USB-stick of CD-rom) of op papier.

Deze veiligheidskopie wordt in een definitief gesloten envelop gestoken waarop duidelijk „veiligheidskopie” wordt vermeld en wordt ingediend rechtstreekse per afgifte bij de Directie Vervoerinfrastructuur of per post. Het document dient de Directie Vervoersinfrastructuur te bereiken binnen de opgelegde termijn voor het indienen van de kandidatuur.

Deze kopie mag enkel worden geopend ingeval van een tekortkoming bij de overlegging, de ontvangst of de opening van de met elektronische middelen overgelegde aanvraag tot deelneming. Ze vervangt in dat geval definitief het met elektronische middelen overgelegd stuk. De veiligheidskopie is voor het overige onderworpen aan de op kandidaturen toepasselijke regels van het KB van 16.7.2012.

- Met toepassing van het principe van uniciteit van de kandidatuur is het indienen van eenzelfde deel van de kandidatuur via elektronische weg en op papier echter niet toegestaan (behalve in het geval van de veiligheidskopie). In dit geval en voor wat betreft het tweemaal ingediende deel zal de aanbestedende overheid slechts rekening houden met het gedeelte ingediend via papier.

- Indien sommige documenten niet of moeilijk kunnen ingediend worden via elektronische middelen kan de kandidaat een gedeelte van zijn kandidatuur indienen op papier en een ander gedeelte in elektronische vorm. De twee delen vormen samen één en dezelfde kandidatuur. Alle documenten samen moeten ingediend zijn voor de einddatum voorzien voor het indienen van kandidaturen.

- Door het indienen van zijn kandidatuur via elektronische weg, geheel of gedeeltelijk, aanvaardt de kandidaat dat bepaalde gegevens van zijn aanvraag tot deelneming geregistreerd worden door het ontvangstsysteem.

Bijkomende inlichtingen kunnen verkregen worden via de site http://www.publicprocurement.be of via de helpdesk e-Procurement op het nummer +32 (0)2 790 52 00.

Daarenboven kunnen opleidingen voor ondernemingen georganiseerd worden door opleiders geaccrediteerd door de FOD Personeel en Organisatie. De lijst van opleiders is beschikbaar via de link: http://www.publicprocurement.be/portal/page/portal/pubproc/eprocopleidingen.

3. Met betrekking tot kwalitatieve selectie kunnen de buitenlandse kandidaten ook het ingevulde Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEAD) aan hun dossier toevoegen. Voor meer informatie betreffende het UEAD, verwijst de aanbestedende overheid de buitenlandse kandidaten naar de volgende link:

http://www.publicprocurement.be/sites/default/files/documents/doc_3454_dume_nl.pdf.

Raad van State Wetenschapsstraat 33 Brussel www.raadvst-consetat.be

Overeenkomstig de gecoördineerde wetten op de Raad van State kan beroep worden ingediend binnen de zestig dagen na deze bekendmaking. Het verzoekschrift hiertoe dient bij ter post aangetekende brief aan de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, te 1040 Brussel, te worden toegezonden.

22/12/2016


Tekst in originele taal
 

AFDELING: AANBESTEDENDE DIENST

Direction infrastructure de transport Rue du Gouvernement Provisoire 9-15 Bruxelles 1000 Direction infrastructure de transport Madame A.C. Bauduin Telefoon: +32 27390688 _hidden_@mobilit.fgov.be - _hidden_@mobilit.fgov.be Fax: +32 27342020 www.beliris.be https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=258053 https://eten.publicprocurement.be/etendering/viewWorkspacesBasedOnExtUrl.do?wsName=DIT-1.26.1.10.-F05 STIB Rue Royale 76 Bruxelles 1000

AFDELING: VOORWERP VAN DE OPDRACHT

1.26.1.10 - Extension du réseau de transports en commun de haute performance vers le Nord à Bruxelles: étude(s) d'incidences - marché de services - procédure négociée avec publicité - appel aux candidats.

12

Le présent marché porte sur la réalisation d’une ou plusieurs étude(s) d’incidences - au sens de la Directive

85/337/CE concernant l'évaluation des incidences de certains projets publics et privés sur l'environnement -

dans le cadre de la procédure mixte d’obtention des permis d’urbanisme et d’environnement pour le projet du «

Métro Nord ».

Le projet « Métro Nord » consiste en la prolongation du métro bruxellois en direction de Schaerbeek et

d’Evere. Le nouveau tracé, qui vient remplacer la ligne de tram 55 saturée, transportera chaque année environ

37 000 000 voyageurs.

La nouvelle ligne d’une longueur de 5 km comptera 7 stations: 4 à Schaerbeek (Liedts, Colignon,

Verboeckhoven, Riga) et 3 à Evere (Tilleul, Paix, Bordet). Deux de ces stations seront des stations intermodales

avec le RER et le tram. Le nouveau tunnel métro, d’un diamètre de 9,80 m sera réalisé par tunnelier, sauf pour

le passage sous le grill du chemin de la Gare du Nord. Un nouveau dépôt sera construit sur le site de la STIB à

Haren en fin de ligne. Le projet comporte également la réalisation d’ouvrages annexes, principalement destinés

à l’évacuation des voyageurs.

Pour plus d'information, veuillez consulter l'avis de marché ('1 26 1 10_Avis de marché_Bericht

tot aankondiging.pdf') gratuitement disponible en annexe de la présente publication sur le site internet

https://enot.publicprocurement.be.

AFDELING: JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

Cela sera précisé ultérieurement dans le cahier spécial des charges pas encore disponible à ce jour.

