N. 949809 - NEO 97/2025 - Accord-cadre - Réalisation d’une mission d’Assistance à Maîtrise d’Ouvrage (AMO) (0ce170d1-0ff0-457b-9516-cb5b6ca6d4fb) Gelieve hieronder de geselecteerde Belgische overheidsopdracht te vinden.
zondag 14 december 2025
Onderwerp: NEO 97/2025 - Raamovereenkomst voor het verlenen van bijstand aan het bouwheerschap voor de uitvoering van het project Sportpark op het Heizelplateau
Gelieve hieronder de geselecteerde Belgische overheidsopdracht te vinden.
Beknopte beschrijving
: Deze opdracht betreft het verlenen van bijstand aan het bouwheerschap (“Assistent Bouwheer”) voor de uitvoering van het project Sportpark op het Heizelplateau. Dit project, waarvoor NEO de bouwheer is, heeft tot doel een terrein van ongeveer 10 hectare, gelegen in de buurt van het Atomium, volledig te reorganiseren door er verschillende sportfaciliteiten aan te leggen. Het project omvat de aanleg van verschillende buitensportvelden (rugby, voetbal, hockey, atletiek, multisport, enz.), sommige met tribunes (tot 5.000 zitplaatsen) en gebouwen (kleedkamers, clubhuizen, toiletten, diverse zalen, enz.). Het omvat ook de renovatie/uitbreiding van een bestaand gebouw van ongeveer 4.000 m2 (voor kantoren en indoor sportfaciliteiten). Tot slot omvat het de algehele inrichting van het terrein (en dus van alle gebieden rond de hierboven genoemde elementen) in de vorm van een landschapspark, met inbegrip van grondwerken, de aanleg van wegen (voor voertuigen en voetgangers), systemen voor het beheer van regenwater (stormbekken en infiltratiesystemen), de aanleg van parkeerplaatsen (ongeveer honderd plaatsen op de oppervlakte), de aanleg van kinderspeelplaatsen (inclusief een waterspiegel) en de inrichting van alle gebieden rond deze voorzieningen in de vorm van groene ruimtes. Het budget voor de werkzaamheden wordt geschat op ongeveer €40 miljoen exclusief BTW. De gekozen procedure voor de aanstelling van het bedrijf of consortium van bedrijven voor de uitvoering van de werkzaamheden is de Mededingingsprocedure met onderhandeling (MPO). De MPO is de aanbestedingsmethode waarbij elke geïnteresseerde ondernemer kan verzoeken om deel te nemen in antwoord op een aankondiging van opdracht, maar alleen de geselecteerde gegadigden mogen een offerte indienen, waarna met de inschrijvers over de voorwaarden van uitvoering van de opdracht kan worden onderhandeld. De MPO bestaat uit twee fasen: de selectiefase (publicatie en kwalitatieve selectie van de ondernemers die zullen deelnemen aan de tweede fase) en de evaluatiefase (onderzoek van de offertes, onderhandelingen met de geselecteerde inschrijvers en definitieve keuze van de ondernemer die de werkzaamheden zal uitvoeren). Voorlopig tijdschema: • Annwijzen van het bedrijf De aankondiging van de opdracht voor de eerste gunningsfase (kandidatenselectiefase) werd gepubliceerd op 24 oktober 2024.. De uiterste datum voor de ontvangst van deelnemingsaanvragen was 14 januari 2025. De tweede gunningsfase (evaluatiefase) vindt plaats tussen januari en juni 2025. • Bouwfase Momenteel wordt geschat dat de werkzaamheden in het derde kwartaal van 2025 zullen beginnen en in het tweede kwartaal van 2029 zullen zijn voltooid. De looptijd van het project kan worden verlengd tot eind 2030, zonder dat dit een substantiële wijziging vormt ten opzichte van de looptijd van het project. De inschrijver moet een dienstverlener voorstellen, een natuurlijke persoon, die belast is met de coördinatie van de uitvoering van deze opdracht (zie hieronder) en die zal optreden als verantwoordelijke persoon en enige contactpersoon (SPOC) ten opzichte van de aanbestedende overheid. Hij/zij kan zich laten bijestaan door een (beperkt) team in overeenstemming met de eisen die in dit bijzonder bestek zijn vastgelegd. De missie van bijstand aan het bouwheerschap bestaat uit het assisteren van de bouwheer op alle noodzakelijke gebieden, waaronder met name de volgende aspecten: • Administratief: procedures, regelgevend kader, contracten met aannemers (studies en werken), enz. • Financiële aspecten: opstellen van de financiële planning en tijdschema, toezicht op de naleving van budgetten, controle op de kosten van werken en studies, analyseren van afrekeningen, controleren van voortgangsrapporten, opstellen van betalingsbewijzen voor bedrijfsfacturen. • Technische aspecten: kwaliteitscontrole van studies en werken (zonder in de plaats te treden van de projectontwerpers), beheer van vergaderingen op de werf, organisatie en beheer van de voorlopige en definitieve oplevering van de werken… • Termijnen: controleren of het bedrijf (1) de voorafgaande planning van uitvoeringsdocumenten en (2) het masteruitvoeringsplan opstelt en nauwgezet uitvoert en wekelijkst opvolgt. • Communicatie: ondersteunend materiaal voorbereiden, communiceren met omwonenden en derden, enz. Van de Assistent Bouwheer wordt verwacht dat hij/zij betrokken is bij het hele project, en in het bijzonder bij de volgende fasen: planning, toekomstige verduidelijkingen en mogelijke aanpassingen van het programma, afronding van de resterende ontwerpstudies en de studies die voortvloeien uit eventuele wijzigingen, toezicht op de vergunnings- en andere autorisatieprocedures, actieve deelname aan de voorbereiding van de opdrachtdocumenten voor werken, toezicht en controle op de gunningsprocedure, afsluiting van de contracten, toezicht op de bouwplaats, voorlopige en definitieve oplevering, enz. ; de rol van kostenbesparing en budgetcontrole is ook van fundamenteel belang (deze lijst is niet exhaustief - zie de technische clausules van dit bestek).
| N. 949809 (0ce170d1-0ff0-457b-9516-cb5b6ca6d4fb) | |
| Relatie: 0ce170d1-0ff0-457b-9516-cb5b6ca6d4fb | |
| Referentienummer: | NEO 97/2025 - Accord-cadre - Réalisation d’une mission d’Assistance à Maîtrise d’Ouvrage (AMO) |
| Publicatie datum: | 31/03/2025 |
| Uiterste datum: | 31/03/2025 |
| Type: |
competition cn-standard (16) Aankondiging van een opdracht – algemene richtlijn, standaardregeling |
| Procedure type: | Openbare procedure |
| Market type: | Diensten |
| Regio: | Brussel |
| Aanbestedende overheid
: Neo bv, Belgieplein 1, 1020 Laken BEL +32 476449030 |
|
| Publicatie JOUE: | Ja |
| Publicatie BDA: | Ja |
| Send Eten: | Nee |
| Forum: | Ja |
| Eauctions: | Nee |
| Eawarding: | Nee |
| Terms of reference documents: | Nee |
| Accompanying documents: | Ja |
| Overheidsopdracht gelezen/gecontroleerd door Govex: | Ja |
| Extra informatie toegevoegd door Govex: | Nee |
Versies
| Publicatie datum | NO_DOC_EXT | Relatie | Versie |
|---|---|---|---|
| 01/04/2025 | 26ae76dd-08c3-4f22-bc27-c81285c730a4 | 0ce170d1-0ff0-457b-9516-cb5b6ca6d4fb | 3 |
| 31/03/2025 | 897b0b40-fa8b-493f-bd57-d69b83461bcd | 0ce170d1-0ff0-457b-9516-cb5b6ca6d4fb | 2 |
| 26/02/2025 | bd762df6-af4e-44a6-bc74-a8e3ef20f53b | 0ce170d1-0ff0-457b-9516-cb5b6ca6d4fb | 1 |
Criterias
SELECTION
LOT-0001
tp-abil - Le soumissionnaire doit pouvoir justifier au moins des références suivantes : - trois références d’assistance à maîtrise d’ouvrage pour des projets avec travaux d’une valeur minimale, pour chaque projet, de 10 millions d’euros HTVA, réalisées au cours des dix dernières années dont au moins une référence pour le compte d’un client public (attestant ainsi de l’expérience de gestion de marchés publics) ; - disposer, parmi les trois références susvisées, d’au moins une référence d’assistance à maîtrise d’ouvrage pour un projet de grande ampleur (aménagement d’un site de grande ampleur incluant la construction d’immeubles avec abords ET/OU la construction d’infrastructures sportives (terrains, équipements y associés, tribunes,…) ET/OU la construction d’espaces publics (voiries, parkings, plantations, dispositifs de gestion des eaux pluies ….)), présentant les caractéristiques minimales suivantes : o site de min 1 ha ; o un mix d’au moins deux éléments parmi : (1) infrastructures (voiries, parkings, dispositifs de gestion des eaux de pluies), (2) construction d’immeubles, (3) construction des terrains de sports ou équipements sportifs, (4) aménagement de parc. La satisfaction du critère de sélection est démontrée par les éléments suivants : 1. Une note de présentation (un recto simple format A4, Times New Roman 11, pour chaque référence) Chaque note mentionnera les éléments suivants : a. Caractéristiques du projet : i. L’identification du client + de son caractère public ou privé ; ii. Description du programme du projet ; iii. Superficie du site concerné par le projet ; iv. Montant des travaux ; v. Dates de début et de fin du chantier ; vi. Une ou plusieurs personnes de contact auprès du Maître d’Ouvrage (noms, prénoms, fonctions, e-mail et tel) que NEO peut joindre. b. Mission réalisée / rôle pris en charge dans le projet dans les différents aspects : i. Planification et suivi de conception ; ii. Assistance à l’optimisation des coûts ; iii. Obtention des permis ; iv. Attribution du marché de travaux ; v. Suivi de chantier ; vi. Opérations de clôture ; vii. Éventuelles certifications (ex : BREEAM) ; viii. Gestion du BIM. 2. Éventuelles illustrations et autres informations pertinentes (notamment sur les contraintes de marchés publics) – maximum une page A4 par référence.
LOT-0001
tp-abil - Le soumissionnaire doit pouvoir justifier au moins des références suivantes : - trois références d’assistance à maîtrise d’ouvrage pour des projets avec travaux d’une valeur minimale, pour chaque projet, de 10 millions d’euros HTVA, réalisées au cours des dix dernières années dont au moins une référence pour le compte d’un client public (attestant ainsi de l’expérience de gestion de marchés publics) ; - disposer, parmi les trois références susvisées, d’au moins une référence d’assistance à maîtrise d’ouvrage pour un projet de grande ampleur (aménagement d’un site de grande ampleur incluant la construction d’immeubles avec abords ET/OU la construction d’infrastructures sportives (terrains, équipements y associés, tribunes,…) ET/OU la construction d’espaces publics (voiries, parkings, plantations, dispositifs de gestion des eaux pluies ….)), présentant les caractéristiques minimales suivantes : o site de min 1 ha ; o un mix d’au moins deux éléments parmi : (1) infrastructures (voiries, parkings, dispositifs de gestion des eaux de pluies), (2) construction d’immeubles, (3) construction des terrains de sports ou équipements sportifs, (4) aménagement de parc. La satisfaction du critère de sélection est démontrée par les éléments suivants : 1. Une note de présentation (un recto simple format A4, Times New Roman 11, pour chaque référence) Chaque note mentionnera les éléments suivants : a. Caractéristiques du projet : i. L’identification du client + de son caractère public ou privé ; ii. Description du programme du projet ; iii. Superficie du site concerné par le projet ; iv. Montant des travaux ; v. Dates de début et de fin du chantier ; vi. Une ou plusieurs personnes de contact auprès du Maître d’Ouvrage (noms, prénoms, fonctions, e-mail et tel) que NEO peut joindre. b. Mission réalisée / rôle pris en charge dans le projet dans les différents aspects : i. Planification et suivi de conception ; ii. Assistance à l’optimisation des coûts ; iii. Obtention des permis ; iv. Attribution du marché de travaux ; v. Suivi de chantier ; vi. Opérations de clôture ; vii. Éventuelles certifications (ex : BREEAM) ; viii. Gestion du BIM. 2. Éventuelles illustrations et autres informations pertinentes (notamment sur les contraintes de marchés publics) – maximum une page A4 par référence.