1 - Général

1.1. - Conflit d'intérêts

Circulaire 20 mai 2014 du SPF Chancellerie:

Dans le cadre de la lutte contre les conflits d'intérêts, en particulier afin d'éviter le mécanisme du tourniquet

(«revolving doors»), tel que défini dans la loi du 8.5.2007 portant assentiment à la Convention des Nations

unies contre la corruption, faite à New York le 31.10.2003, le candidat s'abstient de faire appel à un ou

plusieurs anciens collaborateurs (internes ou externes) de Beliris (Direction infrastructure de transport du SPF

mobilité et transports), dans les deux ans qui suivent son/leur démission, départ à la retraite ou tout autre type

de départ de Beliris (Direction infrastructure de transport du SPF mobilité et transports), d'une quelconque

manière, directement ou indirectement, pour l'élaboration et/ou l'introduction de sa demande de participation ou

toute autre intervention dans le cadre de la procédure de sélection du présent marché.

La disposition qui précède ne s'applique toutefois que lorsqu'un lien direct existe entre les précédentes activités

prestées pour le pouvoir adjudicateur par la ou les personnes concernées et ses/leurs activités dans le cadre de

la procédure de sélection.

Toute infraction à cette mesure pouvant être de nature à fausser les conditions normales de la concurrence

est passible d'une sanction conformément aux dispositions de l'article 9 de la loi du 15.6.2006 relative aux

marchés publics et à certains marchés de travaux, de fournitures et de services. Concrètement, cette sanction

consiste à écarter la demande de participation.

Article 145 AR 14.1.2013:

Lorsque, conformément à l'article 8 de la loi des marchés publics du 15.6.2006, un prestataire de services

informe le pouvoir adjudicateur qu'il se trouve ou pourrait se trouver dans la situation où il ne peut intervenir

ni dans la passation, ni dans l'exécution d'un marché public, le pouvoir adjudicateur a la faculté, après

vérification de cette situation, de mettre fin sans indemnité au marché dont est chargé ledit prestataire. Lors

des vérifications, il est notamment tenu compte des informations et des justifications recueillies auprès du

prestataire de services.

1.2. - Incompatibilités (article 69 AR 16.7.2012)

Le candidat ou l'entreprise se voit refuser l'accès à la procédure de passation d'un marché lorsqu'il/elle (ou une

personne liée au candidat ou à l'entreprise) a été chargé(e) de la recherche, de l'expérimentation, de l'étude ou

du développement de ce marché s'il/elle retire de ces prestations un avantage qui empêche ou qui fausse les

conditions normales de concurrence.

2 - Droit d'accès (art. 66-71 AR 16.7.2012):

Pour les candidatures / offres introduites par les associations momentanées ou les associations de fait, les dispositions de la présente partie « droit d'accès » s'appliquent individuellement à tous les associés.

Déclaration implicite sur l'honneur (art. 66, §4 AR 16.7.2012)

Par le seul fait de participer à la procédure de passation d'un marché public, le soumissionnaire atteste qu'il ne

se trouve pas dans un des cas d'exclusion visés aux articles 66-71 AR 16.7.2012.

DUME - Document unique de marché européen- Règlement 2016/7 du 5.1.2016

En application du règlement d'exécution UE 2016/7 du 5.1.2016, les soumissionnaires étrangers peuvent en

outre introduire le document unique de marché européen (DUME) dûment complété.

Vérification de la situation personnelle par le pouvoir adjudicateur

Le pouvoir adjudicateur vérifie l'exactitude de la déclaration sur l'honneur implicite ou de la déclaration faite

dans le DUME dans le chef du soumissionnaire dont l'offre est la mieux classée. À cette fin, il demande au

soumissionnaire concerné par les moyens les plus rapides, et dans le délai qu'il détermine, de fournir les

renseignements ou documents permettant de vérifier sa situation personnelle et ce avant toute décision relative

à l'attribution du marché. Toutefois, le pouvoir adjudicateur demandera lui-même ces renseignements par

des moyens électroniques aux services gestionnaires de ces renseignements, dans la mesure où ils sont

accessibles à celui-ci gratuitement par ces moyens.

Conséquences de la vérification

Un soumissionnaire pourra être exclu de la participation au marché s'il apparaît, à la suite de ces vérifications,

que la déclaration sur l'honneur implicite ne correspondait pas à sa situation personnelle à la date limite de

réception des offres, aucune régularisation a posteriori n'étant possible.

Une telle exclusion pourra également avoir lieu s'il apparaît que la situation personnelle du soumissionnaire

durant le déroulement de la procédure ne correspond plus à la déclaration sur l'honneur implicite.

En ce qui concerne la preuve que les candidats sont en règle en matière de cotisations de sécurité sociale:

- Les candidats employant du personnel assujetti à la sécurité sociale belge ne doivent pas joindre à leur offre

une attestation de l'ONSS. Leur situation sera vérifiée directement par le pouvoir adjudicateur.

- Les candidats étrangers où, le cas échéant, leurs associés qui emploient du personnel qui n'est pas soumis à

la réglementation relative à la sécurité sociale belge doivent joindre à leur offre la preuve qu'ils ont rempli leurs

obligations conformément aux dispositions légales du pays dans lequel ils sont établis.

Le candidat peut se prévaloir des capacités d'autres entités, quelle que soit la nature des liens juridiques

existant entre lui-même et ces entités. Le cas échéant, il doit apporter au pouvoir adjudicateur la preuve qu'il

disposera réellement pour l'exécution du marché des moyens nécessaires mis à disposition par de telles entités

(art. 72 AR 16.7.2012).