AWARD
LOT-0001
price - Critère 1 - Prix (45 points) Le prix renseigné est un prix forfaitaire par journée de prestations. Ce prix pourra, selon l’ampleur des prestations effectivement réalisées dans les différentes phases du marché, être facturé par demi-journée, par simple application d’un coefficient 0,5 au prix journalier repris dans l’offre. Les prestations ne doivent pas être exécutées par une seule personne physique. Il peut s’agir d’une équipe composée de 2 ou 3 personnes mais avec un SPOC constituant le seul responsable de l’ensemble des tâches attribuées à l’AMO. Les heures prestées et facturées par les différentes personnes ne peuvent pas dépasser les prestations commandées : selon la phase pertinente du marché (voir infra), le pouvoir adjudicateur versera le forfait journalier convenu en considération du nombre de (demi-)journées de prestation commandées à l’adjudicataire, sans que ce nombre puisse être multiplié par le nombre d’intervenants effectifs. Ainsi, s’il est prévu qu’une phase du marché doit être exécutée par l’adjudicataire à raison de deux jours semaine, l’adjudicataire pourra facturer pour chaque semaine de prestation le prix journalier prévu dans son offre, multiplié par deux, que les tâches aient été concrètement réalisées uniquement par le SPOC ou par le SPOC assisté d’une ou deux personnes supplémentaires, et quel que soit le nombre d’heures cumulées effectivement prestées par l’ensemble de ces personnes pendant la semaine en question. Ce critère sera évalué selon la méthode de calcul « règle de 3 ». Le résultat de l’offre est calculé comme suit : Points attribués au critère « prix » correspondant au : (prix de l’offre la plus basse / prix de l’offre considérée) x le nombre de points attribué au critère 1
LOT-0001
price - Critère 1 - Prix (45 points) Le prix renseigné est un prix forfaitaire par journée de prestations. Ce prix pourra, selon l’ampleur des prestations effectivement réalisées dans les différentes phases du marché, être facturé par demi-journée, par simple application d’un coefficient 0,5 au prix journalier repris dans l’offre. Les prestations ne doivent pas être exécutées par une seule personne physique. Il peut s’agir d’une équipe composée de 2 ou 3 personnes mais avec un SPOC constituant le seul responsable de l’ensemble des tâches attribuées à l’AMO. Les heures prestées et facturées par les différentes personnes ne peuvent pas dépasser les prestations commandées : selon la phase pertinente du marché (voir infra), le pouvoir adjudicateur versera le forfait journalier convenu en considération du nombre de (demi-)journées de prestation commandées à l’adjudicataire, sans que ce nombre puisse être multiplié par le nombre d’intervenants effectifs. Ainsi, s’il est prévu qu’une phase du marché doit être exécutée par l’adjudicataire à raison de deux jours semaine, l’adjudicataire pourra facturer pour chaque semaine de prestation le prix journalier prévu dans son offre, multiplié par deux, que les tâches aient été concrètement réalisées uniquement par le SPOC ou par le SPOC assisté d’une ou deux personnes supplémentaires, et quel que soit le nombre d’heures cumulées effectivement prestées par l’ensemble de ces personnes pendant la semaine en question. Ce critère sera évalué selon la méthode de calcul « règle de 3 ». Le résultat de l’offre est calculé comme suit : Points attribués au critère « prix » correspondant au : (prix de l’offre la plus basse / prix de l’offre considérée) x le nombre de points attribué au critère 1
AWARD
LOT-0001
quality - Critère 2 - Qualifications et expérience de la personne dédiée à l'exécution du marché et son équipe éventuelle (30 points) : Les offres seront comparées, sous ce critère, en fonction des qualifications et de l’expérience pertinente de la personne dédiée à l’exécution du marché (SPOC) et des personnes éventuellement identifiées en vue de l’assister dans sa mission. Au moins une des personnes affectées à l’exécution du marché doit être parfaitement bilingue Français – Néerlandais afin d’être en mesure d’assurer la correspondance officielle (rapports de réunions, courriers, etc.) dans la langue du marché (français ou néerlandais) et envers les organes de NEO (français et néerlandais). Le soumissionnaire présente la (les) personne(s) proposée(s) comme (équipe) AMO (SPOC + un ou deux assistant(s)) sur base des documents suivants (par personne) : 1. Une note d’une page A4 maximum (recto simple, Times New Roman 11) comprenant : a. La description de la formation et de l’ensemble des diplômes obtenus (diplômes, établissements, dates…) – se limiter aux formations et diplômes pertinents dans le cadre de la mission ; b. La description de l’expérience professionnelle dans le domaine de la construction et/ou de l’immobilier (entreprises, projets, responsabilités, résultats obtenus, dates…), en ce compris le rôle joué dans les références visées au titre de la sélection (voir supra) ; c. La description de la fonction/profession actuelle ; d. L’expérience en matière de marchés publics (services et travaux) ; e. La connaissance des langues (Fr, Nl, Angl) et les éventuelles certifications obtenues. 2. La liste des principales références professionnelles (missions réalisées en qualité de Maître d’Ouvrage Délégué (MOD) ou Assistant à la Maîtrise d’Ouvrage (AMO), pour des grands chantiers de construction (tous types de constructions), reprenant, en maximum 2 pages A4 (un recto-verso, Times New Roman 11) : a. L’identification du client + de son caractère public ou privé ; b. La description succincte du projet ; c. La description succincte de la mission réalisée (MOD, AMO + interventions prises en charge, en ce compris les interventions réalisées en vue de garantir la maîtrise du budget en cours d’exécution des travaux) ; d. Le montant des travaux ; e. Les dates de début et de fin du chantier.
LOT-0001
quality - Critère 2 - Qualifications et expérience de la personne dédiée à l'exécution du marché et son équipe éventuelle (30 points) : Les offres seront comparées, sous ce critère, en fonction des qualifications et de l’expérience pertinente de la personne dédiée à l’exécution du marché (SPOC) et des personnes éventuellement identifiées en vue de l’assister dans sa mission. Au moins une des personnes affectées à l’exécution du marché doit être parfaitement bilingue Français – Néerlandais afin d’être en mesure d’assurer la correspondance officielle (rapports de réunions, courriers, etc.) dans la langue du marché (français ou néerlandais) et envers les organes de NEO (français et néerlandais). Le soumissionnaire présente la (les) personne(s) proposée(s) comme (équipe) AMO (SPOC + un ou deux assistant(s)) sur base des documents suivants (par personne) : 1. Une note d’une page A4 maximum (recto simple, Times New Roman 11) comprenant : a. La description de la formation et de l’ensemble des diplômes obtenus (diplômes, établissements, dates…) – se limiter aux formations et diplômes pertinents dans le cadre de la mission ; b. La description de l’expérience professionnelle dans le domaine de la construction et/ou de l’immobilier (entreprises, projets, responsabilités, résultats obtenus, dates…), en ce compris le rôle joué dans les références visées au titre de la sélection (voir supra) ; c. La description de la fonction/profession actuelle ; d. L’expérience en matière de marchés publics (services et travaux) ; e. La connaissance des langues (Fr, Nl, Angl) et les éventuelles certifications obtenues. 2. La liste des principales références professionnelles (missions réalisées en qualité de Maître d’Ouvrage Délégué (MOD) ou Assistant à la Maîtrise d’Ouvrage (AMO), pour des grands chantiers de construction (tous types de constructions), reprenant, en maximum 2 pages A4 (un recto-verso, Times New Roman 11) : a. L’identification du client + de son caractère public ou privé ; b. La description succincte du projet ; c. La description succincte de la mission réalisée (MOD, AMO + interventions prises en charge, en ce compris les interventions réalisées en vue de garantir la maîtrise du budget en cours d’exécution des travaux) ; d. Le montant des travaux ; e. Les dates de début et de fin du chantier.
AWARD
LOT-0001
quality - Critère 3 - Méthodologie organisationnelle et stratégique pour la réalisation de la mission (25 points) Le soumissionnaire expose l’approche qu’il propose pour la prise en charge de la mission. Cette présentation (de maximum 4 pages A4 - Times New Roman 11) comprend notamment : • La répartition des tâches envisagée entre le SPOC et son équipe éventuelle, étant entendu que le SPOC doit prendre en charge l’ensemble des tâches qui lui sont expressément attribuées par les clauses d’exécution et techniques du présent cahier spécial des charges. • La description des outils de planification et de suivi proposés. • Les approches proposées plus spécifiquement concernant : o L’optimisation des coûts et la maîtrise du budget ; o L’organisation de l’usage de la plateforme informatique de partage des informations entre les différents intervenants ; o Le BIM ; o La certification BREEAM ; • Les modalités proposées pour garantir une bonne communication avec les tierces parties (voisinage, activités proches…). • Des exemples de documents-types proposés (ex : suivi budgétaire, suivi planning, PV de réunions, rapports mensuels…).
LOT-0001
quality - Critère 3 - Méthodologie organisationnelle et stratégique pour la réalisation de la mission (25 points) Le soumissionnaire expose l’approche qu’il propose pour la prise en charge de la mission. Cette présentation (de maximum 4 pages A4 - Times New Roman 11) comprend notamment : • La répartition des tâches envisagée entre le SPOC et son équipe éventuelle, étant entendu que le SPOC doit prendre en charge l’ensemble des tâches qui lui sont expressément attribuées par les clauses d’exécution et techniques du présent cahier spécial des charges. • La description des outils de planification et de suivi proposés. • Les approches proposées plus spécifiquement concernant : o L’optimisation des coûts et la maîtrise du budget ; o L’organisation de l’usage de la plateforme informatique de partage des informations entre les différents intervenants ; o Le BIM ; o La certification BREEAM ; • Les modalités proposées pour garantir une bonne communication avec les tierces parties (voisinage, activités proches…). • Des exemples de documents-types proposés (ex : suivi budgétaire, suivi planning, PV de réunions, rapports mensuels…).