Chiffre d'affaires:

Le candidat joint à son dossier de candidature une déclaration sur l'honneur signée par son comptable par

laquelle ce dernier atteste que le chiffre d'affaire annuel de ces trois dernières années (2013-2014-2015)

s'élevait à plus de EUR 500 000 hors TVA.

Si la/les convention(s) d'association momentanée et/ou de sous-traitance est (sont) annexée(s) au dossier, les

exigences en matière de capacité financière peuvent être démontrées par un ou plusieurs associés du candidat.

Le candidat peut se prévaloir des capacités d'autres entités, quelle que soit la nature des liens juridiques

existant entre lui-même et ces entités. Le cas échéant, il doit apporter au pouvoir adjudicateur la preuve qu'il

disposera réellement pour l'exécution du marché des moyens nécessaires mis à disposition par de telles entités

(art. 72 AR 16.7.2012).

Seuls les candidats qui répondent aux exigences en matière de capacité financière et économique sont soumis

à l'analyse de la capacité technique.

a. - Références:

Le candidat annexe à son dossier deux références qui se rapprochent le plus possible du programme décrit au point I.1 de l'avis de marché gratuitement disponible en ligne sur le site internet https://enot.publicprocurement.be, en annexe de la présente publication. Il joint également à chaque référence le résumé non-technique de l'étude. Ce document est le résumé de l'ensemble de l'étude. Il reprend les principales conclusions et plus particulièrement les avantages et

inconvénients du projet, les mesures proposées pour minimaliser les nuisances.

Les deux références doivent avoir été réalisées au cours des cinq années écoulées précédant la date

d'envoi de l'annonce du marché au Bulletin des Adjudications et, le cas échéant, au Journal officiel de l'Union européenne, (la date d'envoi peut être retrouvée dans la publication).

On entend par là que l'étude d'incidences à laquelle renvoie la référence ne peut avoir été achevée avant cette

période et doit avoir été entamée avant ou pendant cette période.

Si la référence ne répond pas à cette exigence, elle n'est pas prise en compte par la Direction.

Si la/les convention(s) d'association momentanée et/ou de sous-traitance a (ont) été annexée(s) au dossier de candidature, les exigences en matière de capacité technique peuvent être démontrées par un ou plusieurs associés du candidat.

Mode d'évaluation des 2 références

Les deux références seront évaluées sur la base du tableau d'évaluation gratuitement disponible en ligne sur le site internet https://enot.publicprocurement. be, en annexe de la présente publication.

La Direction applique le mode d'évaluation suivant:

- si la référence satisfait pleinement à l'exigence posée;

100 % des points pour cette catégorie;

- si la référence satisfait partiellement à l'exigence posée;

50 % des points pour cette catégorie;

- si la référence ne satisfait pas à l'exigence posée;

0 % des points pour cette catégorie.

Afin de pouvoir être sélectionné, le candidat doit:

- introduire deux références qui concernent des études d'incidences réalisées (conformément à la directive

85/337/CEE précitée) dans le cadre de projets liés à la mobilité;

- introduire au moins une référence qui se rapporte à une étude d'incidences pour un projet d'infrastructure en

rapport avec la réalisation d'un nouveau tracé de transport en commun en site propre, d'un chemin de fer, d'un

ouvrage d'art en surface ou souterrain;

- introduire au moins une référence qui se rapporte à une étude d'incidences pour un projet d'infrastructure

d'une valeur d'au moins 50 000 000 EUR TVAC;

- obtenir au moins la moitié du maximum des points pour chacune des deux références précitées séparément.

b. - Équipe:

Le candidat fournit l'agrément conforme à l'article 132, § 3 du COBAT et aux articles 70 et s. de l'ordonnance du

5.6.1997 relative aux permis d'environnement.

Il joint à son dossier un organigramme présentant l'équipe responsable du présent marché.

L'équipe chargée de l'exécution du marché doit présenter au minimum les compétences suivantes:

- compétence en urbanisme,

- compétence en génie civil (stabilité),

- compétence en techniques spéciales,

- compétence en études de mobilité urbaine,

- compétence en études relatives à la durabilité/gestion de l'énergie.

Chaque personne a une expérience pertinente de cinq ans minimum. Si la/les convention(s) d'association

momentanée et/ou de sous-traitance a (ont) été annexée(s) au dossier de candidature, les exigences en

matière de compétences peuvent être démontrées par un ou plusieurs associés du candidat.

Pour chaque membre de l'équipe, le CV indique (max. 1 page A4) les compétences spécifiques permettant de

démontrer l'expérience pertinente pour l'exécution du marché.

Dans l'organigramme, les membres sont désignés par leur nom.

Le candidat signe l'organigramme par lequel, à l'exception des cas de force majeure, il s'engage à confier la réalisation des études aux personnes désignées par leur nom.

AFDELING: PROCEDURE

DIT-1.26.1.10.-F05_0

Omstandigheden voor ontvangst van specificaties: 02/02/2017 11:00 03/02/2017 11:00

AFDELING: AANVULLENDE INLICHTINGEN

1. Documents a introduire par les candidats

Le dossier du candidat est composé des éléments suivants (résumé):

- Introduction avec données de contact (adresse, téléphone, fax, e-mail, website, numéro-TVA).

- Le cas échéant: attestation ONSS quand travailleurs étrangers.

- Déclaration chiffre d'affaires.

- Le cas échéant: contrat avec les associés ou le sous-traitant afin de prouver la capacité économique,

financier ou technique.

- Agrément chargé d'étude d'incidences

- Info références

- Info équipe de projet: organigramme, curriculum vitae et engagement de désignation de personnes citées.

- Un CD-Rom/clé USB avec une copie de la candidature papier en format PDF.

2. Délais et formes des dossiers de candidature

Les demandes de participation sont formulées en néerlandais ou en français (art. 58 AR 16.7.2012).

Un candidat ne peut introduire qu'une seule demande de participation par marché (art. 59, §1 AR 16.7.2012).

Les candidatures sont introduites au plus tard le 3.2.2017 à 11:00 comme suit:

- soit par dépôt direct au MO contre accusé de réception (voir point A ci-dessous);

- soit par courrier recommandé (voir point A ci-dessous);

- soit par voie électronique via e-tendering (voir point B ci-dessous).

Au moins jusque dans les dix jours avant la date d'échéance prévue pour le dépôt des candidatures,

les candidats peuvent poser leurs questions par courrier électronique à l'adresse suivante:

adjudications.beliris@mobilit.fgov.be.. Le cas échéant, le pouvoir adjudicateur compilera ces questions, y

répondra et publiera un avis rectificatif par le biais d'e-notification (https://enot.publicprocurement.be).

A) Candidature introduite par des moyens non électroniques

Les candidatures doivent arriver à la Direction infrastructure de transport du SPF mobilité et transports sise

rue du Gouvernement Provisoire 9-15 à 1000 Bruxelles.

Les candidatures seront: soit envoyées par recommandé à la poste (déposées à la poste au plus tard 4 jours

calendrier avant la date d'échéance du dépôt des candidatures), soit déposées directement.

La candidature est établie en double exemplaire (un original et une copie) et fournie dans deux enveloppes

fermées (*) séparément à l'attention de M. Cédric Bossut (directeur), avec sur la face extérieure de

chaque enveloppe ainsi que sur la première page de la candidature, la mention suivante:

(1.) «Candidature marché de services: N° 1.26.1.10. “Extension du réseau de transports en commun de haute

performance vers le Nord à Bruxelles: Étude d'incidences”- Original'» ou

«Candidature marché de services: N° Idem supra - Idem supra - Copie»

(2.) les coordonnées correspondantes du candidat.

(*)En cas d'envoi de la candidature par recommandé le candidat met l'original et la copie dans une seule et

unique enveloppe.

B) Candidature introduite par des moyens électroniques:

La candidature introduite par des moyens électroniques est conforme aux dispositions de l'art. 57 de l'AR du 16.7.2012.

Remarques importantes:

- Les candidatures électroniques doivent être déposées via le site Internet https://eten.publicprocurement.be.

L'envoi d'une candidature par e-mail n'est pas autorisé.

La candidature doit toujours contenir la signature électronique avancée ainsi qu'un certificat qualifié du

représentant légal (ou du mandataire) du candidat. Une signature écrite scannée n'est pas une signature

électronique recevable.

- Le format des documents introduits par des moyens électroniques est le format PDF ou un format similaire.

Le format maximal de chaque document est de 80 MB. En cas de dépassement, le candidat peut scinder

le document en deux ou plusieurs fichiers distincts. Dans tous les cas, l'ensemble des documents de la

candidature ne peut pas dépasser 350 MB.

- Les candidats peuvent introduire leur demande de participation par des moyens électroniques, ainsi qu'une

copie de sauvegarde établie sur un support électronique (par exemple, une clé USB ou un CD-Rom) ou sur

papier.

Cette copie de sauvegarde est glissée dans une enveloppe définitivement scellée qui porte clairement

la mention « copie de sauvegarde » et est introduite par envoi à la poste ou en dépôt direct à la Direction

Infrastructure de Transport contre accusé de réception. Le document doit parvenir à la Direction dans les délais

imposés pour l'introduction des candidatures.

Cette copie ne peut être ouverte qu'en cas de défaillance lors de la transmission, la réception ou l'ouverture de

la demande de participation ou de l'offre transmise par des moyens électroniques. Elle remplace dans ce cas

définitivement le document transmis par des moyens électroniques. La copie de sauvegarde est par ailleurs

soumise aux règles de l'AR du 16.7.2012 qui sont applicables aux candidatures.

- En application du principe de l'unicité de la candidature, le dépôt d'une même partie de la candidature par

voie électronique et sur papier n'est pas autorisé (sauf dans le cas d'une copie de sauvegarde). Dans cette

hypothèse, et dans la limite de la partie de la candidature introduite deux fois, le pouvoir adjudicateur ne tiendra

compte que de la partie introduite sur support papier.

- Lorsque certains documents ne peuvent pas ou difficilement être introduits par moyens électroniques, le

candidat peut déposer une partie de sa candidature sur papier et une autre partie sous forme électronique, les

deux parties formant une seule et même candidature. L'ensemble des documents doit être introduit avant la

date limite prévue pour le dépôt des candidatures

- En soumettant tout ou partie de sa candidature par voie électronique, le candidat accepte que les données

générées par le système de réception soient enregistrées.

Des informations complémentaires peuvent être obtenues sur le site http://www.publicprocurement.be ou via le

helpdesk e-Procurement au numéro +32 (0)2 790 52 00.

De plus, des formations à destination des entreprises peuvent être organisées par des formateurs

accrédités par le SPF Organisation et Personnel. La liste des formateurs est disponible au lien suivant

http://www.publicprocurement.be/portal/page/portal/pubproc/eprocopleidingen.