Extracten
België: Dienstverlening op het gebied van architectuur, bouwkunde en planning
NEO 97/2025 - Raamovereenkomst voor het verlenen van bijstand aan het bouwheerschap voor de uitvoering van het project Sportpark op het Heizelplateau
Aankondiging van een opdracht of concessie – standaardregeling - Wijziging van een aankondiging
1. Koper
1.1 Koper
Officiële naam: Neo bv
Rechtsvorm van de koper: Centrale overheidsinstantie
Activiteit van de aanbestedende dienst: Huisvesting en gemeenschappelijke voorzieningen
2. Procedure
2.1 Procedure
Titel: NEO 97/2025 - Raamovereenkomst voor het verlenen van bijstand aan het bouwheerschap voor de uitvoering van het project Sportpark op het Heizelplateau
Beschrijving: Deze opdracht betreft het verlenen van bijstand aan het bouwheerschap (“Assistent Bouwheer”) voor de uitvoering van het project Sportpark op het Heizelplateau. Dit project, waarvoor NEO de bouwheer is, heeft tot doel een terrein van ongeveer 10 hectare, gelegen in de buurt van het Atomium, volledig te reorganiseren door er verschillende sportfaciliteiten aan te leggen. Het project omvat de aanleg van verschillende buitensportvelden (rugby, voetbal, hockey, atletiek, multisport, enz.), sommige met tribunes (tot 5.000 zitplaatsen) en gebouwen (kleedkamers, clubhuizen, toiletten, diverse zalen, enz.). Het omvat ook de renovatie/uitbreiding van een bestaand gebouw van ongeveer 4.000 m2 (voor kantoren en indoor sportfaciliteiten). Tot slot omvat het de algehele inrichting van het terrein (en dus van alle gebieden rond de hierboven genoemde elementen) in de vorm van een landschapspark, met inbegrip van grondwerken, de aanleg van wegen (voor voertuigen en voetgangers), systemen voor het beheer van regenwater (stormbekken en infiltratiesystemen), de aanleg van parkeerplaatsen (ongeveer honderd plaatsen op de oppervlakte), de aanleg van kinderspeelplaatsen (inclusief een waterspiegel) en de inrichting van alle gebieden rond deze voorzieningen in de vorm van groene ruimtes. Het budget voor de werkzaamheden wordt geschat op ongeveer €40 miljoen exclusief BTW. De gekozen procedure voor de aanstelling van het bedrijf of consortium van bedrijven voor de uitvoering van de werkzaamheden is de Mededingingsprocedure met onderhandeling (MPO). De MPO is de aanbestedingsmethode waarbij elke geïnteresseerde ondernemer kan verzoeken om deel te nemen in antwoord op een aankondiging van opdracht, maar alleen de geselecteerde gegadigden mogen een offerte indienen, waarna met de inschrijvers over de voorwaarden van uitvoering van de opdracht kan worden onderhandeld. De MPO bestaat uit twee fasen: de selectiefase (publicatie en kwalitatieve selectie van de ondernemers die zullen deelnemen aan de tweede fase) en de evaluatiefase (onderzoek van de offertes, onderhandelingen met de geselecteerde inschrijvers en definitieve keuze van de ondernemer die de werkzaamheden zal uitvoeren). Voorlopig tijdschema: • Annwijzen van het bedrijf De aankondiging van de opdracht voor de eerste gunningsfase (kandidatenselectiefase) werd gepubliceerd op 24 oktober 2024.. De uiterste datum voor de ontvangst van deelnemingsaanvragen was 14 januari 2025. De tweede gunningsfase (evaluatiefase) vindt plaats tussen januari en juni 2025. • Bouwfase Momenteel wordt geschat dat de werkzaamheden in het derde kwartaal van 2025 zullen beginnen en in het tweede kwartaal van 2029 zullen zijn voltooid. De looptijd van het project kan worden verlengd tot eind 2030, zonder dat dit een substantiële wijziging vormt ten opzichte van de looptijd van het project. De inschrijver moet een dienstverlener voorstellen, een natuurlijke persoon, die belast is met de coördinatie van de uitvoering van deze opdracht (zie hieronder) en die zal optreden als verantwoordelijke persoon en enige contactpersoon (SPOC) ten opzichte van de aanbestedende overheid. Hij/zij kan zich laten bijestaan door een (beperkt) team in overeenstemming met de eisen die in dit bijzonder bestek zijn vastgelegd. De missie van bijstand aan het bouwheerschap bestaat uit het assisteren van de bouwheer op alle noodzakelijke gebieden, waaronder met name de volgende aspecten: • Administratief: procedures, regelgevend kader, contracten met aannemers (studies en werken), enz. • Financiële aspecten: opstellen van de financiële planning en tijdschema, toezicht op de naleving van budgetten, controle op de kosten van werken en studies, analyseren van afrekeningen, controleren van voortgangsrapporten, opstellen van betalingsbewijzen voor bedrijfsfacturen. • Technische aspecten: kwaliteitscontrole van studies en werken (zonder in de plaats te treden van de projectontwerpers), beheer van vergaderingen op de werf, organisatie en beheer van de voorlopige en definitieve oplevering van de werken… • Termijnen: controleren of het bedrijf (1) de voorafgaande planning van uitvoeringsdocumenten en (2) het masteruitvoeringsplan opstelt en nauwgezet uitvoert en wekelijkst opvolgt. • Communicatie: ondersteunend materiaal voorbereiden, communiceren met omwonenden en derden, enz. Van de Assistent Bouwheer wordt verwacht dat hij/zij betrokken is bij het hele project, en in het bijzonder bij de volgende fasen: planning, toekomstige verduidelijkingen en mogelijke aanpassingen van het programma, afronding van de resterende ontwerpstudies en de studies die voortvloeien uit eventuele wijzigingen, toezicht op de vergunnings- en andere autorisatieprocedures, actieve deelname aan de voorbereiding van de opdrachtdocumenten voor werken, toezicht en controle op de gunningsprocedure, afsluiting van de contracten, toezicht op de bouwplaats, voorlopige en definitieve oplevering, enz. ; de rol van kostenbesparing en budgetcontrole is ook van fundamenteel belang (deze lijst is niet exhaustief - zie de technische clausules van dit bestek).
Identificatiecode van de procedure: 2dbb458f-9965-40d5-867b-d3764f8acd43
Interne identificatiecode: NEO 97/2025 - Accord-cadre - Réalisation d’une mission d’Assistance à Maîtrise d’Ouvrage (AMO)
Type procedure: Openbaar
2.1.1 Doel
Aard van het contract: Diensten
Belangrijkste classificatie (cpv): 71240000 Dienstverlening op het gebied van architectuur, bouwkunde en planning
2.1.4 Algemene informatie
Rechtsgrondslag:
Richtlijn 2014/24/EU
2.1.6 Gronden voor uitsluiting
Louter nationale uitsluitingsgronden:
5. Perceel
5.1 Technische ID van het kavel: LOT-0001
Titel: NEO 97/2025 - Raamovereenkomst - Verlenen van bijstand aan het bouwheerschap voor de uitvoering van het project Sportpark op het Heizelplateau
Beschrijving: Deze opdracht betreft het verlenen van bijstand aan het bouwheerschap (“Assistent Bouwheer”) voor de uitvoering van het project Sportpark op het Heizelplateau. Dit project, waarvoor NEO de bouwheer is, heeft tot doel een terrein van ongeveer 10 hectare, gelegen in de buurt van het Atomium, volledig te reorganiseren door er verschillende sportfaciliteiten aan te leggen. Het project omvat de aanleg van verschillende buitensportvelden (rugby, voetbal, hockey, atletiek, multisport, enz.), sommige met tribunes (tot 5.000 zitplaatsen) en gebouwen (kleedkamers, clubhuizen, toiletten, diverse zalen, enz.). Het omvat ook de renovatie/uitbreiding van een bestaand gebouw van ongeveer 4.000 m2 (voor kantoren en indoor sportfaciliteiten). Tot slot omvat het de algehele inrichting van het terrein (en dus van alle gebieden rond de hierboven genoemde elementen) in de vorm van een landschapspark, met inbegrip van grondwerken, de aanleg van wegen (voor voertuigen en voetgangers), systemen voor het beheer van regenwater (stormbekken en infiltratiesystemen), de aanleg van parkeerplaatsen (ongeveer honderd plaatsen op de oppervlakte), de aanleg van kinderspeelplaatsen (inclusief een waterspiegel) en de inrichting van alle gebieden rond deze voorzieningen in de vorm van groene ruimtes. Het budget voor de werkzaamheden wordt geschat op ongeveer €40 miljoen exclusief BTW. De gekozen procedure voor de aanstelling van het bedrijf of consortium van bedrijven voor de uitvoering van de werkzaamheden is de Mededingingsprocedure met onderhandeling (MPO). De MPO is de aanbestedingsmethode waarbij elke geïnteresseerde ondernemer kan verzoeken om deel te nemen in antwoord op een aankondiging van opdracht, maar alleen de geselecteerde gegadigden mogen een offerte indienen, waarna met de inschrijvers over de voorwaarden van uitvoering van de opdracht kan worden onderhandeld. De MPO bestaat uit twee fasen: de selectiefase (publicatie en kwalitatieve selectie van de ondernemers die zullen deelnemen aan de tweede fase) en de evaluatiefase (onderzoek van de offertes, onderhandelingen met de geselecteerde inschrijvers en definitieve keuze van de ondernemer die de werkzaamheden zal uitvoeren). Voorlopig tijdschema: • Annwijzen van het bedrijf De aankondiging van de opdracht voor de eerste gunningsfase (kandidatenselectiefase) werd gepubliceerd op 24 oktober 2024.. De uiterste datum voor de ontvangst van deelnemingsaanvragen was 14 januari 2025. De tweede gunningsfase (evaluatiefase) vindt plaats tussen januari en juni 2025. • Bouwfase Momenteel wordt geschat dat de werkzaamheden in het derde kwartaal van 2025 zullen beginnen en in het tweede kwartaal van 2029 zullen zijn voltooid. De looptijd van het project kan worden verlengd tot eind 2030, zonder dat dit een substantiële wijziging vormt ten opzichte van de looptijd van het project. De inschrijver moet een dienstverlener voorstellen, een natuurlijke persoon, die belast is met de coördinatie van de uitvoering van deze opdracht (zie hieronder) en die zal optreden als verantwoordelijke persoon en enige contactpersoon (SPOC) ten opzichte van de aanbestedende overheid. Hij/zij kan zich laten bijestaan door een (beperkt) team in overeenstemming met de eisen die in dit bijzonder bestek zijn vastgelegd. De missie van bijstand aan het bouwheerschap bestaat uit het assisteren van de bouwheer op alle noodzakelijke gebieden, waaronder met name de volgende aspecten: • Administratief: procedures, regelgevend kader, contracten met aannemers (studies en werken), enz. • Financiële aspecten: opstellen van de financiële planning en tijdschema, toezicht op de naleving van budgetten, controle op de kosten van werken en studies, analyseren van afrekeningen, controleren van voortgangsrapporten, opstellen van betalingsbewijzen voor bedrijfsfacturen. • Technische aspecten: kwaliteitscontrole van studies en werken (zonder in de plaats te treden van de projectontwerpers), beheer van vergaderingen op de werf, organisatie en beheer van de voorlopige en definitieve oplevering van de werken… • Termijnen: controleren of het bedrijf (1) de voorafgaande planning van uitvoeringsdocumenten en (2) het masteruitvoeringsplan opstelt en nauwgezet uitvoert en wekelijkst opvolgt. • Communicatie: ondersteunend materiaal voorbereiden, communiceren met omwonenden en derden, enz. Van de Assistent Bouwheer wordt verwacht dat hij/zij betrokken is bij het hele project, en in het bijzonder bij de volgende fasen: planning, toekomstige verduidelijkingen en mogelijke aanpassingen van het programma, afronding van de resterende ontwerpstudies en de studies die voortvloeien uit eventuele wijzigingen, toezicht op de vergunnings- en andere autorisatieprocedures, actieve deelname aan de voorbereiding van de opdrachtdocumenten voor werken, toezicht en controle op de gunningsprocedure, afsluiting van de contracten, toezicht op de bouwplaats, voorlopige en definitieve oplevering, enz. ; de rol van kostenbesparing en budgetcontrole is ook van fundamenteel belang (deze lijst is niet exhaustief - zie de technische clausules van dit bestek).
Interne identificatiecode: 1
5.1.1 Doel
Aard van het contract: Diensten
Belangrijkste classificatie (cpv): 71240000 Dienstverlening op het gebied van architectuur, bouwkunde en planning
5.1.2 Plaats van uitvoering
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Land: België
Aanvullende informatie:
5.1.3 Geraamde duur
Looptijd: 48 Maand
5.1.6 Algemene informatie
Voorbehouden deelname: Deelname is niet voorbehouden.