3. Concernant la sélection qualitative, les candidats étrangers peuvent introduire le document unique de

marché européen (DUME) dûment complété. Pour plus d'information concernant le DUME, le pouvoir adjudicateur renvoie les candidats étrangers vers le lien suivant:

http://www.publicprocurement.be/sites/default/files/documents/doc_3454_dume_fr.pdf

Conseil d'État Rue de la Science 33 Bruxelles www.raadvst-consetat.be

Conformément aux lois coordonnées sur le Conseil d'État, un recours peut être introduit endéans les 60

jours après cette publication. La requête doit être envoyée sous pli recommandé à la poste, au Conseil d'État,

Rue de la Science 33, à 1040 Bruxelles.

22/12/2016

AFDELING: AANBESTEDENDE DIENST

Directie Vervoerinfrastructuur Voorlopig Bewindstraat 9-15 Brussel 1000 Directie Vervoerinfrastructuur Mevrouw AC Bauduin Telefoon: +32 27390688 _hidden_@mobilit.fgov.be - _hidden_@mobilit.fgov.be Fax: +32 27342020 www.beliris.be https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=258053 https://eten.publicprocurement.be/etendering/viewWorkspacesBasedOnExtUrl.do?wsName=DIT-1.26.1.10.-F05 M.I.V.B. Koningstraat 76 Brussel 1000

AFDELING: VOORWERP VAN DE OPDRACHT

1.26.1.10. Uitbreiding van het hoogperformant openbaar vervoersnet naar het noorden van Brussel: Effectenstudie(s) - Onderhandelingsprocedure met bekendmaking - Oproep tot kandidaten.

12

Deze opdracht heeft betrekking op het voeren van een of meer effectenstudie(s) - in de zin van de Richtlijn 85/337/EEG betreffende de evaluatie van de milieu-effectenbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten - in het kader van de gemengde procedure met het oog op het verkrijgen van de milieu- en stedenbouwkundige vergunningen voor het project „Metro Noord”.

Het project „Metro Noord” behelst de verlenging van de Brusselse metro in de richting van Schaarbeek en Evere. Het nieuwe tracé vervangt tramlijn 55, die verzadigd is, en zal jaarlijks ongeveer 37 000 000 reizigers vervoeren.

De nieuwe lijn zal 5 km lang zijn en 7 stations tellen: 4 in Schaarbeek (Liedts, Colignon, Verboeckhoven, Riga) en 3 in Evere (Linde, Vrede, Bordet). Twee van deze stations zullen intermodale stations zijn met het GEN en de tram. De nieuwe metrotunnel, met een doorsnede van 9,80 m, wordt gegraven met een tunnelboormachine, behalve voor de doorgang onder de sporenbundel van het station Brussel-Noord. In de MIVB-vestiging te Haren op het einde van de lijn wordt een nieuwe stelplaats gebouwd. Het project omvat tevens de bouw van bijhorende constructies die voornamelijk bestemd zijn voor de evacuatie van de reizigers.

Voor meer informatie gelieve het bericht tot aankondiging ('1 26 1 10_Avis de marché_Bericht tot aankondiging.pdf') te willen raadplegen dat gratis online beschikbaar is op de website https://enot.publicprocurement.be, in bijlage van onderhavige bekendmaking.

AFDELING: JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

Dat zal later gepreciseerd worden in het bijzonder bestek dat tot op heden nog niet beschikbaar is.

1 - Algemeen.

1.1. - Belangenvermenging.

Omzendbrief 20 mei 2014 van de FOD Kanselarij:

In het kader van de strijd tegen belangenvermenging, meer in het bijzonder de draaideurconstructie ('revolving doors') zoals bepaald in de wet van 8.5.2007 houdende instemming met het Verdrag van de Verenigde Naties tegen de corruptie, gedaan te New York op 31.10.2003, onthoudt de kandidaat zich ervan een beroep te doen op een of meer vroegere (interne of externe) medewerkers van Beliris (de Directie Vervoerinfrastructuur van de FOD Mobiliteit en Vervoer), binnen twee jaar volgend op zijn/hun ontslag, opruststelling of elk ander vertrek uit Beliris (de Directie Vervoerinfrastructuur van de FOD Mobiliteit en Vervoer), op welke wijze ook, rechtstreeks of onrechtstreeks, met het oog op de voorbereiding en/of indiening van zijn aanvraag tot deelneming of een andere tussenkomst in het kader van de selectieprocedure van deze opdracht.

Dit althans voor zover er een direct verband bestaat tussen de vroegere activiteiten van de betrokken persoon/personen bij de aanbestedende overheid en zijn/hun verrichtingen in het kader van de selectieprocedure.

Inbreuken op deze maatregel die tot gevolg hebben dat de normale mededingingsvoorwaarden vertekend kunnen zijn, worden gesanctioneerd volgens de bepalingen van artikel 9 van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15.6.2006, in concreto de wering van de aanvraag tot deelneming.

Artikel 145 KB 14.1.2013:

Wanneer, overeenkomstig artikel 8 van de wet overheidsopdrachten van 15.6.2006 een dienstverlener aan de aanbestedende overheid meldt dat hij zich in de situatie bevindt of zou kunnen bevinden dat hij niet mag tussenkomen in de gunning noch in de uitvoering van een overheidsopdracht, beschikt de aanbestedende overheid over de mogelijkheid, na onderzoek van deze situatie, om zonder schadevergoeding een einde te stellen aan de opdracht waarmee de dienstverlener belast is. Bij het uitvoeren van dit onderzoek wordt onder meer rekening gehouden met de inlichtingen en de bewijsstukken die bij de dienstverlener ingewonnen werden.

1.2. - Onverenigbaarheden (art. 69 KB 16.7.2012).

De kandidaat of onderneming wordt uitgesloten van de toegang tot de gunningsprocedure van de opdracht, indien hij (of een persoon waarmee de kandidaat of onderneming verbonden is) belast werd met het onderzoek, de beproeving, de studie of de ontwikkeling van onderhavige opdracht indien hij door die prestaties een voordeel geniet dat de normale mededingingsvoorwaarden verhindert of vervalst.

2 - Toegangsrecht (art. 66-71 KB 16.7.2012):

Voor de kandidaturen / offerten ingediend door tijdelijke verenigingen of feitelijke verenigingen zijn de bepalingen van deze afdeling „toegangsrecht” individueel toepasselijk op alle deelnemers.

Impliciete verklaring op erewoord (art. 66, §4 KB 16.7.2012).

Door eenvoudig deel te nemen aan een procedure tot gunning van een overheidsopdracht, verklaart de inschrijver zich niet in één van de uitsluitingsgevallen te bevinden als bedoeld in de artikelen 66-71 KB 16.7.2012.

UEAD - Uniform Europees Aanbestedingsdocument - Verordening 2016/7 van 5.1.2016

In toepassing van uitvoeringsverordening UE 2016/7 van 5.1.2016 kunnen de buitenlandse inschrijvers ook het ingevulde Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEAD) bij hun dossier voegen.

Nazicht van de persoonlijke toestand door de aanbestedende overheid

De aanbestedende overheid onderzoekt de juistheid van de impliciete verklaring op erewoord of de verklaring van het UEA in hoofde van de inschrijver wiens offerte het best gerangschikt is. Daartoe vraagt zij de betrokken inschrijver via de snelste middelen, en binnen de termijn die zij aanduidt, de inlichtingen of documenten te leveren die toelaten zijn persoonlijke toestand na te gaan, en dat vóór elke beslissing over de gunning van de opdracht. De inlichtingen of documenten die de aanbestedende overheid in staat stellen de persoonlijke toestand van de kandidaten of inschrijvers te onderzoeken, zullen door deze aanbestedende overheid zelf via elektronische middelen bij de gegevensbeheerders worden opgevraagd, indien deze via deze middelen kosteloos toegankelijk zijn.

Gevolgen van het onderzoek.

Een inschrijver kan van de deelname aan een opdracht worden uitgesloten indien bij dit nazicht zou blijken dat de verklaring op erewoord niet overeenstemt met zijn persoonlijke toestand op de uiterste datum voor de ontvangst van de offertes. Een regularisatie a posteriori is hoe dan ook onmogelijk.

Een dergelijke uitsluiting is eveneens mogelijk indien tijdens het verloop van de procedure zou blijken dat de persoonlijke toestand van de inschrijver niet meer in overeenstemming is met de verklaring op erewoord.

Betreffende het bewijs dat de kandidaten hun verplichtingen hebben vervuld wat de sociale zekerheidsbijdragen betreft:

- De kandidaten die personeel tewerkstellen dat onderworpen is aan de Belgische sociale zekerheidsregeling moeten geen R.S.Z.-attest bij hun offerte voegen. Hun toestand zal rechtstreeks door de aanbestedende overheid worden gecontroleerd;

- De buitenlandse kandidaten, of desgevallend zijn deelgenoten, die personeel tewerkstellen dat niet is onderworpen aan de Belgische sociale zekerheidsregeling dienen aan hun offerte het bewijs te voegen dat zij hun verplichtingen hebben vervuld overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar zij gevestigd zijn.

De kandidaat kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval toont hij de BH aan dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen ter beschikking te stellen (art. 72 KB 16.7.2012).

Omzetcijfer:

De kandidaat voegt een verklaring op eer bij zijn kandidaatsdossier, ondertekend door zijn boekhouder, waarbij deze laatste verklaart dat het jaarlijks omzetcijfer van de voorbije drie jaar (2013-2014-2015) meer dan 500 000 EUR ex. btw bedroeg.

Indien de overeenkomst(en) van tijdelijke vereniging en/ of onderaanneming bij het dossier is (zijn) gevoegd, kunnen de eisen inzake financiële draagkracht door één of meerdere deelgenoten van de kandidaat aangetoond worden.

De kandidaat kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval toont hij de BH aan dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen ter beschikking te stellen (art. 72 KB 16.7.2012).

Enkel de kandidaten die voldoen aan de vereisten van financiële- en economische draagkracht zullen onderworpen worden aan de analyse van de technische bekwaamheid.

2.a. - Referenties:

De kandidaat voegt bij zijn dossier twee referenties die zo dicht mogelijk in de buurt komen van het programma dat beschreven is in het punt I.1 van het bericht tot aankondiging dat gratis online beschikbaar is op de website https://enot.publicprocurement.be, in bijlage van onderhavige bekendmaking. Bij elke referentie voegt hij ook de niet-technische samenvatting van de studie. Dit document is de samenvatting van de hele studie. Het bevat de voornaamste besluiten en beschrijft meer bepaald de voor- en nadelen van het project en de maatregelen die worden voorgesteld om de hinder tot een minimum te beperken.

De twee referenties moeten zijn gerealiseerd tijdens de vijf jaren die verstreken zijn vóór de verzendingsdatum van de aankondiging van de opdracht naar het Bulletin der Aanbestedingen en, desgevallend, naar het Publicatieblad van de Europese Unie (de verzendingsdatum kan in de publicatie worden teruggevonden).