Aanbestedingsproject dat niet uit EU-fondsen wordt gefinancierd
De aanbesteding valt onder de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA): ja
5.1.9 Selectiecriteria
Criterium:
Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: Inschrijvers moeten ten minste de volgende referenties kunnen voorleggen: - drie referenties van bijstand aan het bouwheerschap voor projecten voor werken met een minimale waarde, voor elk project, van €10 miljoen excl. BTW, die in de afgelopen tien jaar zijn uitgevoerd, waaronder ten minste één referentie namens een publieke opdrachtgever (waarmee ervaring in het beheer van overheidsopdrachten wordt aangetoond); - van de drie bovengenoemde referenties ten minste één referentie hebben voor bijstand aan het bouwheerschap voor een grootschalig project (ontwikkeling van een grootschalige site met inbegrip van de bouw van gebouwen met omliggende gebieden EN/OF de aanleg van sportinfrastructuur (velden, bijbehorende uitrusting, tribunes, enz.) EN/OF de aanleg van openbare ruimten (wegen, parkeerterreinen, beplanting, regenwaterbeheersystemen ....), met de volgende minimumkenmerken: o terrein van min. 1ha ; o een mix van ten minste twee elementen: (1) infrastructuur (wegen, parkeerplaatsen, systemen voor regenwaterbeheer), (2) bouw van gebouwen, (3) aanleg van sportvelden of sportfaciliteiten, (4) parkontwikkeling. Het voldoen aan het selectiecriterium wordt aangetoond door de volgende elementen: 1. Een presentatienota (enkelzijdig, A4-formaat, Times New Roman 11, voor elke referentie) Elke nota bevat de volgende informatie: a. Kenmerken van het project : i. Identificatie van de klant + publiek of privaat ; ii. Beschrijving van het projectprogramma; iii. Oppervlakte van de site waarop het project betrekking heeft; iv. Bedrag van de werkzaamheden; v. Begin- en einddatum van de werkzaamheden; vi. Een of meer contactpersonen bij de Bouwheer (naam, voornaam, functie, e-mail en telefoonnummer) die door NEO kunnen worden gecontacteerd. b. Uitgevoerde opdracht / op zich genomen rol in de verschillende aspecten van het project: i. Planning en ontwerpmonitoring ; ii. Assistentie bij kostenoptimalisatie; iii. Verkrijgen van vergunningen; iv. Gunning van het contract voor werken; v. Toezicht op de bouwplaats; vi. Afsluitende werkzaamheden; vii. Mogelijke certificeringen (bijv. BREEAM); viii. BIM-beheer. 2. Eventuele illustraties en andere relevante informatie (met name over beperkingen bij overheidsopdrachten) - maximaal één A4 per referentie.
5.1.10 Gunningscriteria
Criterium:
Type: Prijs
Beschrijving: Criterium 1 - Prijs (45 punten) De vermelde prijs is een vaste prijs per dag dienstverlening. Afhankelijk van de omvang van de prestaties die in de verschillende fasen van de opdracht worden geleverd, kan deze prijs per halve dag worden gefactureerd door eenvoudigweg een coëfficiënt van 0,5 toe te passen op de in de offerte vermelde dagprijs. De diensten moeten niet enkel door één natuurlijke persoon worden uitgevoerd. Het mag een team van 2 of 3 personen zijn, maar met een SPOC die als enige verantwoordelijk is voor alle taken die aan de Assistent Bouwheer zijn toegewezen. De door de verschillende personen gewerkte en gefactureerde uren mogen niet meer bedragen dan de bestelde diensten: afhankelijk van de desbetreffende fase van de opdracht (zie hieronder) betaalt de aanbestedende overheid het overeengekomen vaste dagtarief op basis van het aantal (halve) dagen dienstverlening dat bij de opdrachtnemer is besteld, zonder dat dit aantal wordt vermenigvuldigd met het aantal daadwerkelijk betrokken personen. Als het voorzien is dat een fase van de opdracht door de opdrachtnemer op twee dagen per week moet worden uitgevoerd, zal de opdrachtnemer dus voor elke week van dienstverlening de in zijn offerte vermelde dagprijs kunnen factureren, vermenigvuldigd met twee, ongeacht of de taken daadwerkelijk alleen door de SPOC of door de SPOC met de hulp van één of twee extra personen zijn uitgevoerd, en ongeacht het aantal daadwerkelijk gewerkte uren door deze personen gedurende de betreffende week. Dit criterium dient beoordeeld te worden volgens de berekeningsmethode van de « regel van drie ». Punten toegekend voor het criterium « prijs » stemmen overeen met: (prijs van de laagste offerte / prijs van de onderzochte offerte) x het aantal punten toegekend voor criterium 1
Categorie van het gunningscriterium gewicht: Vaste waarde (per eenheid)
Gunningscriterium numerieke waarde: 45
Criterium:
Type: Kwaliteit
Beschrijving: Critère 2 - Kwalificaties en ervaring van de persoon (en zijn/haar enventele team) die de opdracht gaat uitvoeren (30 punten) : In het kader van dit criterium zullen de offertes worden vergeleken op basis van de kwalificaties en de relevante ervaring van de persoon die belast is met de uitvoering van de opdracht (SPOC) en de personen die mogelijk zijn aangewezen om haar/hem bij te staan in haar/zijn werk. Minstens één van de personen die worden aangesteld om de opdracht uit te voeren, moet perfect tweetalig zijn in het Frans en het Nederlands om de officiële correspondentie (vergaderverslagen, brieven, enz.) in de taal van de opdracht (Frans of Nederlands) en naar de NEO-organen (Frans en Nederlands) te kunnen behandelen. De inschrijver stelt de voorgestelde persoon (personen) als (team) Assistent Bouwheer (SPOC + een of twee assistent(en)) voor op basis van de volgende documenten (per persoon): 1. Een nota van maximum één A4-pagina (enkelzijdig, Times New Roman 11) met: a. Beschrijving van opleidingen en alle behaalde diploma’s (diploma’s, instellingen, data, enz.) – beperken tot opleidingen en diploma’s die relevant zijn voor de opdracht; b. Beschrijving van de beroepservaring op het gebied van bouw en/of vastgoed (ondernemingen, projecten, verantwoordelijkheden, behaalde resultaten, data, enz.), inclusief de rol die is gespeeld in de referenties waarnaar wordt verwezen in de selectiecriteria (zie hierboven); c. Beschrijving van de huidige functie/beroep; d. Ervaring met overheidsopdrachten (diensten en werken); e. Talenkennis (Frans, Engels, Nederlands) en eventueel behaalde certificaten. 2. Een lijst van de belangrijkste professionele referenties (opdrachten uitgevoerd als Gedelegeerd Bouwheer of Assistent Bouwheer), voor grote bouwprojecten (alle soorten gebouwen), met vermelding in maximaal 2 A4-tjes (één recto-verso, Times New Roman 11): a. Identificatie van de klant + zijn publieke of private aard; b. Een korte beschrijving van het project; c. Een korte beschrijving van de uitgevoerde opdracht (Gedelegeerd Bouwheer, Assistent Bouwheer + uitgevoerde prestaties, met inbegrip van ingrepen om de budgetbeheersing tijdens de uitvoering van de werkzaamheden te waarborgen); d. De kosten van de werkzaamheden; e. De begin- en einddatum van de werkzaamheden.