Dit betekent dat de effectenstudie naar dewelke de referentie verwijst niet vóór deze periode mag zijn voltooid en vóór of tijdens deze periode moet zijn aangevat.

Indien de referentie niet aan deze vereiste voldoet, wordt zij door de Directie niet in aanmerking genomen.

Indien de overeenkomst(en) van tijdelijke vereniging en/ of onderaanneming bij het kandidaatsdossier is (zijn) gevoegd, kunnen de eisen inzake technische draagkracht door één of meerdere deelgenoten van de kandidaat aangetoond worden.

Evaluatiewijze van de twee referenties.

Beide referenties zullen worden geëvalueerd op basis van de evaluatietabel die gratis online beschikbaar is op de website https://enot.publicprocurement.be, in bijlage van onderhavige bekendmaking.

De Directie past de volgende evaluatiemethode toe:

- indien de referentie volledig voldoet aan de gestelde vereiste;

100 % van de punten voor deze categorie;

- indien de referentie deels voldoet aan de gestelde vereiste;

50 % van de punten voor deze categorie;

- indien de referentie niet voldoet aan de gestelde vereiste;

0 % van de punten voor deze categorie.

Om geselecteerd te kunnen worden, moet de kandidaat:

- twee referenties indienen die betrekking hebben op effectenstudies uitgevoerd (overeenkomstig de voorgenoemde richtlijn 85/337/CEE) in het kader van projecten betreffende mobiliteit;

- ten minste één referentie indienen die betrekking heeft op een effectenstudie voor een infrastructuurproject in verband met de aanleg van een nieuw tracé van openbaar vervoer in eigen bedding, een spoorweg, een bovengronds of ondergronds bouwwerk;

- ten minste één referentie indienen die betrekking heeft op een effectenstudie voor een infrastructuurproject1 ter waarde van ten minste 50 000 000 EUR incl. btw

- ten minste de helft van het maximum van de punten behalen voor elk van beide voornoemde referenties afzonderlijk.

2.b. - TEAM:

De kandidaat bezorgt de erkenning overeenkomstig artikel 132, § 3 van het BWRO en artikels 70 e.v. van de ordonnantie van 5.6.1997 betreffende de milieuvergunningen.

Hij voegt bij zijn dossier een organigram waarbij het team wordt voorgesteld dat verantwoordelijk is voor onderhavige opdracht.

Het team belast met de uitvoering van de opdracht moet ten minste bestaan uit:

- competentie in stedenbouwkunde,

- competentie in burgerlijke bouwkunde (stabiliteit),

- competentie in speciale technieken,

- competentie in stedelijke mobiliteitsstudies,

- competentie in studies inzake duurzaamheid / energiebeheer,

Elke persoon heeft ten minste vijf jaar ter zake relevante ervaring. Indien de overeenkomst(en) van tijdelijke vereniging en/ of onderaanneming bij het kandidaatsdossier is (zijn) gevoegd, kunnen de eisen inzake de competenties door één of meerdere deelgenoten van de kandidaat aangetoond worden.

Voor elk teamlid beschrijft het cv (max. 1 A4-pagina) de specifieke competenties die toelaten de relevante ervaring voor de uitvoering van de opdracht aan te tonen.

In het organigram worden de leden van het team nominatief aangeduid.

De kandidaat ondertekent het organigram waarmee hij, behoudens overmacht, de verbintenis aangaat om aan de bij naam aangewezen personen de uitvoering van de studies toe te vertrouwen.

AFDELING: PROCEDURE

DIT-1.26.1.10.-F05_0

Omstandigheden voor ontvangst van specificaties: 02/02/2017 11:00 03/02/2017 11:00

AFDELING: AANVULLENDE INLICHTINGEN

1. Door de kandidaten in te dienen stukken.

Het kandidaatsdossier bestaat uit volgende stukken (samenvatting):

- Inleiding met contactinfo (adres, telefoon, fax, email, website, btw-nummer).

- Indien het geval: attest RSZ wanneer buitenlandse medewerkers.

- Verklaring omzetcijfer.

- Indien het geval: overeenkomst met deelgenoten of onderaannemer teneinde financieel, economische of technische draagkracht aan te tonen.

- Erkenning van de persoon belast met de effectenstudie

- Info referenties

- Info projectteam: organigram, curriculum vitae en verbintenis tot aanwijzing van de genoemde personen.

- Een CD-Rom/USB stick met daarop een kopie in PDF-formaat van de papieren kandidatuur.

2. Termijn en vorm indiening kandidatuurstelling.

De aanvragen tot deelneming worden opgemaakt in het Nederlands of Frans (art. 58 KB 16.7.2012).

Een kandidaat mag slechts één aanvraag tot deelneming per opdracht indienen (art. 59, § 1 KB 16.7.2012).

De kandidatuurstellingen worden ten laatste op 3.2.2017 om 11:00 als volgt ingediend:

- ofwel via rechtstreekse afgifte bij de BH tegen ontvangstbewijs (zie hieronder punt A).

- ofwel via aangetekend schrijven met de post (zie hieronder punt A);

- ofwel via elektronische applicatie e-tendering (zie hieronder punt B).

Tot ten minste 10 dagen vóór de uiterlijke datum voorzien voor de indiening van de kandidatuurstelling kunnen de kandidaten vragen richten per email aan het adres _hidden_@mobilit.fgov.be. Desgevallend zal de aanbestedende overheid deze vragen bundelen, beantwoorden en een terechtwijzend bericht publiceren via e-notification (https://enot.publicprocurement.be).

A) Kandidatuur ingediend via niet - elektronische middelen:

De kandidaturen komen toe bij de Directie Vervoersinfrastructuur van de FOD Mobiliteit en Vervoer op volgende adres: Voorlopig Bewindstraat 9-15 te 1000 Brussel.

De kandidaturen worden: ofwel per post verzonden (afgegeven bij de post ten laatste 4 kalenderdagen voor de einddatum van indiening van de offerten), ofwel manueel gedeponeerd.

De kandidatuur wordt opgemaakt in tweevoud (1 origineel en 1 kopie) en bezorgd in twee afzonderlijk gesloten enveloppen (*) t.a.v. de heer Cédric BOSSUT (Directeur), met op de buitenzijde van elke enveloppe en tevens op de eerste pagina van de kandidatuur de vermelding van:

(1.) „Kandidatuurstelling opdracht van diensten: N° 1.26.1.10. - „Uitbreiding van het hoogperformant openbaar vervoersnet naar het noorden van Brussel: Effectenstudie”- Origineel”' of

„Kandidatuurstelling opdracht van diensten: N° Idem supra - Titel Idem supra - Kopie”

(2.) de betrekkelijke coördinaten van de kandidaat.

(*) Wanneer de kandidatuur wordt verzonden per aangetekend schrijven voegt de kandidaat het origineel en de kopie in één en dezelfde enveloppe.

B) Kandidatuur ingediend via elektronische middelen:

De kandidatuur ingediend via elektronische middelen voldoet aan de bepalingen van artikel 57 van het KB van 16.7.2012.

Belangrijke opmerkingen:

- De kandidaturen moeten ingediend worden via de internetsite https://eten.publicprocurement.be. Het versturen van een kandidatuur per e-mail is niet toegestaan.

- De kandidatuur dient steeds de geavanceerde elektronische handtekening met een geldig gekwalificeerd certificaat van de wettelijke vertegenwoordiger (of van de mandataris) van de kandidaat te dragen. Een gescande, geschreven handtekening is geen ontvankelijke elektronische handtekening.

- Het formaat van de documenten die worden ingediend via elektronische middelen, is PDF of vergelijkbaar. Elk document mag maximum 80 MB bedragen. In geval van overschrijding mag de kandidaat het document opsplitsen in twee of meer verschillende bestanden. In ieder geval mag het totaal van de documenten van de kandidatuur niet meer dan 350 MB zijn.

- De kandidaten kunnen een aanvraag tot deelneming indienen met elektronische middelen, alsook een veiligheidskopie opgesteld op een elektronische drager (bijvoorbeeld USB-stick of CD-rom) of op papier.

Deze veiligheidskopie wordt in een definitief gesloten envelop gestoken waarop duidelijk „veiligheidskopie” wordt vermeld en wordt ingediend rechtstreekse per afgifte bij de Directie Vervoerinfrastructuur of per post. Het document dient de Directie Vervoersinfrastructuur te bereiken binnen de opgelegde termijn voor het indienen van de kandidatuur.

Deze kopie mag enkel worden geopend ingeval van een tekortkoming bij de overlegging, de ontvangst of de opening van de met elektronische middelen overgelegde aanvraag tot deelneming. Ze vervangt in dat geval definitief het met elektronische middelen overgelegd stuk. De veiligheidskopie is voor het overige onderworpen aan de op kandidaturen toepasselijke regels van het KB van 16.7.2012.

- Met toepassing van het principe van uniciteit van de kandidatuur is het indienen van eenzelfde deel van de kandidatuur via elektronische weg en op papier echter niet toegestaan (behalve in het geval van de veiligheidskopie). In dit geval en voor wat betreft het tweemaal ingediende deel zal de aanbestedende overheid slechts rekening houden met het gedeelte ingediend via papier.

- Indien sommige documenten niet of moeilijk kunnen ingediend worden via elektronische middelen kan de kandidaat een gedeelte van zijn kandidatuur indienen op papier en een ander gedeelte in elektronische vorm. De twee delen vormen samen één en dezelfde kandidatuur. Alle documenten samen moeten ingediend zijn voor de einddatum voorzien voor het indienen van kandidaturen.

- Door het indienen van zijn kandidatuur via elektronische weg, geheel of gedeeltelijk, aanvaardt de kandidaat dat bepaalde gegevens van zijn aanvraag tot deelneming geregistreerd worden door het ontvangstsysteem.

Bijkomende inlichtingen kunnen verkregen worden via de site http://www.publicprocurement.be of via de helpdesk e-Procurement op het nummer +32 (0)2 790 52 00.

Daarenboven kunnen opleidingen voor ondernemingen georganiseerd worden door opleiders geaccrediteerd door de FOD Personeel en Organisatie. De lijst van opleiders is beschikbaar via de link: http://www.publicprocurement.be/portal/page/portal/pubproc/eprocopleidingen.

3. Met betrekking tot kwalitatieve selectie kunnen de buitenlandse kandidaten ook het ingevulde Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEAD) aan hun dossier toevoegen. Voor meer informatie betreffende het UEAD, verwijst de aanbestedende overheid de buitenlandse kandidaten naar de volgende link:

http://www.publicprocurement.be/sites/default/files/documents/doc_3454_dume_nl.pdf.

Raad van State Wetenschapsstraat 33 Brussel www.raadvst-consetat.be

Overeenkomstig de gecoördineerde wetten op de Raad van State kan beroep worden ingediend binnen de zestig dagen na deze bekendmaking. Het verzoekschrift hiertoe dient bij ter post aangetekende brief aan de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, te 1040 Brussel, te worden toegezonden.

22/12/2016