Categorie van het gunningscriterium gewicht: Vaste waarde (per eenheid)
Gunningscriterium numerieke waarde: 30
Criterium:
Type: Kwaliteit
Beschrijving: Criterium 3 - Organisatorische en strategische methodologie voor het uitvoeren van de opdracht (25 punten) De inschrijver moet zijn voorgestelde aanpak van de opdracht uiteenzetten. Deze presentatie (maximaal 4 A4-pagina’s - Times New Roman 11) omvat met name: • De taakverdeling tussen de SPOC en haar/zijn eventuele team, met dien verstande dat de SPOC alle taken op zich moet nemen die haar/hem uitdrukkelijk worden toegewezen door de uitvoeringsbepalingen en technische clausules van dit bijzonder bestek. • Een beschrijving van de voorgestelde plannings- en monitoringinstrumenten. • De voorgestelde benaderingen, meer specifiek met betrekking tot: o Kostenoptimalisatie en budgetcontrole; o Organisatie van het gebruik van het IT-platform voor het delen van informatie tussen de verschillende betrokken partijen; o BIM; o BREEAM-certificering. • De voorgestelde methoden om een goede communicatie met derden te waarborgen (buren, nabijgelegen activiteiten, enz.). • Voorbeelden van voorgestelde standaarddocumenten (bijv. opvolging budget, opvolging planning, notulen van vergaderingen, maandelijkse rapporten, enz.)
Categorie van het gunningscriterium gewicht: Vaste waarde (per eenheid)
Gunningscriterium numerieke waarde: 25
5.1.11 Aanbestedingsstukken
Adres van de aanbestedingsstukken: https://www.publicprocurement.be/publication-workspaces/0ce170d1-0ff0-457b-9516-cb5b6ca6d4fb/documents
Ad-hoccommunicatiekanaal:
5.1.12 Voorwaarden van de aanbesteding
Voorwaarden voor indiening:
Elektronische indiening: Vereist
Talen waarin inschrijvingen of verzoeken tot deelname kunnen worden ingediend: Nederlands, Frans
Elektronische catalogus: Niet toegestaan
Een geavanceerd(e) of gekwalificeerd(e) elektronisch(e) handtekening of zegel (zoals omschreven in Verordening (EU) nr. 910/2014) is vereist
Uiterste datum voor de ontvangst van inschrijvingen: 31/03/2025 10:00 +02:00
Voorwaarden van het contract:
De uitvoering van de opdracht moet plaatsvinden binnen het kader van programma’s voor maatwerkbedrijven: Neen
Elektronische facturering: Vereist
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische orderplaatsing: ja
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische betaling: ja
5.1.15 Technieken
Raamovereenkomst:
Raamovereenkomst, zonder hernieuwde oproep tot mededinging
Maximumaantal deelnemers: 1
Informatie over het dynamische aankoopsysteem:
Geen dynamisch aankoopsysteem
5.1.16 Nadere inlichtingen, bemiddeling en evaluatie
Organisatie voor beroepsprocedures: Raad van State
8. Organisaties
8.1 ORG-0001
Officiële naam: Neo bv
Registratienummer: 0552737177
Postadres: Belgieplein 1
Stad: Laken
Postcode: 1020
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Land: België
E-mail: _hidden_@neo.brussels
Telefoon: +32 476449030
Rollen van deze organisatie:
Koper
8.1 ORG-0002
Officiële naam: FOD Beleid en Ondersteuning
Registratienummer: 0671.516.647.
Postadres: Simon Bolivarlaan 30, bus 1
Stad: Brussel
Postcode: 1000
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Land: België
E-mail: _hidden_@publicprocurement.be
Telefoon: +32 2 740 80 00
Rollen van deze organisatie:
TED eSender
8.1 ORG-0003
Officiële naam: Raad van State
Registratienummer: 0931814266
Stad: 1040 Bruxelles
Postcode: 1040
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Land: België
E-mail: _hidden_@conseildetat.be
Telefoon: +32 2 234 94 70
Rollen van deze organisatie:
Organisatie voor beroepsprocedures
10. Wijziging van een aankondiging
Versie van de eerdere aankondiging die moet worden gewijzigd: bd762df6-af4e-44a6-bc74-a8e3ef20f53b-01
Voornaamste reden voor de wijziging: Informatie bijgewerkt
10.1 Wijziging van een aankondiging
Identificatiecode afdeling: PROCEDURE
Informatie over een aankondiging
Identificatiecode/versie van de aankondiging: 897b0b40-fa8b-493f-bd57-d69b83461bcd - 01
Type formulier: Mededinging
Type aankondiging: Aankondiging van een opdracht of concessie – standaardregeling
Verzenddatum van de aankondiging: 27/03/2025 00:00 +01:00
Aankondiging datum verzending (eSender): 27/03/2025 00:00 +01:00
Talen waarin deze aankondiging officieel beschikbaar is: Nederlands Frans